Michelin e.primacy
Moderator: Redaktion
Michelin e.primacy
Var dags för nya sommardäck på trean så jag tänkte testa dessa
https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy
Skall ju vara anpassade för elbilar, hittar inga recensioner på de än men tänkte det kunde vara kul att testa de.
https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy
Skall ju vara anpassade för elbilar, hittar inga recensioner på de än men tänkte det kunde vara kul att testa de.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Intressant! Vore kul om du kunde dela med dig rapport på de när du hunnit lägga på och testa!frippan skrev:Var dags för nya sommardäck på trean så jag tänkte testa dessa
https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy
Skall ju vara anpassade för elbilar, hittar inga recensioner på de än men tänkte det kunde vara kul att testa de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Michelin e.primacy
lär väl dröja en månad i alla fall innan de åker på och om jag har hunnit fått de och fått de monterade på fälgarna.
Får leta reda på någon gammal tur på teslafi som jag kan försöka replikera angående förbrukningen. Som har motsvarande vind och temperatur.
Får leta reda på någon gammal tur på teslafi som jag kan försöka replikera angående förbrukningen. Som har motsvarande vind och temperatur.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Tänkte också köpa e-primacy däcket. Bör bli hyfsad skillnad på bakelitpuckarna som sitter på min Kona nu
Re: Michelin e.primacy
Michelin har alltid vart top notch. Har en svag känsla att det inte lönar sig att snikköpa däck till en elbil om man vill ha bra range och låg förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Michelin e.primacy
Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
Inte ens 19-tummarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Michelin e.primacy
Kommer kanske större däck också, när jag började kolla på de fanns det bara 3 olika. Nu finns det en hel del till.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Detta är väl feltryck...
"Du får 7% lägre räckvidd än med konkurrenterna"
"Du får 7% lägre räckvidd än med konkurrenterna"
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Michelin e.primacy
Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.Bjelke skrev:Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
BMW I3 har 155...? 20”?
Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Michelin e.primacy
En liten erfarenhet av specialdäck för elbilar:
Jag körde med Continental däck för elbilar på vår Leaf för något år sedan, original hade bilen Michelin Energy Saver. "Elbilsdäcket" var något dyrare och slitaget var mycket högre, så jag återgick till Michelin. Kunde inte konstatera någon mindre förbrukning heller. Dessutom var de hastighetsklassade lägre än Michelin Energy saver.
Det låter intressant med e-Primacy!
Jag körde med Continental däck för elbilar på vår Leaf för något år sedan, original hade bilen Michelin Energy Saver. "Elbilsdäcket" var något dyrare och slitaget var mycket högre, så jag återgick till Michelin. Kunde inte konstatera någon mindre förbrukning heller. Dessutom var de hastighetsklassade lägre än Michelin Energy saver.
Det låter intressant med e-Primacy!
Re: Michelin e.primacy
Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägreAAKEE skrev:Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.Bjelke skrev:Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
BMW I3 har 155...? 20”?
Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Michelin e.primacy
Visst är det så men för mindre fälgar fanns det bredare varianter... dom har nog helt enkelt bara satsat påwheels skrev:Smalare däck bör ju va energieffektivare, så det är väl därför I3 har cyckeldäck. Hade en Seat förr där jag bytte från standard 185 till 215. Bensinförbrukningen ökade 1/2 dl direkt. Profilen blev dock lägreAAKEE skrev:Många bilmodeller, inte enbart EV’s, har väldigt smala däck. Polarens Renault har 165 breda 20”.Bjelke skrev:Verkar inte finnas i dimensioner för någon av varianterna till model S
Inte ens 19-tummarna...
BMW I3 har 155...? 20”?
Förhoppningsvis kommer det fler dimensioner. I övrigt får man väl åka på riktiga Michelin premiumdäck så länge
dom som har störst marknadsandelar typ... pruttigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Michelin e.primacy
Var och hämtade mina idag.
Tänkte slänga på de i veckan.
Tänkte slänga på de i veckan.
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Michelin e.primacy
Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningene5m1r skrev:Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Michelin e.primacy
Hejfrippan skrev:Skiljer lite mellan ecocontact 6 och e.primacy på eu-märkningene5m1r skrev:Conti har ecocontact
Vad jag funderar på för dessa så har dem samma klassning som primacy
Vet tänkte mer vanliga primacy 4
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Michelin e.primacy
Fick lagt på nya e-primacy i går. Körde en runda i dag, 76km, 12grader varmt och torra vägar, inte mycket vind. Mest landsväg och ingen motorväg. Lite över hastighetsgränsen bara. Drog 11,8 kWh/100km, så klart bättre än mina gamla Nexen däck som nog hade legat uppemot 14kWh/100km under samma förutsättningar. Trodde dock att dom skulle vara lite tystare, märkbar skillnad men inte mycket.
Edit: Hyundai Kona
Edit: Hyundai Kona
Re: Michelin e.primacy
Detta är en gammal tråd, men för andra som söker information om ”EV-däck” så fyller jag på här.
I Vi bilägares test så jämfördes lättrullade touring-däck (eco) mot dess ”vanliga” motsvarighet. Man kom fram till att kompromissen med lågt rullmotstånd innebär att stoppsträckan i väta blir ganska mycket sämre, i klass med budgetdäck. Mönsterdjupet vid nya är också mycket lägre för att få ner rullmotståndet, 6 mm istället för 8 mm. Vi bilägare provade även att slita ner ett vanligt däck från 8 mm till 6 mm och fann att rullmotståndet då blev nära likvärdigt med eco-däcken.
Så, kompromissen innebär sämre egenskaper i väta och ett däck som är slitet från fabrik.
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
I Vi bilägares test så jämfördes lättrullade touring-däck (eco) mot dess ”vanliga” motsvarighet. Man kom fram till att kompromissen med lågt rullmotstånd innebär att stoppsträckan i väta blir ganska mycket sämre, i klass med budgetdäck. Mönsterdjupet vid nya är också mycket lägre för att få ner rullmotståndet, 6 mm istället för 8 mm. Vi bilägare provade även att slita ner ett vanligt däck från 8 mm till 6 mm och fann att rullmotståndet då blev nära likvärdigt med eco-däcken.
Så, kompromissen innebär sämre egenskaper i väta och ett däck som är slitet från fabrik.
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Michelin e.primacy
”Det finns inga genvägar…” som man brukar säga… lite hårdare gummi har man pratat om
men troligen så har alla moderna däck det redan sedan länge, och då kör man helt enkelt
med färdig-nötta däck, låter (tyvärr) ganska rimligt…
men troligen så har alla moderna däck det redan sedan länge, och då kör man helt enkelt
med färdig-nötta däck, låter (tyvärr) ganska rimligt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Michelin e.primacy
Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Michelin e.primacy
Om fälgarna är utan skador är det ett bra pris!BrooklynS skrev:Jag har vanliga Michelin Premacy, helt nya (nåja, ca 50 mil), på Aerofälgar med TMPS till Model 3 - till salu. Kolla Blocket.
Väsentligt tystare och mer lättrullande än Pilot Sport som satt original.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.