Sida 3 av 6

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 15:46
av Jordad
holden skrev:
mikebike skrev:Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:


Intressant hur ansvarsfrågan hanteras om bilen är inblandad i en olycka.

Som har upprepats oändligt antal gånger vid det här läget. Självklart är det utvecklaren av den självkörande bilens programvara som är ansvarig vid en olycka.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 15:55
av ChristerSjo
Jordad skrev:
holden skrev:
mikebike skrev:Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:


Intressant hur ansvarsfrågan hanteras om bilen är inblandad i en olycka.

Som har upprepats oändligt antal gånger vid det här läget. Självklart är det utvecklaren av den självkörande bilens programvara som är ansvarig vid en olycka.



Är det så självklart? Du väljer ju själv att aktivera funktionen och där kan utvecklaren svära sig fri från allt ansvar.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 16:11
av holden
Så vem är ansvarig om två autonoma bilar kolliderar?

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 16:17
av OfarligTesla
Pratar vi full laglig nivå 5 så hade jag betalat 5k/mån direkt och haft det året om, hade inte ens behövt tänka på om jag skulle ha det eller ej. Laglig nivå 3 (kunna kolla på film på motorvägen) hade jag lätt betalat 2k/mån för och nivå 4 ännu mer. Man vinner så pass mycket tid som kan användas till annat att värdet av tiden vida överstiger kostnaden för FSD när det väl är lagligt.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 16:26
av heldiggrisen
OfarligTesla skrev:Pratar vi full laglig nivå 5 så hade jag betalat 5k/mån direkt och haft det året om, hade inte ens behövt tänka på om jag skulle ha det eller ej. Laglig nivå 3 (kunna kolla på film på motorvägen) hade jag lätt betalat 2k/mån för och nivå 4 ännu mer. Man vinner så pass mycket tid som kan användas till annat att värdet av tiden vida överstiger kostnaden för FSD när det väl är lagligt.

Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 16:35
av OfarligTesla
heldiggrisen skrev:Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.


Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.

Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 17:29
av Banane
OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.


Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.

Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.


På min fritid tycker jag om att köra bil.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 17:38
av mikebike
Banane skrev:
OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.


Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.

Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.


På min fritid tycker jag om att köra bil.

Samt cykla och ägna mig åt jakt och skytte. Alla tre aktiviteterna är svåra att utöva sittandes i en bil.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 17:43
av OfarligTesla
Banane skrev:
På min fritid tycker jag om att köra bil.


Ja då är det inget för dig oavsett pris, själv tycker jag inte det är speciellt kul att sitta i bilköer eller ligga på motorvägen längre sträckor så jag gör gärna annat under tiden. Man kan ju också tjäna pengar när bilen kör så kan man ägna sig åt annat. Alternativt kan man ju som sagt tjäna pengar medan bilen kör.

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

InläggPostat: 08 nov 2020 17:52
av LarsL
Jordad skrev:Det är väl inte bara skitsnack att det är ett oerhört slöseri att lägga ner massa energi och naturresurser på att bygga något så dyrt som en bil som dessutom står still mer än 95% tiden? Kan vi bli bra på att bygga bilar som vi enkelt kan dela på och som dessutom håller längre och är enklare att återvinna så är det en stor vinst både för miljön och för vår ekonomi.


Det som är skitsnacket är att vi inte använder bilarna till 100%! De bilar jag hade innan hade absolut använts till 100% innan jag skrotade dem. De hade då körst mellan 30-40 000 mil och var helt totalt slut. Allt på dem höll på att falla ihop och det hade inte gått att köra särskilt många meter till med dem. Att de skrotades berodde inte på ålder utan på hur mycket de använts. Det hade alltså inte spelat någon roll om de åkt runt i teslanetwork 100% av tiden eller om de stått stilla 95% av tiden det var milen som tog död på dem.

Det här kanske är svårt att begripa för någon som köper nya bilar och sedan säljer dem efter 3 år. De kanske tror att det var onödigt och att bilen kunde används bättre. Men jag som innan elbilsrevolutionen köpte gamla häckar vet att bilar köra tills de inte funkar längre.