Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Akerstrom
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 feb 2019 15:42

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Akerstrom »

För den som är trött på länkar:
Olyckan förorsakades av ung man med indraget körkort som sa till polisen att han körde med AP. Utredningen lär visa om det stämmer.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Fredrik j »

Autobroms går väl inte att vare sig koppla ur eller påverka på något sätt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Autobroms går väl inte att vare sig koppla ur eller påverka på något sätt?
Genom att trycka på pedalen längst till höger?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Autobroms går väl inte att vare sig koppla ur eller påverka på något sätt?
Genom att trycka på pedalen längst till höger?
Autobroms får enligt lag inte kunna kopplas bort om bilen har utrustningen, detta gäller även vid acceleration.

Sen är inte autobromsen i sig något som man kan räkna med när det kommer till att undvika olyckor i motorvägsfart, men den sänker förhoppningsvis hastigheten innan kollision.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av bjornnilsson »

Autobromsen har räddat mig vid två tillfällen i min tidigare Model S90 när jag varit en hårsmån från att sätta den i bilen framför. Ena gången vid kösituation på E4:an när jag var disträ, andra gången i snabb fart på motorvägen när en bil plötsligt körde ut i vänsterfilen framför en annan tungfotad bil som jag hängde på. Så den fungerar i mitt tycke väldigt bra, i alla fall på AP1.. Mitt fel båda gångerna, tackar tekniken som hjälpte mig.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Autobroms går väl inte att vare sig koppla ur eller påverka på något sätt?
Genom att trycka på pedalen längst till höger?
Autobroms får enligt lag inte kunna kopplas bort om bilen har utrustningen, detta gäller även vid acceleration.

Sen är inte autobromsen i sig något som man kan räkna med när det kommer till att undvika olyckor i motorvägsfart, men den sänker förhoppningsvis hastigheten innan kollision.

Det kommer ju upp en varningstext om man trycker ned gasen när AP är inkopplad om att "när gaspedalen är nedtrycks kommer inte bilen att bromsa"?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av sven-labil »

Det handlar väl bara om den adaptiva farthållarens avståndsreglering?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av mikebike »

sven-labil skrev:
Det handlar väl bara om den adaptiva farthållarens avståndsreglering?
Vid spökbromsning (Tesla) och ljud/ljusvarning (Volvo) så går det i alla fall att gasa sig ur situationen.
Detta är väl steget innan riktigt autobroms?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Elix747 »

Autobroms fungera dåligt på stillastående fordon som står till största delen i vägrenen. Radarn fungerar sämre på stillastående saker. Den kan uppfatta saker som rör sig bättre. Noggrannheten är därför inte tillräcklig för att kunna avgöra skillnaden mellan en parkerad bil som kan passeras riskfritt och en bil som riskeras att precis köras på i kanten.

Det är en reell risk med och utan AP i dessa situationer som kan uppstå om man inte är uppmärksam. Ett stillastående fordon kan dyka upp ganska fort i vägrenen, särskilt om det där skymt på lång sikt av lastbilen framför. Dagens AP klarar inte detta (så långt jag kan se).

I detta fallet verkar ju föraren varit vårdslös oavsett AP eller inte.

Nya FSD beta ser ju ut att vara bättre enligt filmerna på tuben. Men det dröjer ju ett tag innan det finns här.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:

I detta fallet verkar ju föraren varit vårdslös oavsett AP eller inte.

Nya FSD beta ser ju ut att vara bättre enligt filmerna på tuben. Men det dröjer ju ett tag innan det finns här.
Helt klart så har stora framsteg skett. Sjukt imponerande (även om detta är ett enda exempel, och säkert självutvalt).



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Menar du att enbart filma bil med FSD utan klipp, inlägg och kommentarer är att vinkla hur FSD fungerar? Hur gör man då en ovinklad film på hur FSD undrar jag? Klippet du länkar till är mer än vinklad, den klipper ihop en falsk story.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Menar du att enbart filma bil med FSD utan klipp, inlägg och kommentarer är att vinkla hur FSD fungerar? Hur gör man då en ovinklad film på hur FSD undrar jag? Klippet du länkar till är mer än vinklad, den klipper ihop en falsk story.
Man kan tycka olika, Svenssons. Ta det lite chill. Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla. Definiera falsk. Gör en lista av vad som är sant och falskt i videon. Själv ska jag ta ett glas vin med frugan.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Xeik »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Menar du att enbart filma bil med FSD utan klipp, inlägg och kommentarer är att vinkla hur FSD fungerar? Hur gör man då en ovinklad film på hur FSD undrar jag? Klippet du länkar till är mer än vinklad, den klipper ihop en falsk story.
Man kan tycka olika, Svenssons. Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla. Definiera falsk. Gör en lista av vad som är sant och falskt i videon. Själv ska jag ta ett glas vin med frugan.
"Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla"
Du menar som Mobileyes filmer från när dom kör München eller var det var?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Xeik skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Menar du att enbart filma bil med FSD utan klipp, inlägg och kommentarer är att vinkla hur FSD fungerar? Hur gör man då en ovinklad film på hur FSD undrar jag? Klippet du länkar till är mer än vinklad, den klipper ihop en falsk story.
Man kan tycka olika, Svenssons. Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla. Definiera falsk. Gör en lista av vad som är sant och falskt i videon. Själv ska jag ta ett glas vin med frugan.
"Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla"
Du menar som Mobileyes filmer från när dom kör München eller var det var?
Visa mig en film där en Tesla kör på samma sätt som MobilEye i Jerusalem med lika mycket trafik, men vi kan väl börja med att diskutera denna video nu som enligt Svenssons är "falsk story".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Xeik skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
En lite mer kritisk video, vinklad åt andra hållet:
Menar du att enbart filma bil med FSD utan klipp, inlägg och kommentarer är att vinkla hur FSD fungerar? Hur gör man då en ovinklad film på hur FSD undrar jag? Klippet du länkar till är mer än vinklad, den klipper ihop en falsk story.
Man kan tycka olika, Svenssons. Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla. Definiera falsk. Gör en lista av vad som är sant och falskt i videon. Själv ska jag ta ett glas vin med frugan.
"Att välja ut en film som är "lämplig" att visa är att vinkla"
Du menar som Mobileyes filmer från när dom kör München eller var det var?
Visa mig en film där en Tesla kör på samma sätt som MobilEye i Jerusalem med lika mycket trafik, men vi kan väl börja med att diskutera denna video nu som enligt Svenssons är "falsk story".
Vet inte vilken video du tänker på (du specar eller länkar inte), men denna är mycket imponerande om det är den du tänker på.

Den är ju dock inte direkt "neutral" utan mycket kommentarer och marknadssnack från de själva (knappast objektiva personer). Men som sagt imponerande bra AD-teknik.






Denna från en betatestare av självkörande mjukvara (kör hans egna privata M3 direkt standard, som vilken vanlig gatbil som helst) tycker jag nog dock är snäppet vassare, och dessutom mer neutral utan marknandsföring och PR-tugg som i den andra (dessutom ingen Tesla-anställd som kör någon specialpreppad Tesla-ägd bil):



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Det ni behöver fundera på är relevansen av videos som visar att det ”kan funka” i några minuter.

Funktionen är trafikfarlig och oanvändbar om den inte ”alltid” funkar. Men har ni lust att sitta på helspänn och jobba som testare till Tesla, så gör för all del det.

Att rulla ut betan till vanliga konsumenter skulle vara livsfarligt, och ni bör fråga er vad syftet med att ha 50-100 utvalda super-fans som sprider propaganda om FSD. Testningen borde skötas av anställda som jobbar med QA, eftersom det inte är i närheten av klart.

Chansen att detta släpps till konsumenter i år bedömer jag till 0%.

Sannolikheten att Elon är en lögnare börjar närma sig 200%.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Det ni behöver fundera på är relevansen av videos som visar att det ”kan funka” i några minuter.

Funktionen är trafikfarlig och oanvändbar om den inte alltid funkar. Men har ni lust att sitta på helspänn och jobba som testare till Tesla, så gör för all del det.

Att rulla ut betan till vanliga konsumenter skulle vara livsfarligt, och ni bör fråga er vad syftet med att ha 50-100 utvalda super-fans som sprider propaganda om FSD. Testningen borde skötas av anställda som jobbar med QA, eftersom det inte är i närheten av klart.

Chansen att detta släpps till konsumenter i år bedömer jag till 0%.

Sannolikheten att Elon är en lögnare börjar närma sig 200%.
Dina 0% att det släpps till konsumenter är ju fel redan eftersom det redan har släppts till konsumenter, det var en konsument som filmade.

Dina 200% att Elon börjar närma sig lögnare visar mer på ett hat utan substans.

Du påstår alltså fortfarande att en ren filmning från en konsument av hur FSD klarar sig utan några som helst kommentarer eller klipp i en verklig ej fingerad miljö är vinklad till FSD:s fördel. WOW!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Dina 0% att det släpps till konsumenter är ju fel redan eftersom det redan har släppts till konsumenter, det var en konsument som filmade.
Dina 200% att Elon börjar närma sig lögnare visar mer på ett hat utan substans.
Du påstår alltså fortfarande att en ren filmning från en konsument av hur FSD klarar sig utan några som helst kommentarer eller klipp i en verklig ej fingerad miljö är vinklad till FSD:s fördel. WOW!
Du kan ju välja att tolka mina ord som det passar dig, men jag menar självklart "bred utrullning till flottan" (i vissa juristiktioner).
Att prata om "hat utan substans" tycker jag är konstigt då du inte har en aning om mitt tonläge. Det är inte så att jag sitter och skriker åt varken dig, Elon, eller någon annan om detta.
Däremot så tycker jag det rimligt att man kan kritisera en VD för ett företag som systematiskt ljuger om en sak i fyra års tid. Det är ju inte ens en åsiktsfråga eftersom det är dokumenterat, bland annat i videon jag postade som du säger är en "falsk story".

Är det orimligt att diskutera sakfrågan (argumentera emot det jag skriver) utan välja ut enskilda ord använda det för billiga poänger eller ren gaslighting? Det verkar vara den generella strategien som vissa använder för att bemöta kritik mot Tesla och Elon.

Skriver man att man anser att Tesla har problem med kvaliteten på nya bilar så är det någon av tre kultmedlemmar som på fem minuter skriver "Nej det har dom inte alls, bevisa det".
Skriver man att Elon inte kommer att leverera FSD eller har ljugit om det i massor av år, så är det samma resonemang.

Du kan få köpa en NFT fan-art jpeg på Elon där han står och ljuger av mig för 60kSEK som kommer att bli en äkta klon av Elon inom ett år. Det låter väl som en bra deal? Eftersom du kan hyra ut honom att städa eller ljuga åt andra så kan du tjäna runt $30k USD om året på honom. Det är med andra ord helt idiotiskt att köpa något annat eller vänta. Nästa vecka kommer jag att höja priset. Du kan betala med BTC.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

Det är du som säger att en oklippt film filmad av en konsument utan kommentarer är en vinklad film.

När Elon säger "probably" för en tidsangivelse som sedan inte faller in så betyder inte detta att han ljuger. Tolkar du detta som att han ljuger och trycker på att det är scam och 200% ljug så anser jag att det måste finnas ett mått av hat bakom. Du behöver inte skrika för att hata. Filmmaterial i denna tråd visar att det är korrekt när Elon säger att det är mjukvaran som är kvar och att allt vad gäller hårdvara redan är på plats i de flesta Tesla-bilarna, något som dit klipp som du verkar ställa dig bakom kallar "scam".

Du kan inte peka på något inlägg här på forumet som säger att Tesla inte har problem med kvaliteten på några bilar. Det som du och andra kan få mothugg i är att det är ett stort problem på samtliga bilar som blir allt sämre. Det finns ju ingen uppbackning på det och att då påstå att ens egna köp av en bil är bevis på att det blir sämre på alla bilar är ju näst intill skrattretande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
När Elon säger "probably" för en tidsangivelse som sedan inte faller in så betyder inte detta att han ljuger. Tolkar du detta som att han ljuger och trycker på att det är scam och 200% ljug så anser jag att det måste finnas ett mått av hat bakom. Du behöver inte skrika för att hata. Filmmaterial i denna tråd visar att det är korrekt när Elon säger att det är mjukvaran som är kvar och att allt vad gäller hårdvara redan är på plats i de flesta Tesla-bilarna, något som dit klipp som du verkar ställa dig bakom kallar "scam".
Att man ställer en person till svars för sina uttalanden är väl inte på grund av hat?

Svenssons, du måste bo i en alternativ verklighet där Elon säger andra saker än i min, det är rimligtvis den enda förklaringen. Konstigt att samma Tesla-forum finns i bägge...
Jag lärde mig en ny hipster-glosa igår, som kanske är tillämplig: https://en.wikipedia.org/wiki/Rose-colored_glasses
Ville du köpa NFT:n eller inte?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
När Elon säger "probably" för en tidsangivelse som sedan inte faller in så betyder inte detta att han ljuger. Tolkar du detta som att han ljuger och trycker på att det är scam och 200% ljug så anser jag att det måste finnas ett mått av hat bakom. Du behöver inte skrika för att hata. Filmmaterial i denna tråd visar att det är korrekt när Elon säger att det är mjukvaran som är kvar och att allt vad gäller hårdvara redan är på plats i de flesta Tesla-bilarna, något som dit klipp som du verkar ställa dig bakom kallar "scam".
Svenssons, du måste bo i en alternativ verklighet där Elon säger andra saker än i min, det är rimligtvis den enda förklaringen. Konstigt att samma Tesla-forum finns i bägge...
Ville du köpa NFT:n eller inte?

Edit: Jag lärde mig en ny glosa igår, som kanske är tillämplig: https://en.wikipedia.org/wiki/Rose-colored_glasses
Skriv ned citaten och ge länk så kommer du nog själv se att det inte är något han ljuger om. Finns väl utrymme till tolkning i en del fall men om man då väljer vägen att han till 200% ljuger och det inte finns utrymme för tolkning så tillhör man nog gruppen "hatets".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
När Elon säger "probably" för en tidsangivelse som sedan inte faller in så betyder inte detta att han ljuger. Tolkar du detta som att han ljuger och trycker på att det är scam och 200% ljug så anser jag att det måste finnas ett mått av hat bakom. Du behöver inte skrika för att hata. Filmmaterial i denna tråd visar att det är korrekt när Elon säger att det är mjukvaran som är kvar och att allt vad gäller hårdvara redan är på plats i de flesta Tesla-bilarna, något som dit klipp som du verkar ställa dig bakom kallar "scam".
Svenssons, du måste bo i en alternativ verklighet där Elon säger andra saker än i min, det är rimligtvis den enda förklaringen. Konstigt att samma Tesla-forum finns i bägge...
Ville du köpa NFT:n eller inte?

Edit: Jag lärde mig en ny glosa igår, som kanske är tillämplig: https://en.wikipedia.org/wiki/Rose-colored_glasses
Skriv ned citaten och ge länk så kommer du nog själv se att det inte är något han ljuger om. Finns väl utrymme till tolkning i en del fall men om man då väljer vägen att han till 200% ljuger och det inte finns utrymme för tolkning så tillhör man nog gruppen "hatets".

Ett axplock:
December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years."

January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"

June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year," Musk said.

March 2017: "I think that [you will be able to fall asleep in a tesla] is about two years"

March 2018: "I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person."

Nov 15, 2018: "Probably technically be able to [self deliver Teslas to customers doors] in about a year then its up to the regulators"

Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"

April 12th 2019: "I'd be shocked if not next year, at the latest that having the person, having human intervene will decrease safety. DECREASE! (in response to human supervision and adding driver monitoring system)"

April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."

April 22nd 2019: “We will have more than one million robotaxis on the road,” Musk said. “A year from now, we’ll have over a million cars with full self-driving, software... everything."

May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"

Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.”
Innan du skriver att han ofta säger "probably/expect/pretty certain/think/could" så måste vi väl vara överens att han inte på allvar kan ha trott på något som Karpathy säger tre år senare inte är i närheten av klart, snart är klart och är ett "löst problem".

För att avsluta i din egen argumentativa stil:
Om man inte tror att Elon ljugit så måste man ju komma fram till att han är jävligt korkad. Annars tillhör man nog gruppen "naiva fan boys".
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Ett axplock:
December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years."

January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"

June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year," Musk said.

March 2017: "I think that [you will be able to fall asleep in a tesla] is about two years"

March 2018: "I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person."

Nov 15, 2018: "Probably technically be able to [self deliver Teslas to customers doors] in about a year then its up to the regulators"

Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year" 2020 fick utvalda kunder FSD som uppfyllde just detta, precis som Elon sa.

April 12th 2019: "I'd be shocked if not next year, at the latest that having the person, having human intervene will decrease safety. DECREASE! (in response to human supervision and adding driver monitoring system)" Siffror på detta har vi ännu inte men om det inte stämmer så är Elon chockad, inte ljugande.

April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year." 2020 fick utvalda kunder FSD som uppfyllde just detta, precis som Elon sa.

April 22nd 2019: “We will have more than one million robotaxis on the road,” Musk said. “A year from now, we’ll have over a million cars with full self-driving, software... everything." Korrekt citat är "A year from now, we'll have over a million cars with the full self-driving computer, hardware, everything." The Verge har bytt ut hardware mot software. Det han sa om software var följande: “all you need to do is improve the software.” Han menar alltså att alla bilar med FSD-hårdvaran kan agera robotaxis.

May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too" Är inte särskilt många som fått FSD-mjukvaran men de som fått den kan väl?

Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.”
2020 fick utvalda kunder FSD som uppfyllde just detta, precis som Elon sa.

Innan du skriver att han säger "probably/expect/pretty certain/think/could" så måste vi väl vara överens att han inte på allvar kan ha trott på något som Karpathy säger tre år senare inte är i närheten av klart, snart är klart och är ett "löst problem". Det är ju rätt tydligt att det han säger är exakt det som han tror och förväntar sig. De åkte in i en återvändsgränd när det gäller FSD-mjukvaran och fick i princip skriva om allt men är nu på banan. Det är du som har bevisbördan för ditt påstående om att han ljuger. Han uttryckligen säger ju "probably/expect/pretty certain/think/could" och det betyder precis vad det betyder, inte något annat som du hittar på.

För att avsluta med din egen argumentativa stil:
Om man inte tror att Elon ljugit så måste man ju komma fram till att han är jävligt korkad. Annars tillhör man nog gruppen "naiva fan boys".
Kan bara konstatera att du verkar ignorera betydelsen av ord, använder felaktiga citat och verkar ignorera att FSD är ute hos kunder sedan förra året. Den som är naiv är den som tror att en företagsledare står och ljuger om och om igen och att det är en konspiration att han inte blir fälld för detta. Ord har mening, bara en ignorant person struntar i detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar