Skicka SMS med Signal

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Skicka SMS med Signal

Inlägg av John Galt »

Jag gick nyligen över till Signal även för att skicka vanliga SMS på min Android.

Men jag lyckas inte skicka SMS från bilen. Jag vet att det ofta strular att skicka SMS så jag vill bara kolla hur det funkar för er andra som bytt default SMS-app.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av mikebike »

Varför byta?
Jag fick ett SMS från en okänd avsändare med uppmaning om att ladda ned signal = spam.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Varför byta?
Jag fick ett SMS från en okänd avsändare med uppmaning om att ladda ned signal = spam.

Signal är krypterat och mycket säkrare än ett vanligt SMS. Man kan även skicka meddelanden i Signal till andra som använder Signal utan att behöva använda SMS alls. Går att installera en Signal-klient på sin dator också om man vill det.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av John Galt »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Varför byta?
Jag fick ett SMS från en okänd avsändare med uppmaning om att ladda ned signal = spam.

Signal är krypterat och mycket säkrare än ett vanligt SMS. Man kan även skicka meddelanden i Signal till andra som använder Signal utan att behöva använda SMS alls. Går att installera en Signal-klient på sin dator också om man vill det.
Open source också så det går att kolla så inte appen skickar vidare info till Facebook/kinesiska regeringen etc.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av cpt_rb »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Varför byta?
Jag fick ett SMS från en okänd avsändare med uppmaning om att ladda ned signal = spam.

Signal är krypterat och mycket säkrare än ett vanligt SMS. Man kan även skicka meddelanden i Signal till andra som använder Signal utan att behöva använda SMS alls. Går att installera en Signal-klient på sin dator också om man vill det.
Fast krypteringen gäller bara när du skickar Signal-meddelande. Använder du Signal för SMS är det lika öppet som vilken SMS-app som helst, just eftersom du skickar ett SMS. Så fördelen är väl egentligen att man samlar textmessaging i en och samma app. SMS i sig blir inte säkrare att skicka.
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av MWall »

cpt_rb skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Varför byta?
Jag fick ett SMS från en okänd avsändare med uppmaning om att ladda ned signal = spam.

Signal är krypterat och mycket säkrare än ett vanligt SMS. Man kan även skicka meddelanden i Signal till andra som använder Signal utan att behöva använda SMS alls. Går att installera en Signal-klient på sin dator också om man vill det.
Fast krypteringen gäller bara när du skickar Signal-meddelande. Använder du Signal för SMS är det lika öppet som vilken SMS-app som helst, just eftersom du skickar ett SMS. Så fördelen är väl egentligen att man samlar textmessaging i en och samma app. SMS i sig blir inte säkrare att skicka.
Ja, så är det ju givetvis. Mottagaren måste kunna avkryptera. Annars blir det inte så användbart. :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Skicka SMS med Signal

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev:
Open source också så det går att kolla så inte appen skickar vidare info till Facebook/kinesiska regeringen etc.
Bygger du apk:n från källkod då också? Eller hur säkerställer du att binären i Play Store är byggd på den koden?
Kan tipsa om något som heter iOS där man har en fungerande audit av appar, så man slipper göra det själv.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skicka SMS med Signal

Inlägg av John Galt »

Jag kan säga att efter flera försök funkade det att skicka sms idag.
Skriv svar