Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus :)

Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021:
spacecoin skrev:
Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.
Om du fortsätter att lyssna efter att han har sagt att det är extremt troligt så hör du att det fortfarande är den tekniska biten han pratar om precis som i alla andra fall. Det han säger direkt efter är ju följande:
Now the that there's a uncertain period of time for when regulatory approval will be will take how long will it take.
Han vet alltså inte hur lång tid det kommer att ta för juridiken att komma ikapp. Innan den är på plats kommer det kunna bli svårt att ha en helt självkörande bil men redan nu funkar ju Smart Summon i USA ungefär som du beskriver det vad gäller att komma till dig vid porten till restaurangen.
Du svarade precis "Ja" på definitionen av Level 5-kapabel, och nu blander du in juridiken fast du skrev att det inte var intressant för dig? Det är inte intressant för mig heller. Så låt oss lägga den åt sidan? Det är en chaufför i bilen som övervakar.

Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Jag tog med juridiken eftersom det var för den han sa "think" och du skrev att han inte hade med något "think" i intervjun. Det är den tekniska biten som Elon anser att det är extremt sannolikt att de levererar i år. Ser man till dagens FSD och Smart Summon i USA idag så är de inte så långt ifrån. Det är väl just snövägar utan spår och med snöhögar vid sidan av vägen som är det svåra eftersom det inte funnits någon träning för detta förrän i år.

Jag brukar inte ge några uttalanden hur jag tror det kommer bli men tycker det är intressant att se hur Elons uttalande kommer stå sig vid årsskiftet och tror inte det kommer vara helt off. Jag anser att de inte är så långt ifrån rent tekniskt med tanke på hur snabbt utvecklingen kan gå när det gäller AI.

Som exempel, se hur det gick för OpenAI 2018 jämfört med 2019 när det gäller att slå världseliten på att spela DOTA 2:





Det går dock inte simulera verklig bilkörning helt på samma sätt som OpenAI kunde köra matcher mot sig själv i väldigt högt tempo. Därför krävs det att ha väldigt många, i Teslas fall mer än en miljon bilar som registrerar verklig data och sedan måste resultatet verifieras under verkliga förhållanden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Han sa ju inte think... :?
Men svara på frågan bara:
Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Men svara på frågan bara:

Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Själv sitter jag inte på någon fakta från Teslas utvecklingsavdelning utan kan bara gå på Elon Musks uttalanden, historiska träffsäkerhet och hur den har utvecklats. Skulle från detta tillsammans med de videoklipp som finns säga att det är ganska troligt att de får kläm på det i år och förfining under nästa år. Pengar på detta har jag redan skickat in...

Juridiken tror jag kommer på plats 2023, kanske lite tidigare efter att data om olycksfall analyserats av amerikanska transportmyndigheten. Hur det går här i Europa är mer osäkert, kanske nästa år i Tyskland, kanske om 10 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Du har flera gånger skrivit att det är omöjligt. Har du ändrat sin uppfattning nu?

Jag har aldrig sagt att jag tror blint på Elon. Jag tror inte blint på någon människa.

Jag är extremt troligt att Tesla kommer lyckas leverera Level 5, jag är dock inte lika övertygad att tidsplanen kommer hålla även ifall Tesla blivit bättre på senare tid med just detta.

Jag är dock helt övertygad att Elon Musk tror på det han säger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Ganska troligt, vilket alternativ blir det av de jag förelog? Är det "mindre troligt"?
Jag tror att det är osannolikt.

Och jag konstaterar att du inte tror på Elon heller, när det gäller detta specifika fall i så fall.
Du har flera gånger skrivit att det är omöjligt. Har du ändrat sin uppfattning nu?

Jag har aldrig sagt att jag tror blint på Elon. Jag tror inte blint på någon människa.

Jag är extremt troligt att Tesla kommer lyckas leverera Level 5, jag är dock inte lika övertygad att tidsplanen kommer hålla även ifall Tesla blivit bättre på senare tid med just detta.

Jag är dock helt övertygad att Elon Musk tror på det han säger.
Nej jag har inte ändrat mig. Jag hade inte med det alternativet i min lista. Ej heller "helt säkert". Jag bedömer fortfarande att det är omöjligt att en Tesla är Level 5 i år, och jag tycker, som sagt, att det är djupt olyckligt att VD:n sitter och säger sånt, som om det knappt är en tveksamhet.

Elon är inte en uppfinnare eller en grundare av företag, han är en däremot en spinn-doktor och marknadsförare utan dess like. Jag tycker sorgligt nog är hans moraliska kompass är helt trasig. Jag tror han säger vad som helst för att driva upp kursen på Tesla och "vinna" personligen. Lite som Trump.

Han kan prata om detaljer på rymdskepp och materialteknik, så att han inte över huvudtaget förstår var Tesla är gällande autonomi i fyra års tid och även i dagsläget bedömer jag högst osannolikt. Behöver jag ens säga Robotaxi 2020?

Jag hoppas att FSD blir en bra produkt, som även kommer att bli användbar i EU. Men att den blir Level 5 tror jag inte händer före 2030 som sagt, om ens någonsin. Level 4 (dvs full autonomi) begränsat till t ex landsväg/motorväg och huvudstråk i bra väder skulle göra mig jättenöjd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast det som är poängen eller ens vad som diskuteras.
Att skuldbelägga kunden är väl ingen lösning på detta skumraskbeteende, från ett annars bra bolag.
Det är Elon håller på med varken etiskt eller god affärssed.
Vet inte om jag tycker Elon är värre eller mer oetisk än normala ledare för techbolag som Google, Apple (Jobs), Facebook (Zuckerberg), Amazon (Besos), mflr. Men lägger mig inte i den debatten och diskussionen (tycker kanske inte att den är så intressant personligen).

Vad jag bara säger är att det kommer (enligt min bedömning) dröja länge innan vi har full AD ute på vägarna fullt ut. Speciellt i Europa så kommer detta troligen dröja ytterligare längre. Räkna med runt 7 år (eller lite mer).
Men du lägger ju dig mitt i debatten och diskussionen? Diskussionen handlar om att Elon ljuger om FSD.
Nej, jag lägger mig inte i den diskussionen. Tycker den personligen är helt totalt dj-vla ointressant, så den får ni även fortsättningsvis köra utan mig. Sedan är den diskussionen ni för egentligen totalt OT för hela tråden som handlar om AP (inte FSD och Elon som person). Men det är ytterligare en debatt i sig (är mer ni som kapat tråden för ert egna OT-tjafs).

Däremot så har jag ett genuint intresse av AD (har även jobbat med det och i bilindustrin tidigare), och diskuterar och funderar gärna om både AD och relaterade områden, som förarassistans och aktiv säkerhet (dit AP räknas).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar