Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Byta bilar innan tjänstebilsregler

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare swegarm » 07 nov 2020 00:52

Hej,

Vi har två X late 2018 och två treor i bolaget mid 2019.

Hur hade ni tänkt , låta leasing gå ut och hoppas de kommer lite nytt om ca 1 år eller passa på att byta innan 1 juli för att ha så ny bil som möjligt ?

Blir ju stor skillnad i kostnad för t.ex en X (både för företaget och privat).

Hade tänkt byta min X mot en sjusitsig Y men lör ju knappast få en sådan innan 1 juli.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav elbilist mati » 07 nov 2020 08:31

Samma problem här, fast vi har bara två bilar i bolaget. Leasingen på Golfen går ut i mars nästa år, e-tron i mars 2022.
Att leasa nya bilar efter 1 juli kommer inte vara intressant längre så som det ser ut nu.
Jag ser följande möjligheter.
1. Leasa ny bil innan 1 juli och "skjuta på" problemet. En no-brainer om man ändå tänkt att byta snart.
2. Behålla bilarna ett tag till, dvs längre än planerat, och köpa billigare bil privat, alternativt köpa ut från bolaget om några år.
3. Låta leasingen gå ut och försöka därefter hitta en begagnad icke momssmittad bil som går att leasa. Detta är en teoretisk möjlighet som troligen blir svår, eftersom suget efter sådana bilar kommer bli enormt.

I ditt fall hade jag nog åtminstone bytt X:arna innan 1 juli eftersom de ändå är äldst och skillnaden i förmånsvärde blir enormt stor.
Surt bara när man egentligen hade tänkt att skaffa en bil som inte finns ännu, dvs Model Y eller Enyaq.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12146
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare LarsL » 07 nov 2020 09:05

Nu läser jag bara vad du skrivit mati. Men om det är så att efterfrågan på leasbara bilar äldre än 2021 kommer bli stor de kommande åren så borde de bilar du sitter på bli värda mer. Det innebär att du på något sätt borde planera att sälja dem under kommande år, för att plocka hem det värdet. Men då behöver du ersättare, alltså skulle du behöva beställa två nya bilar alternativ gå privat när leasingen går ut.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12193
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav elbilist mati » 07 nov 2020 09:58

LarsL skrev:Nu läser jag bara vad du skrivit mati. Men om det är så att efterfrågan på leasbara bilar äldre än 2021 kommer bli stor de kommande åren så borde de bilar du sitter på bli värda mer. Det innebär att du på något sätt borde planera att sälja dem under kommande år, för att plocka hem det värdet. Men då behöver du ersättare, alltså skulle du behöva beställa två nya bilar alternativ gå privat när leasingen går ut.

Jepp, det är lite så jag resonerar. Fast E-Golf är nog numera ointressant för de flesta att ha som tjänstebil. Jag vet inte hur bra den står sig. Jag tror att det är bäst att behålla den, möjligen köpa ut den privat om nåt år. Men dyra bilar som e-tron tror jag kommer bli mer eftertraktade på begagnatmarknaden efter 1 juli. Det finns många kronor att spara där.
För min del så är planen att sälja e-tron under 2021. Jag använder den för lite för att kunna motivera en bil i den prisklassen. Frågan är vad man ska ha istället. Jag är inte så säker att det kommer bli en elbil igen. Det lönar sig inte längre för mig och dessutom vill jag ha en kombi med vettig dragvikt. Och jag ser inga bra alternativ som är rena elbilar. Framförallt inte om man vill ha den före 1 juli. Då är ID4 enda alternativet som finns. Och jag vill ha lite fler valmöjligheter.
Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12146
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Banane » 07 nov 2020 10:17

Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Magnus71 » 07 nov 2020 10:50

Banane skrev:Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.


För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex
-14 Outlander PHEV (såld)
Magnus71
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund
Referralkod: magnus27587

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare slugger75 » 07 nov 2020 11:54

Plus att rabatten (subventionen) på förmånsvärdet, som funnits på t.ex. elbilar, försvinner vid årsskiftet.

Det gör också att det blir mycket dyrare. Nä, det blir ingen mer förmånsbil för mig efter denna.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 17 maj 2019 15:12
Ort: Uppsala
Referralkod: per28997

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare LarsL » 07 nov 2020 12:01

mati skrev:Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.


Gas ska du nog undvika, det kommer bli ganska jobbigt att ha om du inte har en gasstation i närheten. Dessutom har jag hört från lastbilar och bussar att det går riktigt långsamt att ladda dem. Dessutom är de rätt skitiga när det gäller NOx.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12193
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare Leo » 07 nov 2020 12:41

När det gäller förändringar Bonus&Malus så gäller registreringsdatum och det är planerat att gälla från 1/4-2021.

När det gällt förändringar ”förmånsvärden” 1/1-2021 (gamla nedsättningen 10000kr upphör) så gäller det även befintliga/rullande bilar som jag förstått det. Dvs spelar ingen roll om de är registrerade före/efter det datumet.

När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 700mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav elbilist Perpendicular » 07 nov 2020 12:55

LarsL skrev:
mati skrev:Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.


Gas ska du nog undvika, det kommer bli ganska jobbigt att ha om du inte har en gasstation i närheten. Dessutom har jag hört från lastbilar och bussar att det går riktigt långsamt att ladda dem. Dessutom är de rätt skitiga när det gäller NOx.


Som gammal gasbilsförare och entusiast vill jag inflika:
1) Gasstationer i närheten beror på var du bor och dina körvanor. Fortfarande finns det tankstationer i industriområden där bussar och sopbilar är uppställda på många stora orter. Lite som att leta laddstoplar... https://www.energigas.se/fakta-om-gas/f ... tanka-gas/

2) Eftersom tankning av gas går till genom att fylla ett övertryckskärl från en högre trycknivå blir gasvolym per tidsenhet konstant. Jag förstår att de som tankar bruksfordon tycker det tar lång tid, det finns ju ingen högflödestankning som för dieseltankning. En gas-personbil tankar man full på ungefär dubbla tiden mot en vanlig bensin/dieseltankning.

3) Det som verkar komma fram på senare tid är att utsläppen av ultra-fina partiklar (UFP) är mycket högre från CNG-bilar oberoende av om de körs på biogas eller naturgas. NOx-utsläppens nivå är omdiskuterad.
Perpendicular
elbilist
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Ras Al Khaimah

Nästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.