Hur kollar man förmånsvärden för bilar äldre än 1995?
Lek med tanken att köpa en t.ex. 240
All service / underhåll ingår i förmånen.
Moderator: Redaktion
swegarm skrev:Hur kollar man förmånsvärden för bilar äldre än 1995?
Lek med tanken att köpa en t.ex. 240
All service / underhåll ingår i förmånen.
Magnus71 skrev:Banane skrev:Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.
Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.
PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
slugger75 skrev:Plus att rabatten (subventionen) på förmånsvärdet, som funnits på t.ex. elbilar, försvinner vid årsskiftet.
Det gör också att det blir mycket dyrare. Nä, det blir ingen mer förmånsbil för mig efter denna.
Magnus71 skrev:Banane skrev:Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.
Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.
PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
Banane skrev:Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.
swegarm skrev:Hej,
Vi har två X late 2018 och två treor i bolaget mid 2019.
Hur hade ni tänkt , låta leasing gå ut och hoppas de kommer lite nytt om ca 1 år eller passa på att byta innan 1 juli för att ha så ny bil som möjligt ?
Blir ju stor skillnad i kostnad för t.ex en X (både för företaget och privat).
Hade tänkt byta min X mot en sjusitsig Y men lör ju knappast få en sådan innan 1 juli.
thedude skrev:
Vad händer efter 1 juli?? jag verkar ha missat något stort här
Användare som besöker denna kategori: ergo, Erik Viking, PapaM och 13 gäster