FSD Förmånsvärde

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

FSD Förmånsvärde

Inlägg av jos32 »

Hej

Har för mig att jag sett en gammal post att man inte behöver betala förmånsvärde för något som inte finns än--

Alltså att man bör kunna halvera kostnaden för FSD som skall betalas in som förmånsvärde tills FSD beta blir aktiv..

Någon som hittar posten eller nån som jobbar på skatteverket som kan svara på detta?

Funderar på att ta FSD på min nya bil eftersom Norge verkar få betan snart men tycker inte jag behöver betala förmånsvärde innan funktionen faktiskt finns..
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: FSD Förmånsvärde

Inlägg av tor-ake »

Det är penningvärdet av funktionen du betalar för, inte för den faktiska funktionen. IOM att du får funktioner (NoA, summon) så är det nog svårt att hävda att du inte skall betala förmånsvärde för dem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: FSD Förmånsvärde

Inlägg av jos32 »

tor-ake skrev:
Det är penningvärdet av funktionen du betalar för, inte för den faktiska funktionen. IOM att du får funktioner (NoA, summon) så är det nog svårt att hävda att du inte skall betala förmånsvärde för dem.

Hade för mig att nån hade kollat hos skatteverket men kan ha fel..

Det jag menar att man kunde halvera summan, man jag antar att det inte är ok att göra så..

Ringde skatteverket men det var 30 min i kö så jag orkade inte..
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Förmånsvärde

Inlägg av Gustafsson »

Däremot får du väl dra av hela momsen om du köper den efter bilköpet ? Iaf 15000:-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: FSD Förmånsvärde

Inlägg av jos32 »

Nån som lyckas få in den i leasingen då eller är det kört?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD Förmånsvärde

Inlägg av Pontus »

Jag fick beskedet från skatteverket att man inte behövde betala förmånsvärde men det var på den tiden ingen funktion fanns i FSD. Nu är det väl som någon säger tveksamt när det finns en del funktioner.
Dock så finns det trådar där detta diskuterats men jag hittar inte dom heller just nu. En fråga är väl om man ska betala olika förmånsvärde beroende på när man köpt det, ska det räknas rom rabatterat pris när om man vet att priset går upp om 1 vecka eller om dom sänker priset tillfälligt inför ett kvartalsslut?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar