Sida 2 av 2

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 26 nov 2020 11:16
av jos32
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 26 nov 2020 21:17
av termosen
Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 27 nov 2020 08:41
av Bjelke
termosen skrev:
Min nya tes om detta är nu att de har några lagerbilar på G. Så istället för att rabattera dem, höjde de priset sen kan de sänka lagerbilarna till samma som tidigare pris.
Ah en black Friday :lol: :mrgreen:

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 27 nov 2020 13:05
av thebishop
jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 27 nov 2020 13:13
av Banane
thebishop skrev:
jos32 skrev:
spacecoin skrev:
jos32 skrev:
Fattar inte heller, sitter och funderar på att byta till en model x pga dragvikten.. Men det känns som tesla har givit upp S och X. Ingen refresh på 5 år..
Vaddå ingen refresh? Menar du utseende eller interiör?
Det är ju hela "Raven" 2019 samt inkrementella förbättringar i batteritekniken hela tiden - bättre range och laddhastighet. Samt mjukvaran i allmänhet.
Jag menar självklart utseende..(både exteriört och interiört)

Teknikutvecklingen för model s och x har jag inga synpunkter på.. Där händer det desto mer..
Fast ändå lite långsamt senaste par åren. När dual motor lanserades var det ju en riktigt ordentlig uppdatering (vilket fick mig att hoppa på tåget med min P85DL+) - men kollar lite då och då på uppgradering, men nyare APn övertygar inte (ännu, men kanske snart nu då... har ju tagit en ordentlig stund) - gamla Bettan (AP1) funkar ju ok på Europavägarna. Ravens dämpning och längre räckvidd verkar ju nice, men inte tillräckligt. Jag skulle vilja se bättre ljuddämpning (dubbla isolerglas som på nya M3, eller som på en 6 år gammal WV CC...), fungerande vindrutetorkare (inte bara automatiken, utan också funktion - har S fått samma lösning som -x ännu?) och halv/helljus som fungerar lika bra som på min gamla Saab 9-5... dvs, jag vill ha märkbara uppgraderingar på basfunktionerna också, det skulle kännas som ett större lyft. Gärna borttag av backspeglar och ersättning med skärmar - givet att det finns mekanisk rengöring kameror så det funkar i vårt klimat (tillåt mig tvivla tyvärr...) - samma sak för backkameran - den är ju fortfarande kass vintertid såvitt jag förstår. Sen hoppas jag nyaste handtagen är robusta...

Däremot räckvidd och chassiuppdateringar - finfint - men ovanstående basgrejjer verkar ju hända noll med och flera år gamla mellanklassbilar skåpar ju fortfarande...

Om de uppdaterade alla basgrejjerna ovan så behövs inte mycket annat (interiör/exteriör är jag fortfarande ok med, även om jag inte saknad att bli av med fiskmunnen- men det är ju löst) för att det skall bli intressant. Kommer nya batterierna dessutom så är det ju toppen (och vem vet, kanske blir en plaid om försäkringen blir rimlig, annars en LR).

Mjukvaran har det ju inte hänt så mycket med som man kunde önska heller - den gamla var ju faktiskt mer snabbmanövrerad - den nya öppnar ex. Telefonappen på kontaktlistan varje gång nu istället för att visa senaste samtal som den brukade... det är rätt många vassa kanter som akut borde slipas bort - inte jämfört med andra billeverantöeer, men jag håller Apple iOS / Mac OS 11 som måttstockar i polish- tesla borde med sitt ytterst begränsade användningsområde göra något som är än mer lättanvänt och smidigt, men man når ju inte ens upp till den ribban.

Jag tycker det är helt bakvänt att jämförs med vad gamla fossilbilar gör annars, jag förväntar mig (mycket) bättre från tesla.

Är böjd att hålla med. Är tillräckligt nöjd med min S (snart 3 år gammal) för att behålla den men inte tillräckligt övertygad om att en ny S är värd pengarna det kostar för mig att byta.

Presenterar Tesla en ny S med minst tre av dessa fem punkter uppfyllda så beställer jag en ny. Annars inte.

- Bättre ljudisolering
- Bättre strålkastare med "matrix-funktion"
- Dragkrok
- Bättre kvalitetskänsla
- Refresh utseendemässigt både exteriört och interiört


Vad gäller räckvidd och prestanda är jag redan nöjd.

Re: Prishöjning 50k - vad händer?

Postat: 27 nov 2020 20:39
av thebishop
Japp. Det är ju ett gäng hygienfaktorer.

Måste säga att det jag kan sakna mest är alla relaterade till ”made in california” - de saknar praktisk erfarenhet av slask, modd och kyla. Många saker som kan upplevas som direkta barnsjukdomar trots att de haft bilar ute i många år nu. Kolla bara fönster/handtag på m3 i annan tråd...