Hur smart är din bil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av Teslaspolen »

Måste börja mina färder så här års med inte mindre än 7 knapptryck för att bilen nollställer allt varenda gång.

Power, av med VESS, på med auto hold, på med stolsvärme för förare och passagerare, på med rattvärme och till sist Drive/Reverse. :roll:
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 365
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av d3marcus »

Eller use caset när du kör en Spotifyspellista med random och du 1) gör ett kort stopp för att exempelvis handla 2) eller tappar uppkoppling en kort stund.

Då börjar Teslas Spotify om den slumpmässiga uppspelningen. Riktigt dumt beteende som nativeappen till iOS och Android inte gör.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av thebishop »

Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Tänkte på den själv här om dagen nu när frun kör teslan oftare (och ställer spegeln ”fel” dagligen) - känns som en rätt uppenbar grej. Idiotin att sätta på musik när man sätter sig i bilen - eller än mer humor, när man kör Summon - är ju störigt så det räcker. Skulle verkligen vilja ha valet ”spela aldrig musik när keyfob 1 sätter sig i bilen”.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Tänkte på den själv här om dagen nu när frun kör teslan oftare (och ställer spegeln ”fel” dagligen) - känns som en rätt uppenbar grej.
Håller med om backspegel som fortfarande inte är motoriserad i alla bilar som jag använt. Klar brist som borde rättas till. Speciellt för vardagsbilar som ofta används av flera familjemedlermmar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av mati »

martinot skrev:
thebishop skrev:
Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Tänkte på den själv här om dagen nu när frun kör teslan oftare (och ställer spegeln ”fel” dagligen) - känns som en rätt uppenbar grej.
Håller med om backspegel som fortfarande inte är motoriserad i alla bilar som jag använt. Klar brist som borde rättas till. Speciellt för vardagsbilar som ofta används av flera familjemedlermmar.
Det är väl helt enkel så att backspegeln är den i särklass enklaste inställningen man kan göra i en bil. Inte värt att motorisera den. Då skulle man lika gärna kunna motorisera solskyddet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:
Är det så mycket begärt att bara komma ihåg vilka stolar jag vill ha sittvärmen på? Och ha dem på tills jag stänger av dem?

Nu kan jag slå på stolvärmen bak med appen - men så snart jag går ut och backar ut från garaget stängs de av! :x :x :x Så innan barnen ska sätta sig och vi ska åka måste jag slå på värmen igen :roll:
Det här störde mig också. Min spaning är att det är kopplat till profiler; att när jag använder appen är bilen i förarprofil easy entry och stolvärmen sparas där, men när jag kommer till bilen blir det min profil och då stängs stolvärmen av. I passaten jag har nu kan jag inte slå på stolvärmen via appen och den har inte stolvärme i baksätet, så nu stör det mig inte.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av 12man »

Tänkt lite så om smarta hus, om man gått runt och snackat med tv och lampor för 20 år sedan hade man blivit intagen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av thebishop »

mati skrev:
martinot skrev:
thebishop skrev:
Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Tänkte på den själv här om dagen nu när frun kör teslan oftare (och ställer spegeln ”fel” dagligen) - känns som en rätt uppenbar grej.
Håller med om backspegel som fortfarande inte är motoriserad i alla bilar som jag använt. Klar brist som borde rättas till. Speciellt för vardagsbilar som ofta används av flera familjemedlermmar.
Det är väl helt enkel så att backspegeln är den i särklass enklaste inställningen man kan göra i en bil. Inte värt att motorisera den. Då skulle man lika gärna kunna motorisera solskyddet. ;)
Ok, fast huruvida något är enkelt är ju sällan kopplat till om det automatiseras? Det är ju snabbare att justera stolen i längsled med en gammal manuell justering än att vänta på elmotorn, men de flesta tycker det är bekvämt ändå. Samma med automatisk avbländande backspegel, enkel "flipp", men trevligt att slippa. Osv. Bara konstaterar att jag numera ofta tittar i backspegel och ser baksätet istället för rutan och blir lite störd på att den var felinställd (igen....) trots att sidospeglar och stol och ratt är rätt. Hade varit nice med att ställa in allt efter förarprofil. Att själva justeringen kan göras som idag är nice (går ju inte att göra lättare), men vill ha motoriserat minne sen...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Jag känner till två - mercedes s-klasse anno 1992 (det försvann i senare årsmodeller) och Nissan Leaf e+ (även tidigare modeller, i Japan). Nissan löser det genom att backspegeln är en skärm, så att man inte behöver justera den alls. Får man gissa att det blir standard vad det lider? Skärmar och kameror blir ju bättre och billigare för varje år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur smart är din bil

Inlägg av Pontus »

thebishop skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
thebishop skrev:
Pontus skrev:
En sak som är lite relaterat är att nu för tiden får ju fler och fler bilar minne till stolarna och ytterbackspeglarna som kommer ihåg inställningarna men finns det någon bil som har en innerbackspegel som kan ställa in sig själv?
Tänkte på den själv här om dagen nu när frun kör teslan oftare (och ställer spegeln ”fel” dagligen) - känns som en rätt uppenbar grej.
Håller med om backspegel som fortfarande inte är motoriserad i alla bilar som jag använt. Klar brist som borde rättas till. Speciellt för vardagsbilar som ofta används av flera familjemedlermmar.
Det är väl helt enkel så att backspegeln är den i särklass enklaste inställningen man kan göra i en bil. Inte värt att motorisera den. Då skulle man lika gärna kunna motorisera solskyddet. ;)
Ok, fast huruvida något är enkelt är ju sällan kopplat till om det automatiseras? Det är ju snabbare att justera stolen i längsled med en gammal manuell justering än att vänta på elmotorn, men de flesta tycker det är bekvämt ändå. Samma med automatisk avbländande backspegel, enkel "flipp", men trevligt att slippa. Osv. Bara konstaterar att jag numera ofta tittar i backspegel och ser baksätet istället för rutan och blir lite störd på att den var felinställd (igen....) trots att sidospeglar och stol och ratt är rätt. Hade varit nice med att ställa in allt efter förarprofil. Att själva justeringen kan göras som idag är nice (går ju inte att göra lättare), men vill ha motoriserat minne sen...
Det kanske går att få en kombo på det när Elon lyckats koppla bilen till din hjärna, dvs då kan dina egna muskler utföra inställningen av backspegeln automatiskt :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar