Prishöjning 50k - vad händer?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av jos32 »

termosen skrev:
Räknade precis att Model S var för dyr i Sverige genom att ta nuvarande dollarkurs mot priset 70 000 dollar i USA. Och sen höjer de, förstår inte varför. Tänker att de sålde slut nu efter prissänkningarna, så nu kostar det lite mer om du ska ha en. Eller så är en ny variant på G, så den kommer vara lite dyrare.

Jag räknade: 70 000 dollar * tull 10% * valuta 8.6 * moms 25% = 830 000 + vagnskada och transport iofs.

Tror faktiskt inte en ny variant är på gång. Säkert efter plaid 2022, och då gäller det nog bara model s...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av lator »

termosen skrev:
Gustafsson skrev:
termosen skrev:
Räknade precis att Model S var för dyr i Sverige genom att ta nuvarande dollarkurs mot priset 70 000 dollar i USA. Och sen höjer de, förstår inte varför. Tänker att de sålde slut nu efter prissänkningarna, så nu kostar det lite mer om du ska ha en. Eller så är en ny variant på G, så den kommer vara lite dyrare.

Jag räknade: 70 000 dollar * tull 10% * valuta 8.6 * moms 25% = 830 000 + vagnskada och transport iofs.
Slipper dom inte tullen genom att färdigmontera i Tilburg?
Inte helt, 10% på bildelar. Hade varit högre om de gick som bilar.
10% på bilar och 4,5% på delar är väl det som gäller...? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av termosen »

lator skrev:
termosen skrev:
Gustafsson skrev:
termosen skrev:
Räknade precis att Model S var för dyr i Sverige genom att ta nuvarande dollarkurs mot priset 70 000 dollar i USA. Och sen höjer de, förstår inte varför. Tänker att de sålde slut nu efter prissänkningarna, så nu kostar det lite mer om du ska ha en. Eller så är en ny variant på G, så den kommer vara lite dyrare.

Jag räknade: 70 000 dollar * tull 10% * valuta 8.6 * moms 25% = 830 000 + vagnskada och transport iofs.
Slipper dom inte tullen genom att färdigmontera i Tilburg?
Inte helt, 10% på bildelar. Hade varit högre om de gick som bilar.
10% på bilar och 4,5% på delar är väl det som gäller...? :roll:
Kanske det! Då borde den vara ännu billigare. Jo du har rätt nu när jag tänker efter. Förvisso kostar väl monteringen i Tillburg endel, men billigare än 5,5%, annars skulle de så klart inte göra den där.
Model Y LR
Model S 100D -18
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Fredrik j »

lator skrev:
termosen skrev:
Gustafsson skrev:
termosen skrev:
Räknade precis att Model S var för dyr i Sverige genom att ta nuvarande dollarkurs mot priset 70 000 dollar i USA. Och sen höjer de, förstår inte varför. Tänker att de sålde slut nu efter prissänkningarna, så nu kostar det lite mer om du ska ha en. Eller så är en ny variant på G, så den kommer vara lite dyrare.

Jag räknade: 70 000 dollar * tull 10% * valuta 8.6 * moms 25% = 830 000 + vagnskada och transport iofs.
Slipper dom inte tullen genom att färdigmontera i Tilburg?
Inte helt, 10% på bildelar. Hade varit högre om de gick som bilar.
10% på bilar och 4,5% på delar är väl det som gäller...? :roll:
Jag vill minnas att jag betalat 10% när jag köpt bildelar från US. Men jag är inte säker.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av granlundii »

Inte alldeles enkelt att förstå logiken bakom detta.

En spekulation från min sida är att man vill sälja så många kinatillverkade treor som möjligt i Europa, och därför vill att kunderna hellre köper dessa. För mig signalerar detta i alla fall att man inte vill sälja X och S just nu ??
Nissan Leaf 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Svenssons »

Tullverket har en kalkylator som räknar med tull+moms+valutaomvandling:
https://www.tullverket.se/sv/privat/tja ... 10532.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Zalman3 »

Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Dannte0 »

Det går ej som "privat person" att tulla in en bil som bildelar för att få låg tull , gör man det går bilen inte att registrera sedan mao om du tullar in en bil som bildelar så går den ej att regga

För bil är det 10% tull sedan 25% moms , har tagit hem en hel del bilar från Usa innan så vet hur det funkar , bildelar är 4,5% tull på beroende på vad det är för delar iofs , tar du hem en bilstereo så är det annan tullsats på det .

Tesla kanske har andra avtal men annars är det detta som gäller

Finns bra kalkylator här som visar vad allt kostar om man tar bil /delar/ pickupp mm från usa til göteborg

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
2021 MS+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Zalman3 »

Dannte0 skrev:
Det går ej som "privat person" att tulla in en bil som bildelar för att få låg tull , gör man det går bilen inte att registrera sedan mao om du tullar in en bil som bildelar så går den ej att regga

För bil är det 10% tull sedan 25% moms , har tagit hem en hel del bilar från Usa innan så vet hur det funkar , bildelar är 4,5% tull på beroende på vad det är för delar iofs , tar du hem en bilstereo så är det annan tullsats på det .

Tesla kanske har andra avtal men annars är det detta som gäller

Finns bra kalkylator här som visar vad allt kostar om man tar bil /delar/ pickupp mm från usa til göteborg

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Men om jag importerar en begagnad bil.
Avgör tullen då priset på bilen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Dannte0 skrev:
Det går ej som "privat person" att tulla in en bil som bildelar för att få låg tull , gör man det går bilen inte att registrera sedan mao om du tullar in en bil som bildelar så går den ej att regga

För bil är det 10% tull sedan 25% moms , har tagit hem en hel del bilar från Usa innan så vet hur det funkar , bildelar är 4,5% tull på beroende på vad det är för delar iofs , tar du hem en bilstereo så är det annan tullsats på det .

Tesla kanske har andra avtal men annars är det detta som gäller

Finns bra kalkylator här som visar vad allt kostar om man tar bil /delar/ pickupp mm från usa til göteborg

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Men om jag importerar en begagnad bil.
Avgör tullen då priset på bilen?
Köpehandlingen?

Jag har köpt nya bildelar från USA där jag själv har fått bestämma vad det ska stå på handlingarna som redovisas.
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Dannte0 »

Tullen går alltid på "bill of sale" köpehandlingen , så det är på det priset du betalar tull o moms på
2021 MS+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Dannte0 skrev:
Det går ej som "privat person" att tulla in en bil som bildelar för att få låg tull , gör man det går bilen inte att registrera sedan mao om du tullar in en bil som bildelar så går den ej att regga

För bil är det 10% tull sedan 25% moms , har tagit hem en hel del bilar från Usa innan så vet hur det funkar , bildelar är 4,5% tull på beroende på vad det är för delar iofs , tar du hem en bilstereo så är det annan tullsats på det .

Tesla kanske har andra avtal men annars är det detta som gäller

Finns bra kalkylator här som visar vad allt kostar om man tar bil /delar/ pickupp mm från usa til göteborg

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Men om jag importerar en begagnad bil.
Avgör tullen då priset på bilen?
Kvitto på köpet/kontrakt behövs. Därför viktigt att hålla nere priset, t.ex. genom att köpa tillbehör separat på ett annat kvitto.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Legato »

Detta är väldigt märkligt tycker jag.

Något Tesla och Elon verkat hata är ineffektivitet i produktionen. Just nu snurrar S/X-linan på halvfart och jag hade verkligen trott de skulle göra allt för att få fart på den igen. Antingen ytterligare sänkta priser, uppdatering av bilarna eller andra typer av incitament för att sälja mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av vigge50 »

Dannte0 skrev:
Det går ej som "privat person" att tulla in en bil som bildelar för att få låg tull , gör man det går bilen inte att registrera sedan mao om du tullar in en bil som bildelar så går den ej att regga

För bil är det 10% tull sedan 25% moms , har tagit hem en hel del bilar från Usa innan så vet hur det funkar , bildelar är 4,5% tull på beroende på vad det är för delar iofs , tar du hem en bilstereo så är det annan tullsats på det .

Tesla kanske har andra avtal men annars är det detta som gäller

Finns bra kalkylator här som visar vad allt kostar om man tar bil /delar/ pickupp mm från usa til göteborg

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Tesla skickar Model S och Model X i delar till Europa för att sedan sätta ihop den i Tillburg, Nederländerna så av den anledningen så får Tesla lägre tull men det tillkommer ju såklart lite extra arbete.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Kanske... inte totalt omöjligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Passar in i logiken. Nyheter brukar säljas till Europa först eftersom det tar längre tid innan leverans. Sälj slut på lagret i USA så fort som möjligt och de som säljs till Europa kommer inte levereras förrän om ett par månader, då antagligen i ny förpackning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Ställer man om till 4680 batterier för MS och MX?
Och man vill sälja slut på gamla bilar.
Och inte få in så många nya ordrar.

Sen när man släpper infon om de nya bilarna känns 50.000kr extra billigt!
Kanske... inte totalt omöjligt...
Ganska svårhanterligt om det inte defakto är så att den som beställer idag får 4680 batteri. Skulle de 1:a X antal få det gamla och och sedan resterande det nya batterier till samma pris blir det badwill för Tesla.

Jag tror dom vill öka avståndet mellan sina premium produkter mot de "billigare" varianterna då de nu börjar få upp volymerna på Model 3 och snart även Model Y. Det kan kanske om man spekulerar högt vara att att Tesla planerar tre nivåer. Kan komma en "billig" Tesla för att konkurerar med övriga biltillverkare som desperat försöker slå sig in på marknaden. Men som sagt vilda spekulationer och inga "bevis" för det. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Andersen »

Hela (?) november har det stått leverans mars 2021 på nybeställda Model X. Det är väl ändå inte normalt med 4-5 månaders leveranstid?

Jag tror inte att det handlar om ett byte till 4680-batterier - de finns ju knappt än - men möjligen att det rör sig om en interiörmässig refresh, som det så länge ryktats om. I sådana fall tror jag vi får se en prishöjning i USA också efter nyår.

Att man planerar ett par veckors nedtid av produktionslinan efter jul skulle kunna förklara de långa ledtiderna för Europa. I USA är det fortfarande 3-5 veckors leveranstid på nybeställningar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla increases prices on next EU batch of Model S and Model X —sparking refresh rumors


https://electrek.co/2020/11/25/tesla-in ... sh-rumors/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6147
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av spacecoin »

jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av jos32 »

spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av termosen »

Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Bjelke »

termosen skrev:
Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.
Ah en black Friday :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av thebishop »

jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Inlägg av Banane »

thebishop skrev:
jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.

Är böjd att hålla med. Är tillräckligt nöjd med min S (snart 3 år gammal) för att behålla den men inte tillräckligt övertygad om att en ny S är värd pengarna det kostar för mig att byta.

Presenterar Tesla en ny S med minst tre av dessa fem punkter uppfyllda så beställer jag en ny. Annars inte.

- Bättre ljudisolering
- Bättre strålkastare med "matrix-funktion"
- Dragkrok
- Bättre kvalitetskänsla
- Refresh utseendemässigt både exteriört och interiört


Vad gäller räckvidd och prestanda är jag redan nöjd.
Skriv svar