Michelin e.primacy

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av wheels »

AAKEE skrev:
Bjelke skrev:
Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S :(
Inte ens 19-tummarna...
Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.
BMW I3 har 155...? 20”?

Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge :-)
Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av Bjelke »

wheels skrev:
AAKEE skrev:
Bjelke skrev:
Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S :(
Inte ens 19-tummarna...
Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.
BMW I3 har 155...? 20”?

Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge :-)
Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägre
Visst är det så men för mindre fälgar fanns det bredare varianter... dom har nog helt enkelt bara satsat på
dom som har störst marknadsandelar typ... pruttigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av frippan »

Var och hämtade mina idag.
Tänkte slänga på de i veckan.
Bild
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av e5m1r »

Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av frippan »

e5m1r skrev:
Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningen
Screenshot 2021-03-22 18.04.24.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av e5m1r »

frippan skrev:
e5m1r skrev:
Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningen
Hej

Vet tänkte mer vanliga primacy 4
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av wheels »

Fick lagt på nya e-primacy i går. Körde en runda i dag, 76km, 12grader varmt och torra vägar, inte mycket vind. Mest landsväg och ingen motorväg. Lite över hastighetsgränsen bara. Drog 11,8 kWh/100km, så klart bättre än mina gamla Nexen däck som nog hade legat uppemot 14kWh/100km under samma förutsättningar. Trodde dock att dom skulle vara lite tystare, märkbar skillnad men inte mycket.

Edit: Hyundai Kona
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av tigermann »

Detta är en gammal tråd, men för andra som söker information om ”EV-däck” så fyller jag på här.

I Vi bilägares test så jämfördes lättrullade touring-däck (eco) mot dess ”vanliga” motsvarighet. Man kom fram till att kompromissen med lågt rullmotstånd innebär att stoppsträckan i väta blir ganska mycket sämre, i klass med budgetdäck. Mönsterdjupet vid nya är också mycket lägre för att få ner rullmotståndet, 6 mm istället för 8 mm. Vi bilägare provade även att slita ner ett vanligt däck från 8 mm till 6 mm och fann att rullmotståndet då blev nära likvärdigt med eco-däcken.

Så, kompromissen innebär sämre egenskaper i väta och ett däck som är slitet från fabrik.

https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av Bjelke »

”Det finns inga genvägar…” som man brukar säga… lite hårdare gummi har man pratat om
men troligen så har alla moderna däck det redan sedan länge, och då kör man helt enkelt
med färdig-nötta däck, låter (tyvärr) ganska rimligt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av BrooklynS »

Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.

Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av tigermann »

BrooklynS skrev:
Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.

Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Om fälgarna är utan skador är det ett bra pris!
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Michelin e.primacy

Inlägg av BrooklynS »

De är sålda nu så tydligen... :)
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar