Så lite mindre än 1/3 av bilparken skulle kunna bytas mot en elbil, om hushåll med 2 eller fler bilar bytte en av dem mot en elbil nästa gång.Fredrik j skrev:Finns statistik på det. 37% av svenska hushåll har 2 eller fler bilar. Som referens har 48% av hushållen 1bil.MWall skrev:Fast hur många hushåll har två bilar?martinot skrev:Håller med. Många familjer har ju flera bilar inom hushållet, så en bra variant är ju att man byta en av ICE-bilarna till elbil. Redan idag så fungerar ju elbilar utmärkt för i princip alla som pendlarbil, så en av bilarna kan ju de bytas i de flesta hushållen. För de som är osäkra om långresor så kan de ju behålla dieseloket ett tag till (tills att batterier och infrastruktur kommit i kapp).Niklas Z skrev:Sedan förstår jag Fredrik J, som vill kunna dra husvagn. Hade jag det önskemålet skulle jag inte heller välja elbil idag.
Om alla hushåll i Sverige skulle göra så, så skulle 50% av flottan kunna ställas om direkt, vilket inte är dåligt.
Stressad Stockholmare
Moderator: Redaktion
Re: Stressad Stockholmare
Re: Stressad Stockholmare
Jo, det är ganska stor skillnad som man snabbt kunde göra för miljön och hälsan genom ett sådant byte av en av ICE-bilarna till elbil (eller två av ICE-bilarna till elbil för de hushåll som ha tre bilar).
Det är något som skulle gå att göra nu direkt idag. Utan några direkt större kompromisser för de flesta (troligen skulle de flesta få bättre körupplevelse och bekvämlighet med elbil i vardagen, men ändå tills vidare ha kvar en ICE-bil för lite knepigare långresor).
Lite mer fakta jag fann om antalet bilar för de som bor i hus (som är de som enklast kan ladda hemma och skaffa elbil):
https://www.aldautomotive.se/nyheter/Ar ... a-om-bilen
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... LOWRES.pdf
Det är något som skulle gå att göra nu direkt idag. Utan några direkt större kompromisser för de flesta (troligen skulle de flesta få bättre körupplevelse och bekvämlighet med elbil i vardagen, men ändå tills vidare ha kvar en ICE-bil för lite knepigare långresor).
Lite mer fakta jag fann om antalet bilar för de som bor i hus (som är de som enklast kan ladda hemma och skaffa elbil):
Dvs. nästan 60% av alla svenskar som bor i hus, har tillgång till två eller fler bilar i hushållet. Kan tänka mig att detta tal är ännu större för barnfamiljer som bor i hus.85 procent av svenskarna har minst en bil i hushållet. 37 procent har två bilar och sju procent har tre eller fler. Flest bilar har de som bor i hus, där 57 procent har minst två bilar. Bland boende utanför storstadsområdena har 91 procent minst en bil i hushållet. Av de som inte har någon bil alls så bor de flesta i storstadsområdena där drygt en av fem saknar bil. Flest billösa bor i Stockholm, där en av fyra saknar bil.
https://www.aldautomotive.se/nyheter/Ar ... a-om-bilen
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... LOWRES.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Problemet är att de flesta "andrabilar" är betydligt billigare och äldre och rullar färre mil än (mannens) förstabil.
Så även om du byter 1/3 av antalet bilar så byter du inte ut 1/3 av antalet körda mil. Även om du mot förmodan får folk att köpa en svindyr elbil som andrabil.
Så även om du byter 1/3 av antalet bilar så byter du inte ut 1/3 av antalet körda mil. Även om du mot förmodan får folk att köpa en svindyr elbil som andrabil.
Re: Stressad Stockholmare
Är det givet att det är männen som kör mest bil i flest antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
Notera att det även finns mindre elbilar för under 3000/mån om man är beredd att vänta tills rätt erbjudande, eller att förhandla lite.
Tror detta för många hushåll (speciellt för medelklassfamiljerfamiljer som har råd med egna villor och 2-3 bilar) är mer okunskap och lite rädsla, än en ekonomisk fråga.
Glöm inte heller alla ekonomiska fördelar med en elbil (lägre drivmedelskostnader, mindre service, etc.).
Notera att det även finns mindre elbilar för under 3000/mån om man är beredd att vänta tills rätt erbjudande, eller att förhandla lite.
Tror detta för många hushåll (speciellt för medelklassfamiljerfamiljer som har råd med egna villor och 2-3 bilar) är mer okunskap och lite rädsla, än en ekonomisk fråga.
Glöm inte heller alla ekonomiska fördelar med en elbil (lägre drivmedelskostnader, mindre service, etc.).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
Re: Stressad Stockholmare
Nu var ju ICE-bilen tänkt att vara kvar (i detta scenario som diskuterades) för just de längre resorna.MWall skrev:Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
Men för majoriteten av vardagspendligen så är jag inte lika övertygad om att männen kör mer i jobb (finns många kvinnor i vårdyrken tex. som kör mycket bil i jobbet), och kanske många som skjutsar barnen till fotboll, sport, piano och andra aktiviteter, eller som åker och handlar.
Har du någon fakta gällande att det är männens bilar, och/eller de största bilarna i hushållen, som rullar mest i vardagspendlingen (alltså exklusive långresor/semester)?
Säger inte emot dig att det absolut skulle vara fel, men skulle gärna se lite fakta och siffror bakom den typen av påståenden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Re: Stressad Stockholmare
Fast vi vet ju att många ice-bilar nästintill pensioneras så fort familjen har skaffat en elbil som tilltänkt andrabil. Man tar då elbilen många gånger även för de turerna som man tidigare har tagit stora familjekombin. Bara det är praktiskt möjligt. En del kanske inte tycker om att köra elbil och väljer ändå ice-bilen i första hand. Men undantag finns ju alltid.MWall skrev:Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Stressad Stockholmare
I moderna familjer skjutsar mannen minst lika ofta till aktiviteter för barnen.martinot skrev:Nu var ju ICE-bilen tänkt att vara kvar (i detta scenario som diskuterades) för just de längre resorna.MWall skrev:Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
Men för majoriteten av vardagspendligen så är jag inte lika övertygad om att männen kör mer i jobb (finns många kvinnor i vårdyrken tex. som kör mycket bil i jobbet), och kanske många som skjutsar barnen till fotboll, sport, piano och andra aktiviteter, eller som åker och handlar.
Har du någon fakta gällande att det är männens bilar, och/eller de största bilarna i hushållen, som rullar mest i vardagspendlingen (alltså exklusive långresor/semester)?
Säger inte emot dig att det absolut skulle vara fel, men skulle gärna se lite fakta och siffror bakom den typen av påståenden.
Men strunt samma. Min spaning är att mannen ofta kör den stora och dyra bilen. Ofta män som är motståndare mot elbilar också. Kvinnor är mer praktiska av sig och fastnar inte i nostalgi och känslor runt bilar som många män gör.
Och eftersom en elbil faktiskt är rätt dyr så måste mannen då "offra" ett bilbyte så att frun kan få byta en 8 år gammal VW Polo mot en ny Mini Electric. Tror det finns ett visst motstånd där.
Re: Stressad Stockholmare
Jag kör nästan varje sommar till Balkan men kör aldrig 100mil utan att stanna och vila.Bilen som jag kör idag klarar lätt 100 mil på en tank men jag stannar minst 3 gånger på den sträckan. Att det finns folk som kör så långt utan att pausa tvivlar jag inte på, men de är inte så många.MWall skrev:
Antar att du är en av alla de som kör till Balkan varje sommar? Gör som en kompis till mig som köpte en BMW 3-serie som han har stående vid sitt hus i Marbella. Då kan han flyga ner. Hans Range Rover (fullstora och ingen mesig liten RR Sport) som han kör i Sverige är ändå inte anpassad efter spanska bykärnor.
Hör ofta på jobbet om hur man kör sin xc60 i 220km/h genom hela Tyskland men har aldrig blivit omkörd av en sådan fast jag kör mellan 150 och 180km/h.
Har till exempel aldrig lyckats med att köra Jönköping-Helsingborg utan paus.
Re: Stressad Stockholmare
Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Stressad Stockholmare
Jag håller i princip med, förstabilen borde vara den som fixar allt. Fast eftersom de flesta elbilar fortfarande inte får ha dragkrok har den definitionen blivit svår. Med Leaf och 9-5 (och en Corvette som är helt värdelös till alla rationella tillämningar) var Saaben förstabil trots att den nästan uteslutande användes för övningskörning, men nu tycker jag att Teslan är förstabil fast den inte kan dra släp.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Stressad Stockholmare
Efter hand som behoven förändras så förändras ju också listan över vad en bil ska klara av. När till exempel ungarna inte ska åka med längre, kan ju eventuellt en mindre bil fixa allt.sven-labil skrev:Jag håller i princip med, förstabilen borde vara den som fixar allt. Fast eftersom de flesta elbilar fortfarande inte får ha dragkrok har den definitionen blivit svår. Med Leaf och 9-5 (och en Corvette som är helt värdelös till alla rationella tillämningar) var Saaben förstabil trots att den nästan uteslutande användes för övningskörning, men nu tycker jag att Teslan är förstabil fast den inte kan dra släp.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Med tiden klarar man sig kanske med en tvåsitsig? Det finns ju dom som har sportbilar som enda bil....
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stressad Stockholmare
Exakt det har jag sett många gånger, elbilen ska bara användas till korta turer och fossilaren till resten, men sedanmati skrev:Fast vi vet ju att många ice-bilar nästintill pensioneras så fort familjen har skaffat en elbil som tilltänkt andrabil. Man tar då elbilen många gånger även för de turerna som man tidigare har tagit stora familjekombin. Bara det är praktiskt möjligt. En del kanske inte tycker om att köra elbil och väljer ändå ice-bilen i första hand. Men undantag finns ju alltid.MWall skrev:Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
så blir det att elbilen används till nästan allt, den ska rulla så mycket det bara går, den är ju billigast per mil på
drivmedlet liksom, men är ofta trevlig på annat också (som att tanka sig själv när den bara står mm).
Sedan kan man kalla det för förstabil eller andrabil eller vad man nu känner för
Enligt statistiken så kan vi alltså anta att en jäkla massa bilar skulle kunna bytas mot elbilar rent tekniskt och
förutom en massa villaägare så har vi ju redan ett antal funktioner i samhället som också redan visat sig funka bra
med elbilar som tex hemtjänsten, hantverkare och taxi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Stressad Stockholmare
Jo och då hamnar vi i diskussionen om vad som är en sportbil... Don’t get me startedFredrik j skrev:Med tiden klarar man sig kanske med en tvåsitsig? Det finns ju dom som har sportbilar som enda bil....
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Stressad Stockholmare
Andrabilen eller extrabilen (kalla den vad du vill) är ju ofta lite billigare eftersom förstabilen, den bilen man använder när hela familjen ska med på t.ex. semester, med fördel bör vara lite nyare för att slippa problem. Om andrabilen som mest rullar runt hem stannar är man ju vanligtvis inte strandad.
Så ser det ut i många familjer. Förstabilen är en relativt stor bil, ofta dieseldriven suv, och andrabilen är antingen mindre/enklare eller äldre.
Skulle vi ersätta vår andra bil med en elbil skulle kostnaderna totalt gå upp även efter bränslebesparingen är inräknad. Det är när förstabilen kan bytas ut som det blir ett enkelt beslut.
Så ser det ut i många familjer. Förstabilen är en relativt stor bil, ofta dieseldriven suv, och andrabilen är antingen mindre/enklare eller äldre.
Skulle vi ersätta vår andra bil med en elbil skulle kostnaderna totalt gå upp även efter bränslebesparingen är inräknad. Det är när förstabilen kan bytas ut som det blir ett enkelt beslut.
Re: Stressad Stockholmare
Tvåsitsig eventuellt med nödbaksäte ala 911. Låg? Lite form före funktion? Ska väcka entusiast hos ägaren. Jämför yrkesfiskare med sportfiskare.sven-labil skrev:Jo och då hamnar vi i diskussionen om vad som är en sportbil... Don’t get me startedFredrik j skrev:Med tiden klarar man sig kanske med en tvåsitsig? Det finns ju dom som har sportbilar som enda bil....
En helt ok beskrivning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportbil
Re: Stressad Stockholmare
För familjer och hus, som oftast har flera bilar, så tror jag att man skall släppa lite tänket att man måste ha en, eller flera, bilar som skall kunna fixa precis allt.sven-labil skrev:Jag håller i princip med, förstabilen borde vara den som fixar allt. Fast eftersom de flesta elbilar fortfarande inte får ha dragkrok har den definitionen blivit svår. Med Leaf och 9-5 (och en Corvette som är helt värdelös till alla rationella tillämningar) var Saaben förstabil trots att den nästan uteslutande användes för övningskörning, men nu tycker jag att Teslan är förstabil fast den inte kan dra släp.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Precis som en enda skruvmejsel inte blir bra om den skall "fixa allt", så är det ibland bättre att ha en mix av lite mer specialiserade verktyg i verktygslådan. Tror man skall tänka lite så också gällande kombinationen och mixen av transportfordon inom en familj.
Alla bilar måste kanske inte alltid kunna allt. Vi valde ingen krok på vår M3 då vi redan hade det på vår E-klass (och dessutom så hatar jag den manuella lösning som Tesla har på M3/MY - känns som den kommer från 70-talet). Med ett sådant här tänk, att flera bilar inom samma hushåll hellre bör komplettera varandra, så är det mycket lättare att få in en elbil i mixen tror jag.
Har vi behov för att åka extrem långt eller i väldigt kalla väder så tar vi Mercan, eller om vi behöver lasta mycket till tippen, eller dra båten med dragkroken. Annars så föredrar vi nästan alltid att i första hand välja Teslan för de flesta vardagsturer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Håller med helt. Fanns finansiering, så tror jag att man rent praktiskt idag (även om grov gissning/uppskattning från min sida) lätt skulle kunna ställa om 30-50% av ICE-bilarna i samhället till att vara rena BEV. Bara det i sig skulle vara en enorm framgång för både miljön i städerna och på sikt även mindre dåligt klimatet.Bjelke skrev:Exakt det har jag sett många gånger, elbilen ska bara användas till korta turer och fossilaren till resten, men sedanmati skrev:Fast vi vet ju att många ice-bilar nästintill pensioneras så fort familjen har skaffat en elbil som tilltänkt andrabil. Man tar då elbilen många gånger även för de turerna som man tidigare har tagit stora familjekombin. Bara det är praktiskt möjligt. En del kanske inte tycker om att köra elbil och väljer ändå ice-bilen i första hand. Men undantag finns ju alltid.MWall skrev:Kanske inte men mest troligt. Men den stora familjebilen rullar ju både till jobbet i veckorna och på längre resor på helger och ledigheter. Skulle nog säga att andrabilen rullar kanske hälften så långt på årsbasis.martinot skrev:Är det givet att det är män som kör mest bil i antal mil i vardagen (har ingen aning, är bara nyfiken att veta vilken fakta som gäller)?
så blir det att elbilen används till nästan allt, den ska rulla så mycket det bara går, den är ju billigast per mil på
drivmedlet liksom, men är ofta trevlig på annat också (som att tanka sig själv när den bara står mm).
Sedan kan man kalla det för förstabil eller andrabil eller vad man nu känner för
Enligt statistiken så kan vi alltså anta att en jäkla massa bilar skulle kunna bytas mot elbilar rent tekniskt och
förutom en massa villaägare så har vi ju redan ett antal funktioner i samhället som också redan visat sig funka bra
med elbilar som tex hemtjänsten, hantverkare och taxi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Vad är det din E-klass inte fixar menar du?martinot skrev:För familjer och hus, som oftast har flera bilar, så tror jag att man skall släppa lite tänket att man måste ha en, eller flera, bilar som skall kunna fixa precis allt.sven-labil skrev:Jag håller i princip med, förstabilen borde vara den som fixar allt. Fast eftersom de flesta elbilar fortfarande inte får ha dragkrok har den definitionen blivit svår. Med Leaf och 9-5 (och en Corvette som är helt värdelös till alla rationella tillämningar) var Saaben förstabil trots att den nästan uteslutande användes för övningskörning, men nu tycker jag att Teslan är förstabil fast den inte kan dra släp.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Precis som en enda skruvmejsel inte blir bra om den skall "fixa allt", så är det ibland bättre att ha en mix av lite mer specialiserade verktyg i verktygslådan. Tror man skall tänka lite så också gällande kombinationen och mixen av transportfordon inom en familj.
Alla bilar måste kanske inte alltid kunna allt. Vi valde ingen krok på vår M3 då vi redan hade det på vår E-klass (och dessutom så hatar jag den manuella lösning som Tesla har på M3/MY - känns som den kommer från 70-talet). Med ett sådant här tänk, att flera bilar inom samma hushåll hellre bör komplettera varandra, så är det mycket lättare att få in en elbil i mixen tror jag.
Har vi behov för att åka extrem långt eller i väldigt kalla väder så tar vi Mercan, eller om vi behöver lasta mycket till tippen, eller dra båten med dragkroken. Annars så föredrar vi nästan alltid att i första hand välja Teslan för de flesta vardagsturer.
Re: Stressad Stockholmare
Att inte gå på el.Fredrik j skrev:Vad är det din E-klass inte fixar menar du?
Att inte acca från 0-100 på ca 4 sek.
Att inte ta kurvorna riktigt lika snabbt.
Att inte kunna ladda hemma (måste åka till CK och tanka i tid och otid).
Att inte ge en lika smidig körupplevelse.
Att inte vara lika rädd om barn och människor i städerna som andas avgaser.
Att inte vara Co2-neutral för klimatet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stressad Stockholmare
Låter ju inget vidare. Varför byter du inte bara in den mot en tesla till då?martinot skrev:Att inte gå på el.Fredrik j skrev:Vad är det din E-klass inte fixar menar du?
Att inte acca från 0-100 på ca 4 sek.
Att inte ta kurvorna riktigt lika snabbt.
Att inte kunna ladda hemma (måste åka till CK och tanka i tid och otid).
Att inte ge en lika smidig körupplevelse.
Att inte vara lika rädd om barn och människor i städerna som andas avgaser.
Att inte vara Co2-neutral för klimatet.
Re: Stressad Stockholmare
Som du säger så är det ju olika vad folk menar med första bil. Jag försöker hitta benämningar på bilarna som sorterar lite annorlunda.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Förstavals bilen/Favoritbilen: Bilen du tar, när du lika väl skulle kunna taget den andra. Bilen som ni båda slåss om att få köra.
Extrabilen/Bilen som gör det som den andra inte kan.
Re: Stressad Stockholmare
Med den definitionen är min Porsche förstabil i hushållet.Hammar skrev:Som du säger så är det ju olika vad folk menar med första bil. Jag försöker hitta benämningar på bilarna som sorterar lite annorlunda.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen allmän definition på vad en förstabil resp. andra bil är men jag ser förstabilen som den av bilarna man skulle behålla om man bara fick välja en av sina bilar.Hammar skrev:Frågan är ju om det är första eller andra-bilen som försvinner. Med en ny elbil typ Zoe, så blir nog elbilen förstabil, och andra-bilen skulle i så fall kallas för långfärdsbil.
Det handlar ju då inte om vilken bil som är roligast att köra eller modernast.
Jag har en Porsche som är den dyraste av mina bilar, den roligaste att köra, den snyggaste och den bil jag väljer att köra om jag har möjlighet. Men jag skulle ju inte kalla den min förstabil.
Förstabilen är den bil som fixar allt.
Förstavals bilen/Favoritbilen: Bilen du tar, när du lika väl skulle kunna taget den andra. Bilen som ni båda slåss om att få köra.
Extrabilen/Bilen som gör det som den andra inte kan.
Re: Stressad Stockholmare
Har redan gjort det för ca. 1,5 år sedan.Fredrik j skrev:Låter ju inget vidare. Varför byter du inte bara in den mot en tesla till då?martinot skrev:Att inte gå på el.Fredrik j skrev:Vad är det din E-klass inte fixar menar du?
Att inte acca från 0-100 på ca 4 sek.
Att inte ta kurvorna riktigt lika snabbt.
Att inte kunna ladda hemma (måste åka till CK och tanka i tid och otid).
Att inte ge en lika smidig körupplevelse.
Att inte vara lika rädd om barn och människor i städerna som andas avgaser.
Att inte vara Co2-neutral för klimatet.
Förut hade vi varsin (2 st.) större ICE-kombi (Volvo/Mercedes) i mer än 15 års tid.
Nu har vi sedan 1,5 år tillbaka istället en (1 st.) stor ICE-kombi + en (1 st.) liten/mellan elbil.
Känns som en total förbättring i vår fordonsmix, både för oss själva, men även för miljön.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik