Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Om det krävs bil utan ratt och att den _aldrig_ gör fel så är det en helt meningslös definition, finns inget system som är felfritt. Du skriver att du inte är expert på SAE men sedan ändå hävdar att detta är ett krav... Nu tror jag inte detta är ett krav. Kan du visa att detta är ett krav eller är det en lögn från din sida?
Jag har precis sparat dig en tusenlapp, så kanske kan vara lite tacksam för det istället för att fortsätta med att antyda att jag ljuger hela tiden. Du har direkt eller indirekt kallat mig för en tjuv, lögnare, att jag har hat utan substans och mer... Kanske läsa forum-reglerna en extra gång innan du fortsätter med det? Något om hövlig ton... Jag har sagt till dig förut om detta och nu säger jag det igen.

När det gäller SAE Level 5 så är ratten frivillig eftersom den inte behövs, då bilen ska klara alla situationer under alla omständigheter. Vill du veta mer kan du kanske läsa på själv istället för att vara oförskämd och försöka köra med mig? Du litar ju inte på något jag skriver i alla fall.
Så du vill ha tacksamhet för att du kallar folk för lögnare utan att kunna backa upp det, kalla filmklipp som saknar klippning och kommentarer för vinklad, ignorerar ord för att meningar skall få annan betydelse? Jag har ju uttryckligen sagt att du inte är lögnare eller tjuv men det är enligt min förståelse av vad en lögn är. Det är du som kallar personer för lögnare och nu försöker du vända på det som att det är jag som kallar personer för det ena eller andra. Du kanske ska ta och läsa om tråden från sida 3 igen.

Enligt dina premisser så verkar det som att du själv är en lögnare, bara att ta det senaste där du först skriver "Jag vet bara att det är en bil utan ratt som aldrig gör fel." för att sedan ändra det till att "När det gäller SAE Level 5 så är ratten frivillig eftersom den inte behövs". Det är ju två helt olika villkor. Enligt min förståelse av vad en lögn är så är detta inte en lögn. Gissar att du mer trodda att det inte skulle vara en ratt för SAE Level 5 och därför skrev som du gjorde.

Vad gäller 1000-lappen så betalade jag in den innan du postade och ångrar inte det alls. Tror inte att du kommer att betala något alls, inte ens en krona, oavsett vad för filmer som läggs upp på FSD i december.
Screenshot_20210330-183600_Swish.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Du kan väl göra en lista på vad du har kallat mig och vad jag kallat dig och jämföra? Du kan räkna in orden i nästa mening.
Du är ju helt sjukt otrevlig och dryg nu, läs detta och förklara hur det jag skrev, parafraserat var felaktigt eller missledande?

Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.
Källa: https://www.nhtsa.gov/technology-innova ... les-safety

Detta är bortom patetiskt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Du kan väl göra en lista på vad du har kallat mig och vad jag kallat dig och jämföra.
Du är ju helt sjukt otrevlig och dryg nu, läs detta och förklara hur det jag skrev, parafraserat var felaktigt eller missledande?

Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.
Källa: https://www.nhtsa.gov/technology-innova ... les-safety
Jag hittar inget som jag kallat dig, du får gärna komma med exempel om jag missat något men citerar ditt senaste inlägg där du kallar mig "helt sjukt otrevlig och dryg".

Jag citerade dig förut där du skrev att SAE Level 5 betydde att det inte skulle vara någon ratt. Frågar dig återigen samma sak som du fortfarande undviker:
Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Finns det inte i lagen något om SAE Level 5 eller helt autonoma bilar så kommer kravet vara att det sitter en person i förarstolen och övervakar körningen. Detta är inte ett teknisk krav utan ett juridiskt krav. Du verkar dock hävda att om det sitter någon i förarsätet som enligt lag övervakar körningen så klarar ingen bil av SAE Level 5 även ifall den rent tekniskt kör helt autonomt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Jag citerade dig förut där du skrev att SAE Level 5 betydde att det inte skulle vara någon ratt. Frågar dig återigen samma sak som du fortfarande undviker:
Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Frågan är helt irrelevant eftersom mitt vad alltid har och fortfarande rör SAE Level 5. Du vet det där som Elon tror är extremt troligt tror kommer i år. till kundbasen.

Bilen ska kunna hämta mig på jobbet, åka till en bra resturang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek, väglag eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.

Du kan väl ta och läsa på lite om Level 5 och återkomma när du tror Tesla når dit (tekniskt alltså, någon kan sitta och titta på och hålla i ratten, av legala skäl), om någonsin. Det tror inte jag. Inte med HW3 och inte före 2030 i alla fall. Extremely confident, my ass.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Jag citerade dig förut där du skrev att SAE Level 5 betydde att det inte skulle vara någon ratt. Frågar dig återigen samma sak som du fortfarande undviker:
Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Frågan är helt irrelevant eftersom mitt vad alltid har och fortfarande rör SAE Level 5. Du vet det där som Elon tror är extremt troligt tror kommer i år. till kundbasen.

Bilen ska kunna köra mig till en bra resturang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.

Du kan väl ta och läsa på lite om Level 5 och återkomma när du tror Tesla når dit, om någonsin. Det tror inte jag. Inte med HW3 och inte före 2030 i alla fall. Extremely confident, my ass.
Frågan är ju helt relevant eftersom det är den tekniska biten som Elon Musk talar om och inget annat eller tror du att Tesla ska leverera den juridiska biten också?

Postar återigen det sista och senaste citat som du lade på sida tre, min fetstil och färgsättning:
Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.
För mig var vadet aldrig vad du menar med vadet eftersom det endast är du som vet vad du menar och kan definiera detta lite hur du vill. Det är detta jag har försökt skriva sedan du drog upp vadet. För mig är det intressanta om Tesla levererar en teknisk lösning med mjukvara till FSD-bilarna som klarar av de tekniska kraven för SAE Level 5. Något annat kan inte Tesla leverera enligt mig, de juridiska delarna ligger utanför Teslas makt (förutom försäkringsdelen då).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Jag citerade dig förut där du skrev att SAE Level 5 betydde att det inte skulle vara någon ratt. Frågar dig återigen samma sak som du fortfarande undviker:
Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Frågan är helt irrelevant eftersom mitt vad alltid har och fortfarande rör SAE Level 5. Du vet det där som Elon tror är extremt troligt tror kommer i år. till kundbasen.

Bilen ska kunna köra mig till en bra resturang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.

Du kan väl ta och läsa på lite om Level 5 och återkomma när du tror Tesla når dit, om någonsin. Det tror inte jag. Inte med HW3 och inte före 2030 i alla fall. Extremely confident, my ass.
Frågan är ju helt relevant eftersom det är den tekniska biten som Elon Musk talar om och inget annat eller tror du att Tesla ska leverera den juridiska biten också?

Postar återigen det sista och senaste citat som du lade på sida tre, min fetstil och färgsättning:
Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.
För mig var vadet aldrig vad du menar med vadet eftersom det endast är du som vet vad du menar och kan definiera detta lite hur du vill. Det är detta jag har försökt skriva sedan du drog upp vadet. För mig är det intressanta om Tesla levererar en teknisk lösning med mjukvara till FSD-bilarna som klarar av de tekniska kraven för SAE Level 5. Något annat kan inte Tesla leverera enligt mig, de juridiska delarna ligger utanför Teslas makt (förutom försäkringsdelen då).
Två frågor:
Level 5 minus juridiskt godkännande har Tesla full kontroll över? Det betyder att bilen gör allt det jag beskriver i mitt scenario helt själv, men att någon får sitta och titta på och hålla i ratten, av legala skäl. Eller hur? Då kan man säga att bilen är Level 5-kapabel. Eftersom den gör allting själv och människan är bara där för liability och "för säkerhets skull".

Håller du med om att Elon sa "ja" på frågan om "full autonomy" gällde Level 5 i ditt citat där. När lagstiftningen blir klar vet ju ingen, och det är utanför Teslas kontroll, så det håller jag inte Elon ansvarig för.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Två frågor:
Level 5 minus juridiskt godkännande har Tesla full kontroll över? Det betyder att bilen gör allt det jag beskriver i mitt scenario helt själv, men att någon får sitta och titta på och hålla i ratten, av legala skäl. Eller hur? Då kan man säga att bilen är Level 5-kapabel. Eftersom den gör allting själv och människan är bara där för liability och "för säkerhets skull".

Håller du med om att Elon sa "ja" på frågan om "full autonomy" gällde Level 5 i ditt citat där. När lagstiftningen blir klar vet ju ingen, och det är utanför Teslas kontroll, så det håller jag inte Elon ansvarig för.
Ja, Tesla levererar den tekniska biten för full autonomi, de juridiska delarna ligger utanför deras kontroll. Elon tror att det kan finnas platser där Level 5 kommer vara tillåtet dock. Läs noga att han sa "think", det är alltså inget löfte från honom och han ljuger inte om det inte inträffar.
Ja, bilen kör helt själv utan att någon människa ska behöva hoppa in och ta över eller avbryta körningen.

Det lär fortfarande finnas glitchar och saker som inte kommer fungera till 100% och där bilen troligen kommer göra klumpiga saker som andra trafikanter kommer irritera sig över men det är en annan sak så länge ingen människa måste ta över rodret. Det kan även finnas fall där tex en människa behöver rengöra sensorer t.ex. Detta skiljer sig inte direkt från en mänsklig förare. Man kan i snöstorm behöva stanna bilen och skrapa bort snö under vissa omständigheter oavsett om det är AI eller människa alltså. Bilen skall dock alltid köras på ett säkert sätt av FSD.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Två frågor:
Level 5 minus juridiskt godkännande har Tesla full kontroll över? Det betyder att bilen gör allt det jag beskriver i mitt scenario helt själv, men att någon får sitta och titta på och hålla i ratten, av legala skäl. Eller hur? Då kan man säga att bilen är Level 5-kapabel. Eftersom den gör allting själv och människan är bara där för liability och "för säkerhets skull".

Håller du med om att Elon sa "ja" på frågan om "full autonomy" gällde Level 5 i ditt citat där. När lagstiftningen blir klar vet ju ingen, och det är utanför Teslas kontroll, så det håller jag inte Elon ansvarig för.
Ja, Tesla levererar den tekniska biten för full autonomi, de juridiska delarna ligger utanför deras kontroll. Elon tror att det kan finnas platser där Level 5 kommer vara tillåtet dock. Läs noga att han sa "think", det är alltså inget löfte från honom och han ljuger inte om det inte inträffar.
Ja, bilen kör helt själv utan att någon människa ska behöva hoppa in och ta över eller avbryta körningen.

Det lär fortfarande finnas glitchar och saker som inte kommer fungera till 100% och där bilen troligen kommer göra klumpiga saker som andra trafikanter kommer irritera sig över men det är en annan sak så länge ingen människa måste ta över rodret. Det kan även finnas fall där tex en människa behöver rengöra sensorer t.ex. Detta skiljer sig inte direkt från en mänsklig förare. Man kan i snöstorm behöva stanna bilen och skrapa bort snö under vissa omständigheter oavsett om det är AI eller människa alltså. Bilen skall dock alltid köras på ett säkert sätt av FSD.
Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus :)

Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021 (edit: utan ingripanden från föraren så klart):
spacecoin skrev:
Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus :)

Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021:
spacecoin skrev:
Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.
Om du fortsätter att lyssna efter att han har sagt att det är extremt troligt så hör du att det fortfarande är den tekniska biten han pratar om precis som i alla andra fall. Det han säger direkt efter är ju följande:
Now the that there's a uncertain period of time for when regulatory approval will be will take how long will it take.
Han vet alltså inte hur lång tid det kommer att ta för juridiken att komma ikapp. Innan den är på plats kommer det kunna bli svårt att ha en helt självkörande bil men redan nu funkar ju Smart Summon i USA ungefär som du beskriver det vad gäller att komma till dig vid porten till restaurangen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus :)

Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021:
spacecoin skrev:
Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.
Om du fortsätter att lyssna efter att han har sagt att det är extremt troligt så hör du att det fortfarande är den tekniska biten han pratar om precis som i alla andra fall. Det han säger direkt efter är ju följande:
Now the that there's a uncertain period of time for when regulatory approval will be will take how long will it take.
Han vet alltså inte hur lång tid det kommer att ta för juridiken att komma ikapp. Innan den är på plats kommer det kunna bli svårt att ha en helt självkörande bil men redan nu funkar ju Smart Summon i USA ungefär som du beskriver det vad gäller att komma till dig vid porten till restaurangen.
Du svarade precis "Ja" på definitionen av Level 5-kapabel, och nu blander du in juridiken fast du skrev att det inte var intressant för dig? Det är inte intressant för mig heller. Så låt oss lägga den åt sidan? Det är en chaufför i bilen som övervakar.

Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus :)

Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021:
spacecoin skrev:
Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.
Om du fortsätter att lyssna efter att han har sagt att det är extremt troligt så hör du att det fortfarande är den tekniska biten han pratar om precis som i alla andra fall. Det han säger direkt efter är ju följande:
Now the that there's a uncertain period of time for when regulatory approval will be will take how long will it take.
Han vet alltså inte hur lång tid det kommer att ta för juridiken att komma ikapp. Innan den är på plats kommer det kunna bli svårt att ha en helt självkörande bil men redan nu funkar ju Smart Summon i USA ungefär som du beskriver det vad gäller att komma till dig vid porten till restaurangen.
Du svarade precis "Ja" på definitionen av Level 5-kapabel, och nu blander du in juridiken fast du skrev att det inte var intressant för dig? Det är inte intressant för mig heller. Så låt oss lägga den åt sidan? Det är en chaufför i bilen som övervakar.

Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Jag tog med juridiken eftersom det var för den han sa "think" och du skrev att han inte hade med något "think" i intervjun. Det är den tekniska biten som Elon anser att det är extremt sannolikt att de levererar i år. Ser man till dagens FSD och Smart Summon i USA idag så är de inte så långt ifrån. Det är väl just snövägar utan spår och med snöhögar vid sidan av vägen som är det svåra eftersom det inte funnits någon träning för detta förrän i år.

Jag brukar inte ge några uttalanden hur jag tror det kommer bli men tycker det är intressant att se hur Elons uttalande kommer stå sig vid årsskiftet och tror inte det kommer vara helt off. Jag anser att de inte är så långt ifrån rent tekniskt med tanke på hur snabbt utvecklingen kan gå när det gäller AI.

Som exempel, se hur det gick för OpenAI 2018 jämfört med 2019 när det gäller att slå världseliten på att spela DOTA 2:





Det går dock inte simulera verklig bilkörning helt på samma sätt som OpenAI kunde köra matcher mot sig själv i väldigt högt tempo. Därför krävs det att ha väldigt många, i Teslas fall mer än en miljon bilar som registrerar verklig data och sedan måste resultatet verifieras under verkliga förhållanden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Han sa ju inte think... :?
Men svara på frågan bara:
Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Men svara på frågan bara:

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Själv sitter jag inte på någon fakta från Teslas utvecklingsavdelning utan kan bara gå på Elon Musks uttalanden, historiska träffsäkerhet och hur den har utvecklats. Skulle från detta tillsammans med de videoklipp som finns säga att det är ganska troligt att de får kläm på det i år och förfining under nästa år. Pengar på detta har jag redan skickat in...

Juridiken tror jag kommer på plats 2023, kanske lite tidigare efter att data om olycksfall analyserats av amerikanska transportmyndigheten. Hur det går här i Europa är mer osäkert, kanske nästa år i Tyskland, kanske om 10 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Du har flera gånger skrivit att det är omöjligt. Har du ändrat sin uppfattning nu?

Jag har aldrig sagt att jag tror blint på Elon. Jag tror inte blint på någon människa.

Jag är extremt troligt att Tesla kommer lyckas leverera Level 5, jag är dock inte lika övertygad att tidsplanen kommer hålla även ifall Tesla blivit bättre på senare tid med just detta.

Jag är dock helt övertygad att Elon Musk tror på det han säger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6159
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Du har flera gånger skrivit att det är omöjligt. Har du ändrat sin uppfattning nu?

Jag har aldrig sagt att jag tror blint på Elon. Jag tror inte blint på någon människa.

Jag är extremt troligt att Tesla kommer lyckas leverera Level 5, jag är dock inte lika övertygad att tidsplanen kommer hålla även ifall Tesla blivit bättre på senare tid med just detta.

Jag är dock helt övertygad att Elon Musk tror på det han säger.
Nej jag har inte ändrat mig. Jag hade inte med det alternativet i min lista. Ej heller "helt säkert". Jag bedömer fortfarande att det är omöjligt att en Tesla är Level 5 i år, och jag tycker, som sagt, att det är djupt olyckligt att VD:n sitter och säger sånt, som om det knappt är en tveksamhet.

Elon är inte en uppfinnare eller en grundare av företag, han är en däremot en spinn-doktor och marknadsförare utan dess like. Jag tycker sorgligt nog är hans moraliska kompass är helt trasig. Jag tror han säger vad som helst för att driva upp kursen på Tesla och "vinna" personligen. Lite som Trump.

Han kan prata om detaljer på rymdskepp och materialteknik, så att han inte över huvudtaget förstår var Tesla är gällande autonomi i fyra års tid och även i dagsläget bedömer jag högst osannolikt. Behöver jag ens säga Robotaxi 2020?

Jag hoppas att FSD blir en bra produkt, som även kommer att bli användbar i EU. Men att den blir Level 5 tror jag inte händer före 2030 som sagt, om ens någonsin. Level 4 (dvs full autonomi) begränsat till t ex landsväg/motorväg och huvudstråk i bra väder skulle göra mig jättenöjd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast det som är poängen eller ens vad som diskuteras.
Att skuldbelägga kunden är väl ingen lösning på detta skumraskbeteende, från ett annars bra bolag.
Det är Elon håller på med varken etiskt eller god affärssed.
Vet inte om jag tycker Elon är värre eller mer oetisk än normala ledare för techbolag som Google, Apple (Jobs), Facebook (Zuckerberg), Amazon (Besos), mflr. Men lägger mig inte i den debatten och diskussionen (tycker kanske inte att den är så intressant personligen).

Vad jag bara säger är att det kommer (enligt min bedömning) dröja länge innan vi har full AD ute på vägarna fullt ut. Speciellt i Europa så kommer detta troligen dröja ytterligare längre. Räkna med runt 7 år (eller lite mer).
Men du lägger ju dig mitt i debatten och diskussionen? Diskussionen handlar om att Elon ljuger om FSD.
Nej, jag lägger mig inte i den diskussionen. Tycker den personligen är helt totalt dj-vla ointressant, så den får ni även fortsättningsvis köra utan mig. Sedan är den diskussionen ni för egentligen totalt OT för hela tråden som handlar om AP (inte FSD och Elon som person). Men det är ytterligare en debatt i sig (är mer ni som kapat tråden för ert egna OT-tjafs).

Däremot så har jag ett genuint intresse av AD (har även jobbat med det och i bilindustrin tidigare), och diskuterar och funderar gärna om både AD och relaterade områden, som förarassistans och aktiv säkerhet (dit AP räknas).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar