Dåligt bemötande vid support.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av OfarligTesla »

LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Kilowatt »

Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Det sa dom inte här heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Du har helt rätt, 2014 när jag tog ut min första kände man sig som kung :) Nu känner man sig som lägsta pöbeln i samhället. Klar skillnad.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:

Vistas man på forum så gör man det säkert inte, men långt från alla ger sig ut på nätet när nåt händer, många ringer dit dom köpt produkten, och med tanken på hur Tesla beter sig vid leverans med noll info så vet man ju inte vad man ska göra mer än att lyfta luren. Dåligt bemötande är aldrig försvarbart. Och att behöva känna sig dum för att man "kom på tanken att ringa", jag har inte ens ord för det...
Finns mycket att säga om Teslas service men att hänvisa till manualen när man undrar över funktioner i mjukvaran är helt rätt imo. En biltillverkare skall inte behöva betala för att erbjuda mjukvarusupport för sådant man enkelt kan läsa sig till själv, det drabbar alla kunder negativt i slutändan.

Att folk inte går in på nätet eller läser manualen är deras problem om de inte kommer fram till rätt svar.

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av MWall »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
:D :D :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av OfarligTesla »

LeffeP skrev:
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Var ser du att det var vad som sades? Allt som skrevs var att hänvisa till manualen i just denna fråga vilket är helt okej i min mening.
MWall skrev:

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Det är inget snorkigt med att säga RTFM (eller i snällare termer om man pratar med någon av äldre modell) när frågan är av just den karaktären.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av chaffis75 »

Någon som behöver en manual på hur man hyfsat effektivt slipper kunder som köper en ny produkt.. Ja läs fösta inlägget här.. :D

Ja katastrof.. Dessutom ligger denna nu på ett forum där många i sekten tycker tesla gör rätt men många läser de utan att kommentera och tänker en tesla vill jag nog inte äga.

Sen för att nyansera de hela lite så är de väl många bilföretag (och andra företag) som inte har så bra support, men här vill man ju inte ens försöka lösa de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
LeffeP skrev:
Allvarligt, jag häpnar över såna här kommentarer...

Jag har hämtat ut 2 Teslor, inte i nåt fall har man sagt att "allt står i manualen så ring inte oss om du får problem....."
Var ser du att det var vad som sades? Allt som skrevs var att hänvisa till manualen i just denna fråga vilket är helt okej i min mening.
MWall skrev:

Snorkig support slår tillbaka på Tesla. Lycka till med att få icke-entusiaster att acceptera sånt.
Det är inget snorkigt med att säga RTFM (eller i snällare termer om man pratar med någon av äldre modell) när frågan är av just den karaktären.
Probelemet är väl att de slänger luren i örat på honom.. De är illa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.

Tesla borde ha en gräddfil för oss med Model S/X som köptes innan Model 3 kom. Vi bad inte om att få tusentals och åter tusentals tech-nördar att trängas med på superchargers och service centers. ;)
Är det inte vi som är tech-nördarna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av HelectriC »

Är det något man lärt så är det att aldrig visa för en kund att man tycker dom är idioter oavsett hur dumma eller inte frågorna är. En kund ska känna sig som kung oavsett. Om målet är att få personen att läsa manualen, så får man göra det på ett snyggt sätt. I detta fall löstes varken problemet eller det gavs en vänlig hänvisning till manualen, fail på båda punkter!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av B99 »

Att ringa till supporten och säga att jag ids inte läsa manualen är ju också lite osmidigt, du kunde väl åtminstone ha ljugit och sagt att du hade läst den men ändå inte fått det att fungera ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Fredrik j »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Leveransvolymerna har ju ökat hos Tesla men dom är ju fortfarande inte speciellt höga i absoluta tal. Det finns ju enskilda återförsäljare av andra märken som levererar bilar i samma takt/omfattning som Tesla gör.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

B99 skrev:
Att ringa till supporten och säga att jag ids inte läsa manualen är ju också lite osmidigt, du kunde väl åtminstone ha ljugit och sagt att du hade läst den men ändå inte fått det att fungera ;)

Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?

Sen oavsett om man ringt in delvis i onödan så bör det inte ta mycket längre tid för den som sitter i supporten att faktiskt hjälpa kunden(för den som jobbar med detta bör väl ha läst manualen och kan den som ett rinnande vatten?) som betalar personens lön i slutändan. Skulle jag ha ett problem med min bil och åker in till bilhandlaren för att fråga om dom kan hjälpa mig och personen bara sitter och frågar mig om jag har läst manualen ett par gånger och sen bara går därifrån utan att säga något mer, så skulle det definitivt vara sista bilen jag handlade där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Apple, givetvis - de har faktiskt bra support.

”Hur mycket kostnadsfri support får jag?
De flesta mjukvaru- och hårdvaruprodukterna från Apple omfattar ett obegränsat antal kostnadsfria supportfall under de 90 första dagarna du äger produkten eller längre om så föreskrivs i tillämpliga lagar. ”

https://support.apple.com/sv-se/HT201232
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Jo, men det är lite det jag menar, supporten kunde sagt att normalt sett så kan du lösa detta genom att läsa manualen, men nu kan du bara jacka kolven och fila upp förgasaren så ska det fungera igen eller vad det nu står i manualen, det hade inte tagit längre tid än att upprepa "läs manualen" 3-4 ggr. Jag jobbade på en support för bredband för 20 år sedan ca, det var många ggr man ville be dom dra, men det var ändå mitt jobb att hjälpa dom så det alternativet fanns inte.

Skulle faktiskt vara kul om nån av er som har tillgång till manualen kan klippa in i tråden vad det står att man ska göra när den här kameraikonen har försvunnit. Och är det lätt att hitta det i manualen?
Skulle en dam eller herre på 75 år klura ut det på egen hand?
Jag ringer supporten om detta och beskriver mitt problem. Han frågar direkt om jag läst manualen. Jag svarar nej, men säger samtidigt att jag har kunnat se händelserna tidigare genom att trycka på kameraikonen. Han förstår ingenting och frågar igen om jag har läst manualen. Jag säger nej och att jag ringer supporten för att dom ska kunna sådant här. Han har ingen aning om vad jag menar och hänvisar återigen till manualen varpå han säger ”lycka till” och lägger på.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av josve »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Nästan så att vi som var med från början borde ha ett eget VIP nummer ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Svenssons »

josve skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Nästan så att vi som var med från början borde ha ett eget VIP nummer ;)
Har inte du det? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av B99 »

Det står ju inte i manualen (ja, jag har läst) men det hade ts kunna påpeka och inte säga "såna som du ska kunna det här". Tyder på en tråkig attityd tycker jag.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av kikat »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Jo, men det är lite det jag menar, supporten kunde sagt att normalt sett så kan du lösa detta genom att läsa manualen, men nu kan du bara jacka kolven och fila upp förgasaren så ska det fungera igen eller vad det nu står i manualen, det hade inte tagit längre tid än att upprepa "läs manualen" 3-4 ggr. Jag jobbade på en support för bredband för 20 år sedan ca, det var många ggr man ville be dom dra, men det var ändå mitt jobb att hjälpa dom så det alternativet fanns inte.

Skulle faktiskt vara kul om nån av er som har tillgång till manualen kan klippa in i tråden vad det står att man ska göra när den här kameraikonen har försvunnit. Och är det lätt att hitta det i manualen?
Skulle en dam eller herre på 75 år klura ut det på egen hand?
Jag ringer supporten om detta och beskriver mitt problem. Han frågar direkt om jag läst manualen. Jag svarar nej, men säger samtidigt att jag har kunnat se händelserna tidigare genom att trycka på kameraikonen. Han förstår ingenting och frågar igen om jag har läst manualen. Jag säger nej och att jag ringer supporten för att dom ska kunna sådant här. Han har ingen aning om vad jag menar och hänvisar återigen till manualen varpå han säger ”lycka till” och lägger på.
Står på sidan 86 i manualen. En 75 åring skulle klara det utan problem om denna är någorlunda tekniskt lagd. Är man helt tekniskt okunnig och inte intresserad av teknik skulle jag inte rekommendera denna att köpa en Tesla om man inte har någon närstående som är tekniskt kunnig och kan hjälpa till. En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil.

Från manualen:
Bilkameran behöver en korrekt formaterad USB-enhet för att lagra och hämta filmer. När du har satt in den korrekt formaterade USB-enheten i någon av fordonets USBportar visas en bilkameraikon längst upp på pekskärmen.

Flashenheten måste ha en bibehållen skrivhastighet på minst 4 MB/s. En bibehållen skrivhastighet skiljer sig från den högsta skrivhastigheten. Kontrollera flashenhetens produktbeskrivning för mer information.
- Flashenheten måste vara kompatibel med USB 2.0. Om du använder en USB 3.0-flashenhet måste den ha stöd för USB 2.0.
- Använd en flashenhet som har så mycket tillgängligt förvaringsutrymme som möjligt. Videofilmer kan ta upp mycket utrymme. Tesla rekommenderar att man använder en flashenhet med minst 32 GB utrymme. Vissa datorers operativsystem kan eventuellt inte formatera flashenheter som är större än 32 GB som FAT 32. Överväg att använda en applikation från tredje part för att formatera flashenheter som är större än 32 B.
- Flashenheten måste vara korrekt formaterad (beskrivs nedan).
- Använd en särskild flashenhet för att enbart spara film från vaktläget.

När du har formaterat USB-enheten och skapat mappen TeslaCam sätter du in enheten i en USB-port i Model 3. Använd inte de bakre USB-portarna – de är endast avsedda för laddning. Det kan ta upp till 15 sekunder innan Model 3 hittar enheten. När enheten hittats visas ikoner för bilkamera och vaktläge längst upp på pekskärmen. (Observera att du kan behöva aktivera vaktläge genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Vaktläge.) Model 3 kan nu spela in video.
Skriv svar