Beställa delar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Beställa delar

Inlägg av Hampus M3 »

Hej,
Hur beställer man delar som inte finns i webbshoppen?
Jag skulle gärna mejla service-center med de saker jag vill köpa. Men jag förstår inte hur man går till väga.

På Bilia går man till reservdelsdisken och dom tar upp en sprängskiss på skärmen eller så kommer man med ett artikelnummer. Hur gör man på Tesla?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Beställa delar

Inlägg av AGCF »

Man kan logga in på epc.tesla.com och hitta alla artikelnummer i alla fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Beställa delar

Inlägg av Hampus M3 »

AGCF skrev:
Man kan logga in på epc.tesla.com och hitta alla artikelnummer i alla fall.
Tack, gjorde det igår.
Men sedan ska jag beställa det jag vill ha, exempelvis däckstryckssensorer.
Hur beställer jag dom?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6104
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa delar

Inlägg av spacecoin »

Hampus M3 skrev:
AGCF skrev:
Man kan logga in på epc.tesla.com och hitta alla artikelnummer i alla fall.
Tack, gjorde det igår.
Men sedan ska jag beställa det jag vill ha, exempelvis däckstryckssensorer.
Hur beställer jag dom?
Jag tror det enda sättet är via service-bokning i appen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beställa delar

Inlägg av taliz »

Du kan nog göra som på Bilia, dvs helt enkelt åka till SC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställa delar

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Du kan nog göra som på Bilia, dvs helt enkelt åka till SC.
Stämmer. Har själv gjort så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Beställa delar

Inlägg av MattiasH »

Sist jag beställde reservdel så gick jag in i appen och bokade "service besök". Skrev tydligt att det bara var en reservdel jag ville köpa, hade även art nr som jag skrev in. Nackdel är att man måste välja tid för "service" ändå. Gjorde det väldigt tydligt att jag inte vill boka service utan endast beställa delen. Tydligen var det korrekt gjort, jag frågade på SC när jag väl kom dit och det var enligt servicerådgivaren helt rätt att beställa på det viset. Den bokade tiden behövde jag inte bry mig om, även om den inte automatiskt bokades av. (för säkerhets skull bokade jag en tid då jag faktiskt hade möjlighet att dyka upp hos dem för avhämtning).

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Beställa delar

Inlägg av MattiasH »

MattiasH skrev:
Sist jag beställde reservdel så gick jag in i appen och bokade "service besök". Skrev tydligt att det bara var en reservdel jag ville köpa, hade även art nr som jag skrev in. Nackdel är att man måste välja tid för "service" ändå. Gjorde det väldigt tydligt att jag inte vill boka service utan endast beställa delen. Tydligen var det korrekt gjort, jag frågade på SC när jag väl kom dit och det var enligt servicerådgivaren helt rätt att beställa på det viset. Den bokade tiden behövde jag inte bry mig om, även om den inte automatiskt bokades av. (för säkerhets skull bokade jag en tid då jag faktiskt hade möjlighet att dyka upp hos dem för avhämtning).

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Följande försök till övertydlighet skrev jag vid bokningen:
"Något annat - kunden hävdar: Hej, jag skulle vilja köpa en reservdel till låsmekanismen för bagageluckan. Denna byttes den 18 november i fjol men verkar vara på väg att gå sönder igen (motorn går ojämnt vid låsning). Önskar därför en offert på art. ASY LIFTGATE LATCH PWR REL(6006654-00-B). Jag har möjlighet att hämta komponenten hos er i Segeltorp. OBS, önskar endast denna komponent, ej boka in verkstadsbesök."

Dessvärre var jag lite snabbt på med inköpet, den kärvade bara lite och som vanligt så har det reparerat sig självt. Men det är ändå bra att vara förberedd om jag verkligen behöver byta denna igen, om 4år.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Beställa delar

Inlägg av MrRun »

Skulle vara kul att höra fler som har erfarenhet av detta. Jag har fått intrycket att Tesla är svåra när det gäller att köpa reservdelar men det kanske inte gäller privatpersoner utan bara verkstäder?
Rich Rebuilds bygger ju en Tesla V8 bara för att lyfta och protestera mot att Tesla inte vill sälja reservdelar om jag inte missuppfattat.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Beställa delar

Inlägg av Hampus M3 »

taliz skrev:
Du kan nog göra som på Bilia, dvs helt enkelt åka till SC.
Jag var på SC och frågade lite, men det verkade mest som att han som jobbade vid mottagningen bokade service. Jag fick inte känslan av att det var där man köpte delar. Han ringde och frågade, men det gick inte att få tag på mina Nummerplåtshållare, då gav jag upp.
Nu har jag hittat artikelnummer och tänkte mejla, men det verkar ju omöjligt.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Beställa delar

Inlägg av Henkens »

Jag frågade via appen priser på lite olika delar.
Fick en offert.
Accepterade den och ville att de skulle skicka delarna till Östersund.
Betalade in förskott
Delarna skickades och Jag hämtade de på Ica

Inga problem med det.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Beställa delar

Inlägg av MattiasH »

Hampus M3 skrev:
taliz skrev:
Du kan nog göra som på Bilia, dvs helt enkelt åka till SC.
Jag var på SC och frågade lite, men det verkade mest som att han som jobbade vid mottagningen bokade service. Jag fick inte känslan av att det var där man köpte delar. Han ringde och frågade, men det gick inte att få tag på mina Nummerplåtshållare, då gav jag upp.
Nu har jag hittat artikelnummer och tänkte mejla, men det verkar ju omöjligt.
Rekommenderar appen. Det var några år sedan man kunde maila till Linda eller Erik med servicebokningar eller beställningar och fick svar direkt. Men det var då det. Appen funkar ändå rätt ok, men en smula mer opersonligt.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skriv svar