Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

”Jailbreak” av begagnade Teslabilar allt vanligare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

”Jailbreak” av begagnade Teslabilar allt vanligare

Inläggav Teslaägare Linkz » 03 nov 2020 11:03

Så kallade ”jailbreak”-metoder, som används för att låsa upp tidigare köpt mjukvara i begagnade Teslabilar har börjat bli allt vanligare. Det rapporterar Vice, som i en artikel beskriver hur vissa reparatörer nu börjat hjälpa begagnatköpare med att låsa upp exempelvis självkörandefunktioner eller trimpaket som den tidigare ägaren betalat för.

Tesla har valt att låsa mjukvarufunktioner när bilarna kommer ut på begagnatmarknaden, just för att den nya ägaren inte betalt för funktionerna.

Tesla har inte kommenterat uppgifterna.

https://omni.se/jailbreak-av-begagnade- ... e/a/411v46

https://www.vice.com/en/article/y3mb3w/ ... reddit.com
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Referralkod: pr65028

Re: ”Jailbreak” av begagnade Teslabilar allt vanligare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 03 nov 2020 11:43

Ser inga konstigheter med det. Man får väl göra vad man vill med sin bil. Skönt att Tesla för lite "konkurrens" kring kontrollen av mjukvaran.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD - "Sveriges snabbaste Tesla" på sträckan Haparanda - Ystad
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Banane » 03 nov 2020 11:44

EnTraktor skrev:Ser inga konstigheter med det. Man får väl göra vad man vill med sin bil. Skönt att Tesla för lite "konkurrens" kring kontrollen av mjukvaran.

Du äger inte mjukvaran.
Banane

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 03 nov 2020 11:56

Banane skrev:
EnTraktor skrev:Ser inga konstigheter med det. Man får väl göra vad man vill med sin bil. Skönt att Tesla för lite "konkurrens" kring kontrollen av mjukvaran.

Du äger inte mjukvaran.

Står det i avtalet när du köper begagnat? Jag äger väl hela bilen när jag köpt den?.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippe » 03 nov 2020 11:59

Den här diskussionen har förts tidigare här, hur ägandet ser ut på en begagnad bil.

Finns mjukvaran i bilarna men inte aktiverad är det ok att aktivera den då, var t.ex. en stötesten som blöttes.

Ytterligare intressant sak är batteribyte på bilar med fri SuC, är det ok att gör utan teslas medgivande. T.ex. om jag byter ut mitt 70kwh batteri mot ett 100kwh.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Banane » 03 nov 2020 12:00

Gustafsson skrev:
Banane skrev:

Du äger inte mjukvaran.

Står det i avtalet när du köper begagnat? Jag äger väl hela bilen när jag köpt den?.

Nej, du har missuppfattat vad mjukvara är för något. Har svårt att tänka mig att man gör vad man vill med den. Men osvuret är bäst.
Banane

Inläggav Teslaägare martinot » 03 nov 2020 12:28

Det är inte mer olagligt än att låsa upp en operatörslåst telefon. Du har den rätten som kund i de flesta länder (även om du betalar någon annan för att utföra den tjänsten).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Mickep » 03 nov 2020 12:34

Så var det med apple telefoner. Folk jailbreakade de för att lägga in egna saker (och för att komma över sådant de inte behövde betala för). "Rätt att laga" är en rörelse som anser att konsumenten har rätt att göra vad den vill (nästan).
Vem som äger mjukvaran bör det inte vara någon som har fundering på. De som jailbreakar löser bara upp begränsningar (här kan man kalla dessa för mjukvarupirater m.m. om man vill). Om tesla hämnas genom att bricka deras bilar eller att inte tillåta Suc återstår att se.
Mickep

Inläggav vigge50 » 03 nov 2020 12:37

Gustafsson skrev:
Banane skrev:

Du äger inte mjukvaran.

Är det samma sak när man köper en dator, om man köper en begagnad PC så har man då rätt till hela Office paketet mm? Det brukar ju finnas på datorn redan från början så varför ska man i så fall betala för det?
vigge50

Inläggav Banane » 03 nov 2020 12:45

vigge50 skrev:
Gustafsson skrev:
Banane skrev:

Du äger inte mjukvaran.

Är det samma sak när man köper en dator, om man köper en begagnad PC så har man då rätt till hela Office paketet mm? Det brukar ju finnas på datorn redan från början så varför ska man i så fall betala för det?

Precis. Eller när man laddar hem en trial-version av en svindyr programvara som behöver en produktnyckel för att låsas upp. Man äger ju ettorna och nollorna, så hur kan det vara olagligt att hitta ett annat sätt att låsa upp all funktionalitet?

Nej. Såklart betalar man inte för programkoden, man betalar för funktionerna.
Banane

Nästa

Återgå till Generellt