Byta bilar innan tjänstebilsregler

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Tomas L »

Leo skrev:
När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.

Så länge de inte har tagit något beslut, så kan man bara spekulera, men enligt många olika källor så gäller höjningen av förmånsvärdet enbart bilar som registreras den 1/7 2021 eller senare. Det är också i linje med hur lagar och regler brukar införas i Sverige, det är ovanligt att regler ändras retroaktivt. Så den beräkningsformel som gäller vid det datum som en ny bil registreras, ändras med stor sannolikhet inte i efterhand. Det finns dock delar i beräkningen som kan påverkas av att förutsättningarna ändras, t ex prisbasbelopp, räntedel och fordonsskatt.

Om vi byter tjänstebil nästa år, vår nuvarande leasing har nyligen löpt ut, så bilr det definitivt före den 1/7 2021. Sedan får vi hoppas att reglerna har justerats till det bättre till nästa byte, d v s 2024 eller senare. För många så kommer nog privatleasing och milersättning att vara ett attraktivt alternativ efter 1/7 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.

Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Tomas L »

Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?
Det finns faktiskt ett vägledande exempel och det är bonus/malus som infördes den 1/7 2018, det finns kryssrutor och förbehåll (längst ned) på Skatteverkets hemsida för bilar som påverkades av att reglerna ändrades mitt under ett kalenderår, se bifogad bild:
Skärmavbild 2020-11-09 kl. 14.08.00.png
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

Helt rätt, hade glömt de! Även om jag antar att det egentligen inte var själva ”förmånsvärdet” på själva bilarna som ändrades. i det fallet. Det var väl mer att själva ”beräkningen” där man då skulle lägga till fordonsskatten i beräkningen?

På samma sätt som att det 1/1-21 är ”den tillfälliga nedsättningen/max 10000kr” som tas bort inte själva grundförmånsvärdet på sätt och vis.

Oavsett så känns det som öppet för ”dribblande” där det i slutändan kommer att slå olika beroende på hur man väljer att utforma förslaget i detalj. Där det också säkerligen finns många viljor/intressen att ta hänsyn till. (Både från politiskt håll, väljargrupper och näringsliv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.
Tittar lite på en Enyaq åt pappa (som ett möjligt trevligare alternativ till ID3/4), men det verkar som att de allra första Enyaq i Sverige kommer att levereras till kunder först hösten 2021 (dvs. efter sommaren).
Leo skrev:
Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Håller med helt. Detta kommer helt klart att bromsa elbilsförsäljningen för tjänstebilar (och därmed elbilsförsäljningen i stort). :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

Tror (=hoppas) de levereras Q2. Dock är väl Tjeckien illa drabbat av Covid så skulle inte bli förvånad om det blir lite extra förseningar.

Kör ju ID.3 nu så egentligen inga problem om det blir försening. Undviker däremot gärna ett förmånsvärde på 5000kr om det går (=genom att få leverans innan 1/7 om förslaget om ändring nu blir så.)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av slugger75 »

swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av wcarlsson »

swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då? 3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro? Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Dessa justeringar har i alla fall jag aldrig förstått mig på. Sökte lite nu och jag hittar ingen info som förklarar ändringarna, tex att skatteverket har olika riktlinjer från år till år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av mati »

slugger75 skrev:
swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.
Fast det beror ju på bilens nuvarande förmånsvärde. Redan svindyra bilar som MX drabbas ju relativt lite av detta jämfört med billigare bilar, eftersom alla bilar rakt av blir 10000 kr dyrare. Elbilar med idag lågt förmånsvärde som Ioniq, e-Niro, e-Golf osv drabbas däremot jättehårt. För vår del ökar e-Golfens förmånsvärde med över 30% från 1 januari. Surt för en tre år gammal bil att den blir så mycket dyrare nu. Det känns helt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Banane »

En Model 3 LR verkar få ca 34% höjt förmånsvärde. En Model S LR får en lite mindre höjning och Model X klarar sig bäst. Spännande tider.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngen-sagt/
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Artikeln baseras på de justeringar som görs efter 1/1 samt 1/7.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Banane »

swegarm skrev:
Artikeln baseras på de justeringar som görs efter 1/1 samt 1/7.
Nej, inte vad jag kan se. De skriver bara om fossilbilar. Elbilar får samma höjning som den bil som räknas som närmaste fossilalternativ. Vilket väl är ca 350' för en Model 3 LR?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av spacecoin »

Banane skrev:
En Model 3 LR verkar få ca 34% höjt förmånsvärde. En Model S LR får en lite mindre höjning och Model X klarar sig bäst. Spännande tider.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngen-sagt/
Model X har ju ett skithögt förmånsvärde relativt MS och M3, så det är väl ändå rimligt?
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Någon som förstår hur beräkningen görs för bilar som inte finns som ICE?

https://www.vismaspcs.se/visma-support/ ... r-2021.htm

Verkar som reglerna är klara (tom. 1 juli då)
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av lano »

Samma beräkning som för 2020 fast med justerat prisbasbelopp (47600).
Skriv svar