Sida 1 av 2

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 11:47
av Tomas L
Leo skrev:
När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.

Så länge de inte har tagit något beslut, så kan man bara spekulera, men enligt många olika källor så gäller höjningen av förmånsvärdet enbart bilar som registreras den 1/7 2021 eller senare. Det är också i linje med hur lagar och regler brukar införas i Sverige, det är ovanligt att regler ändras retroaktivt. Så den beräkningsformel som gäller vid det datum som en ny bil registreras, ändras med stor sannolikhet inte i efterhand. Det finns dock delar i beräkningen som kan påverkas av att förutsättningarna ändras, t ex prisbasbelopp, räntedel och fordonsskatt.

Om vi byter tjänstebil nästa år, vår nuvarande leasing har nyligen löpt ut, så bilr det definitivt före den 1/7 2021. Sedan får vi hoppas att reglerna har justerats till det bättre till nästa byte, d v s 2024 eller senare. För många så kommer nog privatleasing och milersättning att vara ett attraktivt alternativ efter 1/7 2021.

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 13:59
av Leo
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.

Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 14:10
av Tomas L
Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?
Det finns faktiskt ett vägledande exempel och det är bonus/malus som infördes den 1/7 2018, det finns kryssrutor och förbehåll (längst ned) på Skatteverkets hemsida för bilar som påverkades av att reglerna ändrades mitt under ett kalenderår, se bifogad bild:
Skärmavbild 2020-11-09 kl. 14.08.00.png

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 14:19
av Leo
Helt rätt, hade glömt de! Även om jag antar att det egentligen inte var själva ”förmånsvärdet” på själva bilarna som ändrades. i det fallet. Det var väl mer att själva ”beräkningen” där man då skulle lägga till fordonsskatten i beräkningen?

På samma sätt som att det 1/1-21 är ”den tillfälliga nedsättningen/max 10000kr” som tas bort inte själva grundförmånsvärdet på sätt och vis.

Oavsett så känns det som öppet för ”dribblande” där det i slutändan kommer att slå olika beroende på hur man väljer att utforma förslaget i detalj. Där det också säkerligen finns många viljor/intressen att ta hänsyn till. (Både från politiskt håll, väljargrupper och näringsliv)

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 14:34
av martinot
Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.
Tittar lite på en Enyaq åt pappa (som ett möjligt trevligare alternativ till ID3/4), men det verkar som att de allra första Enyaq i Sverige kommer att levereras till kunder först hösten 2021 (dvs. efter sommaren).
Leo skrev:
Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Håller med helt. Detta kommer helt klart att bromsa elbilsförsäljningen för tjänstebilar (och därmed elbilsförsäljningen i stort). :(

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 14:41
av Leo
Tror (=hoppas) de levereras Q2. Dock är väl Tjeckien illa drabbat av Covid så skulle inte bli förvånad om det blir lite extra förseningar.

Kör ju ID.3 nu så egentligen inga problem om det blir försening. Undviker däremot gärna ett förmånsvärde på 5000kr om det går (=genom att få leverans innan 1/7 om förslaget om ändring nu blir så.)

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 21:32
av swegarm
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 22:01
av slugger75
swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 22:10
av wcarlsson
swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då? 3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro? Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Dessa justeringar har i alla fall jag aldrig förstått mig på. Sökte lite nu och jag hittar ingen info som förklarar ändringarna, tex att skatteverket har olika riktlinjer från år till år.

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 09 nov 2020 22:12
av mati
slugger75 skrev:
swegarm skrev:
Va tror ni om den ”vanliga” justeringen i förmån då?

3an fick ju en rejäl höjning 19-20, va händer 21 tro?

Mx har väll fallit lite i takt med priset ?
Jag tror att den största fördyringen är att subventionen som elbilar idag har på förmånsvärdet försvinner om två månader.
Fast det beror ju på bilens nuvarande förmånsvärde. Redan svindyra bilar som MX drabbas ju relativt lite av detta jämfört med billigare bilar, eftersom alla bilar rakt av blir 10000 kr dyrare. Elbilar med idag lågt förmånsvärde som Ioniq, e-Niro, e-Golf osv drabbas däremot jättehårt. För vår del ökar e-Golfens förmånsvärde med över 30% från 1 januari. Surt för en tre år gammal bil att den blir så mycket dyrare nu. Det känns helt fel.

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 10 nov 2020 18:43
av Banane
En Model 3 LR verkar få ca 34% höjt förmånsvärde. En Model S LR får en lite mindre höjning och Model X klarar sig bäst. Spännande tider.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngen-sagt/

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 10 nov 2020 19:34
av swegarm
Artikeln baseras på de justeringar som görs efter 1/1 samt 1/7.

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 10 nov 2020 19:38
av Banane
swegarm skrev:
Artikeln baseras på de justeringar som görs efter 1/1 samt 1/7.
Nej, inte vad jag kan se. De skriver bara om fossilbilar. Elbilar får samma höjning som den bil som räknas som närmaste fossilalternativ. Vilket väl är ca 350' för en Model 3 LR?

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 10 nov 2020 20:15
av spacecoin
Banane skrev:
En Model 3 LR verkar få ca 34% höjt förmånsvärde. En Model S LR får en lite mindre höjning och Model X klarar sig bäst. Spännande tider.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngen-sagt/
Model X har ju ett skithögt förmånsvärde relativt MS och M3, så det är väl ändå rimligt?

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 10 nov 2020 22:51
av swegarm
Någon som förstår hur beräkningen görs för bilar som inte finns som ICE?

https://www.vismaspcs.se/visma-support/ ... r-2021.htm

Verkar som reglerna är klara (tom. 1 juli då)

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Postat: 11 nov 2020 06:30
av lano
Samma beräkning som för 2020 fast med justerat prisbasbelopp (47600).