Teslamate, vad kör ni för setup?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av simonk »

Teslamate är ju kanske det bästa som finns, möjligen efter själva bilen. Hur har ni andra som använder den konfigurerat teslamate? Själv använder jag

* En raspberry pi 3B+ med en 128GB flash / 1G RAM
* Dockerimagearna för Teslamate / postgresql mm

Raspberryn ligger på det lokala nätverket, så för att komma åt den när jag inte är hemma har jag satt upp ett Wireguard-VPN som går via OpenWRT-routern (som har en publik IP via Bahnhof). Tycker det fungerar klockrent!

Har också utnyttjat installationen och databasen för lite annan loggning (solpaneler via Fronius), som ju också gör sig i Grafana.
Screen Shot 2021-01-09 at 13.19.07.png
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Curik »

Snyggt och jävligt nördigt!

Jag har funderat på att sätta upp det på en NUC jag har liggandes hemma, men den kör Windows så det blir en hel del jobb.

Hur mycket jobb skulle du säga att det var att sätta upp Wireguard-VPN? Några bra guider?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av rockard »

Kör docker.på Unraid, vilket var pilligare då det inte går att köra docker compose, utan bar tvungen att sätta upp alla delar själv.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Remuz »

En Av alla mina rpi kör detta. Har inte känt nåt behov av att komma åt den utifrån, men har annars en tunnel till min NAS jag kan koppla in mig via och hoppa vidare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av TeslaTissel »

simonk skrev:
Teslamate är ju kanske det bästa som finns, möjligen efter själva bilen. Hur har ni andra som använder den konfigurerat teslamate? Själv använder jag

* En raspberry pi 3B+ med en 128GB flash / 1G RAM
* Dockerimagearna för Teslamate / postgresql mm

Raspberryn ligger på det lokala nätverket, så för att komma åt den när jag inte är hemma har jag satt upp ett Wireguard-VPN som går via OpenWRT-routern (som har en publik IP via Bahnhof). Tycker det fungerar klockrent!

Har också utnyttjat installationen och databasen för lite annan loggning (solpaneler via Fronius), som ju också gör sig i Grafana.
JAg är komplett nybörjare på detta sätt spåra min Teslas förehavanden. Vad jag förstår kan man nyttja sin egen webbplats?

För de som också undrar tycker jag det kan vara bra visa detta klipp som beskriver det mesta.
Och om jag förstått rätt så behöver jag alltså inget extra, skall se igenom hela klippet nedan förstås innan jag ger mig på det. Jobbar mest på Apple Mac, (Dockerimagearea)? Vad är det simonk? - Kanske framgår av klippet?

Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av tompanhuhu »

Kör det på en synology Nas riktigt trevligt! Även användbart för körjournal till jobbet
Användarvisningsbild
Flippy
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2020 10:50
Ort: Växjö

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Flippy »

Jag har en hemmabyggd NAS som kör Proxmox för VM-hosting. Har nyligen byggt om min Docker-setup för att bestå av bl.a:

* Tre Linux-noder som kör Docker Swarm och delad lagring via Ceph
* Reverse proxy och certifikat via Traefik
* Autentisering via OID mot Azure AD (använder ett vanligt MS-konto för inloggning), möjliggör MFA.

Har andra tjänster som är publicerade mot nätet, men har valt att hålla Teslamate intern trots att jag har MFA. Går dock att ändra med en flagga i Traefik-confen och det är snyggt med ett riktigt certifikat och DNS-namn trots internt.
Skulle jag vilja komma åt det utanför hemmet så har jag OpenVPN och OpenConnect tillgängligt.

Pga Covid har jag inte hunnit köra speciellt mycket sedan jag satte upp det, så har tyvärr inte så mycket statistik att kolla på. Hoppas det blir ändring på det framåt sommaren :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av frippe »

Kör också teslamate på en Raspberry pi men på en fyra, ett vanligt minneskort, går utmärkt. Just nu bara lokalt i nätverket men planen är att det ska bli en vpn anslutning.

Kör rullande dagliga backup som skriver över vart sjunde dag.

Helt klart mycket trevligare än teslafi, att ha allt i egna händer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av JonasF1 »

Kör Docker installationen på en virtuell Debian server.
Kopplad till min egna MQTT server istället för den inbyggda.
Använder Wireguard för att komma Teslamate när jag inte är hemma.
Installerad i slutet på Augusti 2019.

/J
Screenshot_2021-01-10 Drive Stats - Grafana.png
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av simonk »

Curik skrev:
Snyggt och jävligt nördigt!

Jag har funderat på att sätta upp det på en NUC jag har liggandes hemma, men den kör Windows så det blir en hel del jobb.

Hur mycket jobb skulle du säga att det var att sätta upp Wireguard-VPN? Några bra guider?
När man förstått koncepten är det inte alls krångligt, men kräver lite tillvänjning. Denna tyckte jag var informativ och med en bra beskrivning av koncepten:

https://www.zahradnik.io/wireguard-a-vp ... ge-in-mind

min uppsättning är halvkomplicerad eftersom jag har satt upp ett "site-to-site-VPN" mellan hemmet och stugan också, via varsin OpenWRT. Att lägga till en Andoridklient var enkelt.


Jag kan iofs erkänna att jag lyckades låsa ut mig själv från allt annat än wireguard-VPN:et genom att routa all trafik den vägen :-) Lite svettigt att reparera via Androidmobilen! Nu har jag åtminstone förstått hur man startar upp en OpenWRT i fallbackläge, så mindre orolig nu.


Kul annars att det verkar finnas så många varianter på Teslamateuppsättning! Har kört min egen sen augusti 2020, och haft bilen sedan i mars. Synd att de första månaderna inte är med, jaja.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av simonk »

TeslaTissel skrev:
JAg är komplett nybörjare på detta sätt spåra min Teslas förehavanden. Vad jag förstår kan man nyttja sin egen webbplats?

För de som också undrar tycker jag det kan vara bra visa detta klipp som beskriver det mesta.
Och om jag förstått rätt så behöver jag alltså inget extra, skall se igenom hela klippet nedan förstås innan jag ger mig på det. Jobbar mest på Apple Mac, (Dockerimagearea)? Vad är det simonk? - Kanske framgår av klippet?
Docker är ett containersystem, och teslamate publicerar färdiga dockerimagear, som är enkla att installera. Här: https://docs.teslamate.org/docs/installation/docker

Finns också specifika instruktioner för just Raspberry pi.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av flojon »

Jag kör Teslamate i ett Kubernetes kluster hos Digital Ocean. Körde redan flera andra webbplatser i Kubernetes så var enkelt att slänga in det där. Har funkat bra.
Hade tänkt använda det för att få fram körjournaler. Men har jobbat hemifrån sedan jag fick bilen i slutet på mars så har inte behövts ännu...
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av TechNerd »

Körde in mitt i Unraid nu, var inte speciellt jobbigt även utan docker-compose.
Får se om jag publicerar det externt(via någon nginx/traefik proxy) annars kör jag det via vpn.

För de som vill köra upp det lokalt på ex. en raspberry pi, inte riktigt hemma på säkerhet etc och ändå vill komma åt det kan jag rekommendera tailscale.com.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Homer »

TeslaTissel skrev:
simonk skrev:
Teslamate är ju kanske det bästa som finns, möjligen efter själva bilen. Hur har ni andra som använder den konfigurerat teslamate? Själv använder jag

* En raspberry pi 3B+ med en 128GB flash / 1G RAM
* Dockerimagearna för Teslamate / postgresql mm

Raspberryn ligger på det lokala nätverket, så för att komma åt den när jag inte är hemma har jag satt upp ett Wireguard-VPN som går via OpenWRT-routern (som har en publik IP via Bahnhof). Tycker det fungerar klockrent!

Har också utnyttjat installationen och databasen för lite annan loggning (solpaneler via Fronius), som ju också gör sig i Grafana.
JAg är komplett nybörjare på detta sätt spåra min Teslas förehavanden. Vad jag förstår kan man nyttja sin egen webbplats?

För de som också undrar tycker jag det kan vara bra visa detta klipp som beskriver det mesta.
Och om jag förstått rätt så behöver jag alltså inget extra, skall se igenom hela klippet nedan förstås innan jag ger mig på det. Jobbar mest på Apple Mac, (Dockerimagearea)? Vad är det simonk? - Kanske framgår av klippet?

Bra instruktion. Tog inte lång tid att sätta upp en virtuell server. Nu återstår bara att börja generera lite data så det finns något att titta på. Ska bli intressant!
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Tretrix »

Hur fungerar detta egentligen, Jag tänker på hur hämtar den ut information? Väcker den bilen i tid och otid och suger batteri - eller hämtar den bara data såsom ABRP när bilen är vaken?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av rockard »

Den hämtar via streaming api vilket är mycket snällare än att polla som ABRP, och hindrar inte bilen från att sova.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Tretrix »

Streaming api? Tolkar jag namnet så hämtar den data hela tiden? Och ni som kör - ingen märkbar skillnad på batteri/räckvidd?
Finns några av deras apier dokumenterade förutom på 3rd parts sidor?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av rockard »

https://tesla-info.com/blog/tesla-data- ... uote]Tesla also has 2 different type of APIs. There is a REST API which is well documented and mode details can be found on the Tesla API github page. This is used by most of the data loggers. While this has all the possible data from the car, the disadvantage is that to detect if the car is moving it needs to make continuous calls to the car preventing the car falling asleep. Services like Teslafi try to work around this by making longer and longer intervals between the API calls when the car is parked so that the car has time to fall asleep or allows time windows to be where the car is likely to sleep. A major disadvantage of this is that you can miss data if you drive away after, say, 20 minutes. There is a second web socket streaming API. As soon as the car moves, a message is pushed from the car to Tesla a few times per second with a subset of information. However, the streaming API lacks more extensive data such as climate / charging info. The best data loggers rely on the streaming API to signify the car is awake and then start polling the REST API for the data. To date, Teslamate is thought to be the only software where this is implemented well.

We are mainly focusing on data collected via the API. There is another set of data that can be obtained from the car by physically plugging into the car. We touch upon this briefly but it is a more advanced option.[/quote]
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av Tretrix »

Tack låter ju bra! men det är ingen officiell dokumentation, eller missar jag något ? Ser bara referenser till "unofficial documentation"
Skulle kanske ta å smälla upp min gamla RBI ändå
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av rockard »

Nej, Tesla har aldrig skickat ut en officiell dokumentation över sina API:er, och jag tror det är mindre sannolikt att det händer än att de stänger ned/krypterar all kommunikation så bara deras app fungerar.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av pubbe »

Jag installerade esxi på en gammal dell-server, satte upp en Ubuntu LTS som VMware image och kör den som en dockerhost. Teslamate ligger igång där. Kan också rekommendera watchguard och portainer om man kör många containrar. Har själv ett 10-tal igång. Jag var orolig för strömförbrukningen i början då burken har dubbla nätagg på 1kw styck men den har visat sig vara oerhört strömsnål även med allt igång...
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av frippan »

Någon som kör med home assistant också?
Får inte teslamate att koppla upp mot min home assistant broker

har lagt till detta under environment:
MQTT_HOST=192.168.0.123
MQTT_PORT=1883
MQTT_USERNAME=Username
MQTT_PASSWORD=Password
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
angarok
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 apr 2019 10:43

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av angarok »

frippan skrev:
Någon som kör med home assistant också?
Får inte teslamate att koppla upp mot min home assistant broker

har lagt till detta under environment:
MQTT_HOST=192.168.0.123
MQTT_PORT=1883
MQTT_USERNAME=Username
MQTT_PASSWORD=Password
Jag hade problem att få den att uppdatera via MQTT till Home Assistant, efter några omstarter av Teslamate och/eller ett dygn ungefär så hoppade det igång. Kör du standardport 1883 behöver du inte sätta det i ENV. Kör du MQTT via addon i hass.io? Jag försökte lägga till en användare i den konfen men fick det inte att funka, det funkar att använda den inbyggda användardatabasen i Home Assistant.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av frippan »

angarok skrev:
frippan skrev:
Någon som kör med home assistant också?
Får inte teslamate att koppla upp mot min home assistant broker

har lagt till detta under environment:
MQTT_HOST=192.168.0.123
MQTT_PORT=1883
MQTT_USERNAME=Username
MQTT_PASSWORD=Password
Jag hade problem att få den att uppdatera via MQTT till Home Assistant, efter några omstarter av Teslamate och/eller ett dygn ungefär så hoppade det igång. Kör du standardport 1883 behöver du inte sätta det i ENV. Kör du MQTT via addon i hass.io? Jag försökte lägga till en användare i den konfen men fick det inte att funka, det funkar att använda den inbyggda användardatabasen i Home Assistant.
oki, tackar. får väl se om det hoppar igång. Använder addonen i hassio. Fungerar bra med olika användarnamn

Kod: Markera allt

logins:
  - username: username
    password: password
  - username: username2
    password: password2
customize:
  active: true
  folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false
edit
hoppade igång nu. körde en "pull" och "up -d" efter jag justerat yaml filen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Teslamate, vad kör ni för setup?

Inlägg av frippan »

Så här blev resultatet i Hone assistant
Screenshot 2021-01-16 at 22.42.47.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar