Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägreAAKEE skrev:Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.Bjelke skrev:Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
BMW I3 har 155...? 20”?
Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge
Michelin e.primacy
Moderator: Redaktion
Re: Michelin e.primacy
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Michelin e.primacy
Visst är det så men för mindre fälgar fanns det bredare varianter... dom har nog helt enkelt bara satsat påwheels skrev:Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägreAAKEE skrev:Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.Bjelke skrev:Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
BMW I3 har 155...? 20”?
Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge
dom som har störst marknadsandelar typ... pruttigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Michelin e.primacy
Var och hämtade mina idag.
Tänkte slänga på de i veckan.
Tänkte slänga på de i veckan.
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Michelin e.primacy
Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningene5m1r skrev:Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Hejfrippan skrev:Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningene5m1r skrev:Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Vet tänkte mer vanliga primacy 4
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Michelin e.primacy
Fick lagt på nya e-primacy i går. Körde en runda i dag, 76km, 12grader varmt och torra vägar, inte mycket vind. Mest landsväg och ingen motorväg. Lite över hastighetsgränsen bara. Drog 11,8 kWh/100km, så klart bättre än mina gamla Nexen däck som nog hade legat uppemot 14kWh/100km under samma förutsättningar. Trodde dock att dom skulle vara lite tystare, märkbar skillnad men inte mycket.
Edit: Hyundai Kona
Edit: Hyundai Kona
Re: Michelin e.primacy
Detta är en gammal tråd, men för andra som söker information om ”EV-däck” så fyller jag på här.
I Vi bilägares test så jämfördes lättrullade touring-däck (eco) mot dess ”vanliga” motsvarighet. Man kom fram till att kompromissen med lågt rullmotstånd innebär att stoppsträckan i väta blir ganska mycket sämre, i klass med budgetdäck. Mönsterdjupet vid nya är också mycket lägre för att få ner rullmotståndet, 6 mm istället för 8 mm. Vi bilägare provade även att slita ner ett vanligt däck från 8 mm till 6 mm och fann att rullmotståndet då blev nära likvärdigt med eco-däcken.
Så, kompromissen innebär sämre egenskaper i väta och ett däck som är slitet från fabrik.
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
I Vi bilägares test så jämfördes lättrullade touring-däck (eco) mot dess ”vanliga” motsvarighet. Man kom fram till att kompromissen med lågt rullmotstånd innebär att stoppsträckan i väta blir ganska mycket sämre, i klass med budgetdäck. Mönsterdjupet vid nya är också mycket lägre för att få ner rullmotståndet, 6 mm istället för 8 mm. Vi bilägare provade även att slita ner ett vanligt däck från 8 mm till 6 mm och fann att rullmotståndet då blev nära likvärdigt med eco-däcken.
Så, kompromissen innebär sämre egenskaper i väta och ett däck som är slitet från fabrik.
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Michelin e.primacy
”Det finns inga genvägar…” som man brukar säga… lite hårdare gummi har man pratat om
men troligen så har alla moderna däck det redan sedan länge, och då kör man helt enkelt
med färdig-nötta däck, låter (tyvärr) ganska rimligt…
men troligen så har alla moderna däck det redan sedan länge, och då kör man helt enkelt
med färdig-nötta däck, låter (tyvärr) ganska rimligt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Michelin e.primacy
Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Michelin e.primacy
Om fälgarna är utan skador är det ett bra pris!BrooklynS skrev:Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.