Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Banane » 03 nov 2020 12:54

martinot skrev:
Limbster skrev:
BrooklynS skrev:Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?


Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall


Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.



Så länge har det inte varit så. Många hade kvar den gamla ineffektiva typen av automatlåda ända in på 10-talet. Finns nog kvar än idag också för den delen om man letar lite. Det har inte så mycket med datorer att göra som att effektförlusterna för att vispa runt oljan var större förr än nu när lådan låser växlarna på ett annat sätt. Att en modern automat kan vara snålare än en manuell beror på att den växlar snabbare och väljer rätt växel hela tiden med avseende på förbrukning.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 03 nov 2020 13:02

Banane skrev:
martinot skrev:
Limbster skrev:
BrooklynS skrev:Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?


Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall


Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.



Så länge har det inte varit så. Många hade kvar den gamla ineffektiva typen av automatlåda ända in på 10-talet. Finns nog kvar än idag också för den delen om man letar lite. Det har inte så mycket med datorer att göra som att effektförlusterna för att vispa runt oljan var större förr än nu när lådan låser växlarna på ett annat sätt. Att en modern automat kan vara snålare än en manuell beror på att den växlar snabbare och väljer rätt växel hela tiden med avseende på förbrukning.


Självklart blir inte gamla dåliga konstruktioner bättre med tiden. Talade givetvis om nybilsförsäljning där kunden själv kan välja mellan manuell och en modern automatisk växellåda. Fanns (iaf. tidigare) kunder som felaktigt trodde att välja en manuell växellåda var effektivare för bränsleförbrukningen än att välja en modern automat.

Sedan så har ju utvecklingen av moderna automater varit en kombination av både förbättrade mekaniska lösningar som du är inne på, men även förbättrad styrelektronik och programvara som har fått förbättrade algoritmer gällande när bilen skall bäst växla upp eller ner efter olika förhållanden. Detta leder till både snabbare acceleration, och mer energisnål körning.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2026
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare bylund » 08 nov 2020 21:06

martinot skrev:Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9084
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 08 nov 2020 23:03

bylund skrev:
martinot skrev:Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.


Finns ju alltid en risk med allt, men får bli en balanserad bedömning som man själv får göra var man tror att gränserna går praktiskt (och efter att ha talat med poliser så har jag förstått att man praktiskt har ytterligare lite mer marginal än så).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2026
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare OlleBack » 08 nov 2020 23:17

bylund skrev:
martinot skrev:Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.


Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 08 nov 2020 23:27

OlleBack skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.


Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.


Nu tror jag iofs. att det var risken för att körkortet ryker som Bylund undrade över (och definitivt den risken som jag avsåg)
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2026
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Elix747 » 09 nov 2020 00:24

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.

”Smart” farthållare för kullar har funnits på Volvo sedan 2012. https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... i-see.html
Det skall spara upp till 5%. Visserligen utvecklat gör dieslar, men det borde fungera även gör elfordon. Kan nog bli intressant för att maximera räckvidd på el-lastbilar.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås
Referralkod: magnus69767

Föregående

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JohanHampis, Remuz, RickS, Svenssons och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.