Leverans av avställd bil
Moderator: Redaktion
Leverans av avställd bil
Hej,
Är det någon som fått sin Tesla levererad ny utan att den blivit påställd i samband med ägarbytet?
Det borde vara bus-enkelt enligt transportstyrelsen, men är omöjligt enligt min säljare.
Är det någon som fått sin Tesla levererad ny utan att den blivit påställd i samband med ägarbytet?
Det borde vara bus-enkelt enligt transportstyrelsen, men är omöjligt enligt min säljare.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Leverans av avställd bil
Det hände mig 2015 eftersom man missade att sätta den i trafik. Knappast först eller sist men min bil var åtminstone i första batchen när Mölndals-servicecentret var nytt så de var väl inte så erfarna. Fixades på några minuter när det påtalades. Det kan ju finnas lite praktiska problem i att leverera en avställd bil eftersom den ju skulle behöva levereras med hjälp av släp men det i sig är väl inget omöjligt. Det kan ju så klart vara så att Teslas system automatiskt ställer på bilen vid leverans eller att de har det i sin policy att det skall göras på det sättet men Transportstyrelsen ställer, som du var inne på, inte sådana krav.
Driver sajten Car.info
Re: Leverans av avställd bil
Jag tror ordet ”policy” är vad det handlar om.Franz skrev:Det hände mig 2015 eftersom man missade att sätta den i trafik. Knappast först eller sist men min bil var åtminstone i första batchen när Mölndals-servicecentret var nytt så de var väl inte så erfarna. Fixades på några minuter när det påtalades. Det kan ju finnas lite praktiska problem i att leverera en avställd bil eftersom den ju skulle behöva levereras med hjälp av släp men det i sig är väl inget omöjligt. Det kan ju så klart vara så att Teslas system automatiskt ställer på bilen vid leverans eller att de har det i sin policy att det skall göras på det sättet men Transportstyrelsen ställer, som du var inne på, inte sådana krav.
Jag vet inte vad som är värst, köra avställd bil eller sommardäck på vinterväglag? Givet att bilen är försäkrad, vilket inte skulle vara något problem enligt Trygg Hansa.
Men en biltransport löser ju båda problemen.
Re: Leverans av avställd bil
Nybilsgarantier brukar börja ticka när bilen sätts i trafik. Ofta vill ju tillverkare ha koll på hur länge garantin ska gälla.
Samma med vagnskadegarantin.
Vad är syftet? Att kunna sälja bilen vidare med bibehållen klimatbonus? Om du bara vill ha den avställd efter den varit påställd går det ju enkelt att fixa.
Samma med vagnskadegarantin.
Vad är syftet? Att kunna sälja bilen vidare med bibehållen klimatbonus? Om du bara vill ha den avställd efter den varit påställd går det ju enkelt att fixa.
Re: Leverans av avställd bil
Syftet är att spara 10000kr på 10 dagar. Nya bonusen 1a april.Fredrik j skrev:Nybilsgarantier brukar börja ticka när bilen sätts i trafik. Ofta vill ju tillverkare ha koll på hur länge garantin ska gälla.
Samma med vagnskadegarantin.
Vad är syftet? Att kunna sälja bilen vidare med bibehållen klimatbonus? Om du bara vill ha den avställd efter den varit påställd går det ju enkelt att fixa.
Re: Leverans av avställd bil
Jag plockade ut min model s avställd precis innan bonusen ändrades från 40000 till 60000. Hämtade ut den med bärgare som körde den hem till oss. 4 suktande dagar innan jag skulle få köra den!
Så det går att få ut en bil avställd. Den var dessutom leasad via dnb så det var ett moment till att få ihop eftersom jag givetvis ville få den påställd direkt den 1 juli (som jag tror var en söndag)
Så det går att få ut en bil avställd. Den var dessutom leasad via dnb så det var ett moment till att få ihop eftersom jag givetvis ville få den påställd direkt den 1 juli (som jag tror var en söndag)
Re: Leverans av avställd bil
Tack!Arctic skrev:Jag plockade ut min model s avställd precis innan bonusen ändrades från 40000 till 60000. Hämtade ut den med bärgare som körde den hem till oss. 4 suktande dagar innan jag skulle få köra den!
Så det går att få ut en bil avställd. Den var dessutom leasad via dnb så det var ett moment till att få ihop eftersom jag givetvis ville få den påställd direkt den 1 juli (som jag tror var en söndag)
Dom verkar inte sugna på att göra på det viset nu.
Kanske är som tidigare talare skriver att det har med garantierna att göra.
Re: Leverans av avställd bil
Klart att det går att registrera ny ägare utan att ställa på bilen.
Jag har hjälpt till på vår leveransavdelning och när vi gjorde ägarbyte på de maskiner som är registreringspliktiga så ställde vi på dem i samband med ägarbytet eftersom vi får dem avställda.
Men, finns det ingen försäkring kopplad till fordonet så kan man inte ställa på fordonet.
Nu vet jag inte om det är en optimal väg att använda, för då är bilen oförsäkrad när man hämtar den...
Garantidelen ser jag inte som ett problem, man startar den i samband med ägarbytet helt enkelt. Sen om kunden väljer att inte ställa på den direkt och ta fordonet i bruk senare skall väl inte vara tillverkarens problem.
Den stora anledningen här tror jag däremot är att det är ett kvartalsbryt, påställd i mars blir statistik i Q1, men om man väntar till april så hamnar den i Q2. Sen tror jag alla här vet hur Tesla resonerar...
Jag har hjälpt till på vår leveransavdelning och när vi gjorde ägarbyte på de maskiner som är registreringspliktiga så ställde vi på dem i samband med ägarbytet eftersom vi får dem avställda.
Men, finns det ingen försäkring kopplad till fordonet så kan man inte ställa på fordonet.
Nu vet jag inte om det är en optimal väg att använda, för då är bilen oförsäkrad när man hämtar den...
Garantidelen ser jag inte som ett problem, man startar den i samband med ägarbytet helt enkelt. Sen om kunden väljer att inte ställa på den direkt och ta fordonet i bruk senare skall väl inte vara tillverkarens problem.
Den stora anledningen här tror jag däremot är att det är ett kvartalsbryt, påställd i mars blir statistik i Q1, men om man väntar till april så hamnar den i Q2. Sen tror jag alla här vet hur Tesla resonerar...
Re: Leverans av avställd bil
Angående försäkring så ska det inte vara några konstigheter enligt Trygg-Hansa. Det går bra att försäkra en avställd bil. Det motsatta att ställa på en oförsäkrad bil går som bekant inte, eller det blir sjukt dyrt.Erxon skrev:Klart att det går att registrera ny ägare utan att ställa på bilen.
Jag har hjälpt till på vår leveransavdelning och när vi gjorde ägarbyte på de maskiner som är registreringspliktiga så ställde vi på dem i samband med ägarbytet eftersom vi får dem avställda.
Men, finns det ingen försäkring kopplad till fordonet så kan man inte ställa på fordonet.
Nu vet jag inte om det är en optimal väg att använda, för då är bilen oförsäkrad när man hämtar den...
Garantidelen ser jag inte som ett problem, man startar den i samband med ägarbytet helt enkelt. Sen om kunden väljer att inte ställa på den direkt och ta fordonet i bruk senare skall väl inte vara tillverkarens problem.
Den stora anledningen här tror jag däremot är att det är ett kvartalsbryt, påställd i mars blir statistik i Q1, men om man väntar till april så hamnar den i Q2. Sen tror jag alla här vet hur Tesla resonerar...
Sedan Teslas kvartalsmål, vet jag inte riktigt vad problemet skulle vara. Dom har ju ändå sålt bilen i registret och dom har pengarna på kontot innan kvartalets slut.
Jag håller med dig om att dom inte borde bry sig om när jag börjar bruka min bil. Dom borde väll nöja sig med att få sälja. När dessutom reglerna förstör deras kvartalsmål så borde dom dessutom vilja hitta lagliga möjligheter att sälja bilar till nya bonusen.
Re: Leverans av avställd bil
Hampus M3 skrev:Angående försäkring så ska det inte vara några konstigheter enligt Trygg-Hansa. Det går bra att försäkra en avställd bil. Det motsatta att ställa på en oförsäkrad bil går som bekant inte, eller det blir sjukt dyrt.Erxon skrev:Klart att det går att registrera ny ägare utan att ställa på bilen.
Jag har hjälpt till på vår leveransavdelning och när vi gjorde ägarbyte på de maskiner som är registreringspliktiga så ställde vi på dem i samband med ägarbytet eftersom vi får dem avställda.
Men, finns det ingen försäkring kopplad till fordonet så kan man inte ställa på fordonet.
Nu vet jag inte om det är en optimal väg att använda, för då är bilen oförsäkrad när man hämtar den...
Garantidelen ser jag inte som ett problem, man startar den i samband med ägarbytet helt enkelt. Sen om kunden väljer att inte ställa på den direkt och ta fordonet i bruk senare skall väl inte vara tillverkarens problem.
Den stora anledningen här tror jag däremot är att det är ett kvartalsbryt, påställd i mars blir statistik i Q1, men om man väntar till april så hamnar den i Q2. Sen tror jag alla här vet hur Tesla resonerar...
Sedan Teslas kvartalsmål, vet jag inte riktigt vad problemet skulle vara. Dom har ju ändå sålt bilen i registret och dom har pengarna på kontot innan kvartalets slut.
Jag håller med dig om att dom inte borde bry sig om när jag börjar bruka min bil. Dom borde väll nöja sig med att få sälja. När dessutom reglerna förstör deras kvartalsmål så borde dom dessutom vilja hitta lagliga möjligheter att sälja bilar till nya bonusen.
Fordonet blir inte med i statistiken när den är såld, den kommer med i statistiken när den ställs på och i trafik för första gången.
Jag är också ganska övertygad också om att för Tesla och flera andra större börsnoterade bolag är ett kvartalsbokslut bland det viktigaste som finns...