Sida 2 av 3

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 14:13
av pejvic
Trist om TS kände så. Ringde Apple igår och de hjälpte mig 40 min med en 5år gammal dator. Det var nästan så jag kände att jag stal hans tid men han bara malde på. Supersupport och kommer aldrig byta märke.
Till Teslas försvar så kan jag ju själv känna att supporten på Tesla kanske har lite viktigare inkommande samtal. Som när jag ej fick ut sladden tex. Supertrevlig dam som hjälpte till på engelska. Jag tror ej man skall ringa supporten med så enkla frågor helt enkelt. De växer och är stressade. Och vi vet ej hur samtalet löpte. Man kan bara gissa. Många som ringer kanske har panik och det gäller saker som är väldigt akuta. Blinkar det 10 väntande samtal samtidigt så kan man ju förstå killen i supporten.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 14:17
av kikat
LeffeP skrev:
Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 14:21
av LeffeP
kikat skrev:
LeffeP skrev:
Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 14:50
av kikat
LeffeP skrev:
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 14:57
av LeffeP
kikat skrev:
LeffeP skrev:
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.
Nu var det ju inte jag som tyckte det om man orkar läsa, haha. Tyckte jag skrev rätt tydligt att jag ansåg det vara fel.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 15:37
av Jwe
1. Med största sannolikhet kunde inte supporten svara för han inte läst manualen eller mer troligt inte hade kunskap tillräckligt för att ge adekvat support, men kunde inte med att erkänna det. Så skall det inte gå till!

2 Varför så krångligt? Behov av inte bara datakunskap utan även en dator som kan formatera osv, köpa rätt lagringsmedia...
En del av oss har inte mer än mobil o/e padda längre.

Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 16:48
av renes
Jwe skrev:
Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 16:53
av Xeik
renes skrev:
Jwe skrev:
Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.
Och formateringen sköter man numera lätt i bilens meny vid behov. Så även den punkten kan vi ta bort.
Det mildrar ju dock inte det usla bemötandet av supporten.

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 14 jan 2021 17:50
av Jwe
Ang mitt inlägg om lösning via Tesla:

Visar sig att det redan är på plats. Utmärkt.
Tack för påpekandet!

(Jag har bara antagit att det inte fanns via Tesla för jag har läst många o långa inlägg om hur usb äts upp och hur man skall klara av det med olika lagringsmedier avsedda för multipel överskrivning osv)

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 15 jan 2021 17:53
av Magnus_L
Tack för alla svar. Det löste sig genom en re-boot av mjukvaran, men felet har även kommit tillbaka igen. Får försöka hitta problemet till det men vet inte hur (supporten är utesluten) :D Lösningen fanns inte att hitta i manualen/bibeln heller :lol:

Min personliga åsikt är att alla supporter förutsättningslöst ska försöka hjälpa kunden så gott det går. I det här fallet blev jag väldigt förvånad då supporten var okunnig och synnerligen otrevlig och inte alls villig att lösa mitt problem. Att jag inte läste manualen hade ju helt enkelt att göra med att jag visste hur jag kunde se filmerna. Det är ju ungefär som man helt plötsligt inte kan starta bilen. Inte fan läser man manualen då...du vet ju hur du startar bilen. Därför ringde jag supporten.
Dock verkar det svårt att vädra missnöjet till ansvarig chef så att dom får feedback och möjlighet till bättring. Kontaktvägarna in känns begränsade...

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 15 jan 2021 18:07
av Magnus_L
backe skrev:
Står på sidan 86 i manualen. En 75 åring skulle klara det utan problem om denna är någorlunda tekniskt lagd. Är man helt tekniskt okunnig och inte intresserad av teknik skulle jag inte rekommendera denna att köpa en Tesla om man inte har någon närstående som är tekniskt kunnig och kan hjälpa till. En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil.

Från manualen:
Bilkameran behöver en korrekt formaterad USB-enhet för att lagra och hämta filmer. När du har satt in den korrekt formaterade USB-enheten i någon av fordonets USBportar visas en bilkameraikon längst upp på pekskärmen.

Flashenheten måste ha en bibehållen skrivhastighet på minst 4 MB/s. En bibehållen skrivhastighet skiljer sig från den högsta skrivhastigheten. Kontrollera flashenhetens produktbeskrivning för mer information.
- Flashenheten måste vara kompatibel med USB 2.0. Om du använder en USB 3.0-flashenhet måste den ha stöd för USB 2.0.
- Använd en flashenhet som har så mycket tillgängligt förvaringsutrymme som möjligt. Videofilmer kan ta upp mycket utrymme. Tesla rekommenderar att man använder en flashenhet med minst 32 GB utrymme. Vissa datorers operativsystem kan eventuellt inte formatera flashenheter som är större än 32 GB som FAT 32. Överväg att använda en applikation från tredje part för att formatera flashenheter som är större än 32 B.
- Flashenheten måste vara korrekt formaterad (beskrivs nedan).
- Använd en särskild flashenhet för att enbart spara film från vaktläget.

När du har formaterat USB-enheten och skapat mappen TeslaCam sätter du in enheten i en USB-port i Model 3. Använd inte de bakre USB-portarna – de är endast avsedda för laddning. Det kan ta upp till 15 sekunder innan Model 3 hittar enheten. När enheten hittats visas ikoner för bilkamera och vaktläge längst upp på pekskärmen. (Observera att du kan behöva aktivera vaktläge genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Vaktläge.) Model 3 kan nu spela in video.
Bra funnet. Men dels har jag använt USB minnet som levererades från Tesla som har fungerat tidigare, så är detta verkligen lösningen? Dels kunde väl supporten beskriva detta för mig istället för att slänga luren i örat efter han lyckat till med att läsa i manualen? Det känner jag varit fair...men alla tycker olika.

Har varit väldigt nöjd med i princip allt annat, speciellt säljaren som tyvärr slutat nu. Upphämtningen var väl inte så speciell i sig, men det visste jag och har inga problem med.

Hade jag köpt en ID3 skulle jag nog få sitta med supporten 24/7 för mjukvaruproblem :D

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 15 jan 2021 22:14
av thebishop
Sen kan man ju _verkligen_ undra varför inte bilen erbjuder sig formatera enheten i korrekt format. Typexempel på sunkig Engineering utan refelektion på slutanvändarens upplevelse. ”Du har anslutit ett skrivbart lagringsmedia, vill du använda det till att lagra filmklipp från sentry mode? Allt befintligt data på enheten kommer i så fall raderas och den kommer att formateras om.” Två knappar, avbryt samt använd för lagring.

Så slipper man den där sidan i manualen. Hur svårt var det?

Re: Dåligt bemötande vid support.

Postat: 25 jan 2021 13:29
av JayLar
Har själv arbetat med support. Självklart ska man hjälpa kunden i detta läge. Att hänvisa till manualen är ett skämt. Är svaret så lätt att det står i manualen så borde supporten kunna säga det direkt (för de ska kunna manualen). Tror snarare det var ett sätt att bli av med en fråga som man helt enkelt inte behärskade.