Stressad Stockholmare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Stressad Stockholmare

Inlägg av MarcusC »

Jag stannade vid en mack i Jönköping för att ladda (50 kw).
Bredvid laddplatsen stod en kille som tokstress-rökte en cigarett och undrade hur långt jag kom med min bil.
- Cirka 50 mil på sommaren, men kanske 30 på vintern sa jag.

- Ok, jag behöver en bil som går minst 100, sa han.

- Ja, det finns ju inte än, men samtidigt vill du verkligen köra 100 mil utan att ta 20 minuters paus? undrade jag. (plus att jag förklarade att man behöver ju bara ladda till nästa ladd-station)

- Nej, du vet jag är en stressad stockholmare som ibland kör ganska långt, sa han och drog ett extra djupt andetag på fimpen som nu bara såg ut som filter.

Under hela vårt samtal höll han också en mobil-telefon i örat och pratade både med mig och någon i andra änden av luren.

Han åkte iväg när typ hela filtret var upprökt och jag började ladda (på vad jag tycker ändå är en långsam laddare).
Vad skönt att jag inte är så stressad utan ibland kan faktiskt njuta av tiden då bilen laddar...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av Bjelke »

Han kanske också riskerar att dö för tidigt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av Xeik »

Samma här. Man är kanske konstig, men jag ser ofta väldigt mycket fram emot laddstoppen. Tycker det är halva nöjet med resan. Lite mat eller fika, eller en promenad. Helt perfekt för oss som bara kör privat.

Men visst, om man kör i tjänsten ofta och behöver ladda flera ggr på vägen, så kan jag tänka mig att det blir lite segt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av holden »

Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Varför?

Vi är alla olika, men är man utvilad och äter/dricker bra så är det för mig inga problem att köra hundra mil i en sittning. Är väl värre med de som absolut måste stanna och äta skräpmat med obligatorisk matkoma.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av MWall »

Nu är martinot inte Stockholmare (väl?) men jag tänker mig nåt liknande när han är ute och kör. :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av holden »

dd88 skrev:
holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Varför?

Vi är alla olika, men är man utvilad och äter/dricker bra så är det för mig inga problem att köra hundra mil i en sittning. Är väl värre med de som absolut måste stanna och äta skräpmat med obligatorisk matkoma.
Du kanske är stålmannen, vad vet jag, men att i sitta still och köra så många timmar i sträck kommer att öka riskerna för både dig själv och din omgivning i form av nedsatt reaktionsförmåga etc. Finns säkert dom som kan köra 300 mil i sträck, men vill vi möta dessa i trafiken?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

holden skrev:
dd88 skrev:
holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Varför?

Vi är alla olika, men är man utvilad och äter/dricker bra så är det för mig inga problem att köra hundra mil i en sittning. Är väl värre med de som absolut måste stanna och äta skräpmat med obligatorisk matkoma.
Du kanske är stålmannen, vad vet jag, men att i sitta still och köra så många timmar i sträck kommer att öka riskerna för både dig själv och din omgivning i form av nedsatt reaktionsförmåga etc. Finns säkert dom som kan köra 300 mil i sträck, men vill vi möta dessa i trafiken?
Kost och vila innan man åker är så sjukt mycket viktigare än vad man kan tro. Sen ett avvägt näringsintag (man vill inte få toppar eller dippar), vatten och något på stereon som inte tar för mycket uppmärksamhet under färd så håller man sig skärpt. Om jag skulle stanna efter 5h och äta på donken så skulle jag definitivt vara en sämre förare när blodsockerfallet kommer än efter 10h som jag kör idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av EnTraktor »

holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Vi lever i ett fritt land och det är upp till var och en och välja om man vill kissa i flaska eller bära blöja :D :D :D :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av Elof »

Men vad körde den stressade mannen för bil? Det är det ju det vi vill veta :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
holden skrev:
dd88 skrev:
holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Varför?

Vi är alla olika, men är man utvilad och äter/dricker bra så är det för mig inga problem att köra hundra mil i en sittning. Är väl värre med de som absolut måste stanna och äta skräpmat med obligatorisk matkoma.
Du kanske är stålmannen, vad vet jag, men att i sitta still och köra så många timmar i sträck kommer att öka riskerna för både dig själv och din omgivning i form av nedsatt reaktionsförmåga etc. Finns säkert dom som kan köra 300 mil i sträck, men vill vi möta dessa i trafiken?
Kost och vila innan man åker är så sjukt mycket viktigare än vad man kan tro. Sen ett avvägt näringsintag (man vill inte få toppar eller dippar), vatten och något på stereon som inte tar för mycket uppmärksamhet under färd så håller man sig skärpt. Om jag skulle stanna efter 5h och äta på donken så skulle jag definitivt vara en sämre förare när blodsockerfallet kommer än efter 10h som jag kör idag.
Det här börjar ju likna en besatthet. Finns väl ingenting som hindrar dig att äta bra om du stannar heller?

Antar att du är en av alla de som kör till Balkan varje sommar? Gör som en kompis till mig som köpte en BMW 3-serie som han har stående vid sitt hus i Marbella. Då kan han flyga ner. Hans Range Rover (fullstora och ingen mesig liten RR Sport) som han kör i Sverige är ändå inte anpassad efter spanska bykärnor. :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av Niklas Z »

Jag har aldrig kört 100 mil utan stopp, men 60-70 mil stopp är inte så ovanligt. Det är inga problem, förutsatt att det är motorvägskörning vi pratar om, för det är inte sträckan utan tiden det handlar om. Efter 4-5 timmar blir jag endera hungrig eller behöver gå på toa. Kissflaska och mat i bilen är inte något som lockar mig.

Att det skulle vara jobbigt att köra bil är inget jag upplevt, i alla fall så länge det inte handlar om körning under dåliga betingelser. Det är ju mer tröttande att vara på jobbet en vanlig arbetsdag än att köra bil fyra-fem timmar och folk sätter sig gladeligen i bilen och kör hem direkt efteråt.

Men det är ju ingen stor uppoffring att ta en paus för att t ex ladda efter 2,5-3 timmar och sedan köra vidare.
Att yrkestrafiken har regler kring pauser förstår jag, för annars är risken stor att anställda skulle pressas att köra även när det är olämpligt, men det är en lite annan situation än vad jag befinner mig i.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av HelectriC »

jag stannar aldrig, jag är lite som Snowpiercer, the eternal engine never stops! Jag har kört kontinuerligt sen jag fick körkort för 20 år sen. Varför ska man stanna? Det är ju ändå jätteskönt att aldrig röra på sig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av MarcusC »

Elof skrev:
Men vad körde den stressade mannen för bil? Det är det ju det vi vill veta :)

Jag är inte så duktig på bilar, men den hade två rör i rumpan och så kom det någon rök därifrån.
Så, någon bil som går på kolkraft antar jag :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av Niklas Z »

MarcusC skrev:
Elof skrev:
Men vad körde den stressade mannen för bil? Det är det ju det vi vill veta :)

Jag är inte så duktig på bilar, men den hade två rör i rumpan och så kom det någon rök därifrån.
Så, någon bil som går på kolkraft antar jag :lol:
Kolkraft, va! Det vet väl alla att det bara är elbilar som går på fulel från polska kolkraftverk :-).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
dd88 skrev:
holden skrev:
dd88 skrev:
holden skrev:
Det borde av trafiksäkerhetsskäl vara förbjudet att köra 100 mil utan paus.
Varför?

Vi är alla olika, men är man utvilad och äter/dricker bra så är det för mig inga problem att köra hundra mil i en sittning. Är väl värre med de som absolut måste stanna och äta skräpmat med obligatorisk matkoma.
Du kanske är stålmannen, vad vet jag, men att i sitta still och köra så många timmar i sträck kommer att öka riskerna för både dig själv och din omgivning i form av nedsatt reaktionsförmåga etc. Finns säkert dom som kan köra 300 mil i sträck, men vill vi möta dessa i trafiken?
Kost och vila innan man åker är så sjukt mycket viktigare än vad man kan tro. Sen ett avvägt näringsintag (man vill inte få toppar eller dippar), vatten och något på stereon som inte tar för mycket uppmärksamhet under färd så håller man sig skärpt. Om jag skulle stanna efter 5h och äta på donken så skulle jag definitivt vara en sämre förare när blodsockerfallet kommer än efter 10h som jag kör idag.
Det här börjar ju likna en besatthet. Finns väl ingenting som hindrar dig att äta bra om du stannar heller?

Antar att du är en av alla de som kör till Balkan varje sommar? Gör som en kompis till mig som köpte en BMW 3-serie som han har stående vid sitt hus i Marbella. Då kan han flyga ner. Hans Range Rover (fullstora och ingen mesig liten RR Sport) som han kör i Sverige är ändå inte anpassad efter spanska bykärnor. :lol:
Bra mat finns sällan längs med vägarna, och tar man en detour så drar man bara ut på det. Matlåda i bilen funkar bra, är ju ändå något speciellt i att bli matad. Är inte så gammal än så blåsan klarar sig. Själv så hade jag nog gärna stannat någon natt på utvalda ställen längs med vägen, finns mycket i centrala EU som jag skulle vilja se, men familjen vill komma fram till havet så snabbt som möjligt.

Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Nu är martinot inte Stockholmare (väl?) men jag tänker mig nåt liknande när han är ute och kör. :lol:
Nej, varken röker eller stressar. :)

Kör jag långt på redan kända sträckor som mer ren transport så bli jag mest uttråkad och vill komma fram så snabbt som möjligt (om det inte är semesterresa, då är ju ofta resan och se nya saker själv nöjet). Kör vi långt i familjen så försöker jag få min fru att köra (så kan jag slagga eller sova :) ), men kör jag själv så hade ju FSD/L5 varit underbart.

Just nu så kör jag inte mycket alls i jobbet. Pga. Cv-19, så jobbar jag 100% hemifrån.

Gillar att köra kortare sträckor i Teslan, som är roligare vid snabbare och mer "aktiv" körning. Men även halvlånga resor runt (runt 2 timmar/25 mil) fungerar rätt fint oftast. Då tycker jag det är kul att acca på i Teslan, och köra i så hög hastighet som möjligt. Ingen stress, utan bara nöje! :D

Skall man däremot (vilket är som sagt väldigt sällan numera) köra långt i jobbet eller som semestertransport med familjen (där själva resan inte är målet för turen), tex. till fjällstugan, så är det än så länge behagligare och mindre stressande att ta vår Merca (ICE).

Behöver då inte stressa med laddproblematik, eller att tänka på att ko-ordinera med familjen var och när man måste stanna, eller oroa sig för att man inte får plats eller möjlighet att ladda framme vid destination, att snö och vinterkyla nerfar kapacitet och att kylan slöar ner laddtider vid laddstopp, etc.

Så mer avkopplande, mer bekymmerslöst, och verkligen ingen stress alls med ett stort och bekvämt gediget tyskt långfärdsdiesellok. Precis så semester skall vara! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Men vad körde den stressade mannen för bil? Det är det ju det vi vill veta :)
Håller med. Fram med alla detaljer nu! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Antar att du är en av alla de som kör till Balkan varje sommar? Gör som en kompis till mig som köpte en BMW 3-serie som han har stående vid sitt hus i Marbella. Då kan han flyga ner. Hans Range Rover (fullstora och ingen mesig liten RR Sport) som han kör i Sverige är ändå inte anpassad efter spanska bykärnor. :lol:
Det är så vi gör när vi är på semester. Den mest bekväma och snabbaste transportkörningen, är ju att eliminera den helt.

Tar alltid flyget (eller gärna tåget om kortare sträckor och det passar in), så slipper man alla sådana bekymmer. Kommer fram fräsch och utvilad (sover ofta någon timme på planet), och sedan hämtar ut lokal hyrbil framme på plats.

Då får man endast den roliga semester/upptäckarkörningen, och slipper den monotona och trista transportkörningen. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
Faller dock på att vi inte diskuterar elbilars räckvidd ;)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av TiborBlomhall »

dd88 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Faller dock på att vi inte diskuterar elbilars räckvidd ;)
MarcusC skrev:
Bredvid laddplatsen stod en kille som tokstress-rökte en cigarett och undrade hur långt jag kom med min bil.
- Cirka 50 mil på sommaren, men kanske 30 på vintern sa jag.

- Ok, jag behöver en bil som går minst 100, sa han.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
dd88 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Faller dock på att vi inte diskuterar elbilars räckvidd ;)
"- Ok, jag behöver en bil som går minst 100, sa han."
Ahh ok, du syftar på huvudinlägget. Hade glömt vad tråden egentligen handlade om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Låter supertrevligt! Har ni segelbåt där nere, eller brukar ni hyra?

Vi visserligen en egen segelbåt här hemma (hamnplats som tar 10 min att gå ner till), så är lätt att komma ut när vädret är rätt. Men trots fin svensk skärgård så har vi diskuterat lite med familjen att någon gång hyra segelbåt i medelhavet. Verkar som en mycket trevlig upplevelse! :)

Vi har funderat på tex. Kroatien och segla runt någon sommar genom att hyra något på plats, då jag hört mycket trevligt om skärgården där nere. Är det där ni brukar segla, eller har du andra delar av medelhavet att rekommendera?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stressad Stockholmare

Inlägg av dd88 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Låter supertrevligt! Har ni segelbåt där nere, eller brukar ni hyra?

Vi visserligen en egen segelbåt här hemma (hamnplats som tar 10 min att gå ner till), så är lätt att komma ut när vädret är rätt. Men trots fin svensk skärgård så har vi diskuterat lite med familjen att någon gång hyra segelbåt i medelhavet. Verkar som en mycket trevlig upplevelse! :)

Vi har funderat på tex. Kroatien och segla runt någon sommar genom att hyra något på plats, då jag hört mycket trevligt om skärgården där nere. Är det där ni brukar segla, eller har du andra delar av medelhavet att rekommendera?
Vi hyr motorbåt och skipper, men i år har jag bokat in en kurs i början av semestern så jag får köra själv sen. Annars så är det smidigt att hyra, man får båten framkörd till stranden så det är bara att hoppa på och dra iväg.

I Kroatien så krävs det mer eller mindre en båt för att komma från allt folk, finns mängder med fina stränder och små hamnbyar som ligger otillgängliga från land. Vi utgår från Makarska och gör dagsutflykter i skärgården runt Brac och Hvar, varit ute ett 30-tal gånger och hittar hela tiden nya ställen man vill åka till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar