Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Byta bilar innan tjänstebilsregler

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Tomas L » 09 nov 2020 11:47

Leo skrev:När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.



Så länge de inte har tagit något beslut, så kan man bara spekulera, men enligt många olika källor så gäller höjningen av förmånsvärdet enbart bilar som registreras den 1/7 2021 eller senare. Det är också i linje med hur lagar och regler brukar införas i Sverige, det är ovanligt att regler ändras retroaktivt. Så den beräkningsformel som gäller vid det datum som en ny bil registreras, ändras med stor sannolikhet inte i efterhand. Det finns dock delar i beräkningen som kan påverkas av att förutsättningarna ändras, t ex prisbasbelopp, räntedel och fordonsskatt.

Om vi byter tjänstebil nästa år, vår nuvarande leasing har nyligen löpt ut, så bilr det definitivt före den 1/7 2021. Sedan får vi hoppas att reglerna har justerats till det bättre till nästa byte, d v s 2024 eller senare. För många så kommer nog privatleasing och milersättning att vara ett attraktivt alternativ efter 1/7 2021.
Tomas L
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 apr 2019 13:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare Leo » 09 nov 2020 13:59

Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.

Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2912
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Tomas L » 09 nov 2020 14:10

Leo skrev:Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?



Det finns faktiskt ett vägledande exempel och det är bonus/malus som infördes den 1/7 2018, det finns kryssrutor och förbehåll (längst ned) på Skatteverkets hemsida för bilar som påverkades av att reglerna ändrades mitt under ett kalenderår, se bifogad bild:

Skärmavbild 2020-11-09 kl. 14.08.00.png
Tomas L
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 apr 2019 13:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare Leo » 09 nov 2020 14:19

Helt rätt, hade glömt de! Även om jag antar att det egentligen inte var själva ”förmånsvärdet” på själva bilarna som ändrades. i det fallet. Det var väl mer att själva ”beräkningen” där man då skulle lägga till fordonsskatten i beräkningen?

På samma sätt som att det 1/1-21 är ”den tillfälliga nedsättningen/max 10000kr” som tas bort inte själva grundförmånsvärdet på sätt och vis.

Oavsett så känns det som öppet för ”dribblande” där det i slutändan kommer att slå olika beroende på hur man väljer att utforma förslaget i detalj. Där det också säkerligen finns många viljor/intressen att ta hänsyn till. (Både från politiskt håll, väljargrupper och näringsliv)
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2912
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare martinot » 09 nov 2020 14:34

Leo skrev:Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.


Tittar lite på en Enyaq åt pappa (som ett möjligt trevligare alternativ till ID3/4), men det verkar som att de allra första Enyaq i Sverige kommer att levereras till kunder först hösten 2021 (dvs. efter sommaren).

Leo skrev:Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)


Håller med helt. Detta kommer helt klart att bromsa elbilsförsäljningen för tjänstebilar (och därmed elbilsförsäljningen i stort). :(
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare Leo » 09 nov 2020 14:41

Tror (=hoppas) de levereras Q2. Dock är väl Tjeckien illa drabbat av Covid så skulle inte bli förvånad om det blir lite extra förseningar.

Kör ju ID.3 nu så egentligen inga problem om det blir försening. Undviker däremot gärna ett förmånsvärde på 5000kr om det går (=genom att få leverans innan 1/7 om förslaget om ändring nu blir så.)
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2912
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare swegarm » 09 nov 2020 21:32

Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav Teslaägare slugger75 » 09 nov 2020 22:01

swegarm skrev:Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?


Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 maj 2019 15:12
Ort: Uppsala
Referralkod: per28997

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav wcarlsson » 09 nov 2020 22:10

swegarm skrev:Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då? 3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro? Mx har väll fallit lite i takt med priset ?

Dessa justeringar har i alla fall jag aldrig förstått mig på. Sökte lite nu och jag hittar ingen info som förklarar ändringarna, tex att skatteverket har olika riktlinjer från år till år.
wcarlsson
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 14:45

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inläggav elbilist mati » 09 nov 2020 22:12

slugger75 skrev:
swegarm skrev:Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?


Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.

Fast det beror ju på bilens nuvarande förmånsvärde. Redan svindyra bilar som MX drabbas ju relativt lite av detta jämfört med billigare bilar, eftersom alla bilar rakt av blir 10000 kr dyrare. Elbilar med idag lågt förmånsvärde som Ioniq, e-Niro, e-Golf osv drabbas däremot jättehårt. För vår del ökar e-Golfens förmånsvärde med över 30% från 1 januari. Surt för en tre år gammal bil att den blir så mycket dyrare nu. Det känns helt fel.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12170
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.