Jag tog med juridiken eftersom det var för den han sa "think" och du skrev att han inte hade med något "think" i intervjun. Det är den tekniska biten som Elon anser att det är extremt sannolikt att de levererar i år. Ser man till dagens FSD och Smart Summon i USA idag så är de inte så långt ifrån. Det är väl just snövägar utan spår och med snöhögar vid sidan av vägen som är det svåra eftersom det inte funnits någon träning för detta förrän i år.spacecoin skrev:Du svarade precis "Ja" på definitionen av Level 5-kapabel, och nu blander du in juridiken fast du skrev att det inte var intressant för dig? Det är inte intressant för mig heller. Så låt oss lägga den åt sidan? Det är en chaufför i bilen som övervakar.Svenssons skrev:Om du fortsätter att lyssna efter att han har sagt att det är extremt troligt så hör du att det fortfarande är den tekniska biten han pratar om precis som i alla andra fall. Det han säger direkt efter är ju följande:spacecoin skrev:
Bra. Tack. Då kanske vi närmar oss konsensus
Det känns som du är den som ska lyssna noga på intervjun:
När Elon pratar om "full autonomy" (dvs L5, enl ovan) så säger han inte "think" alls vad jag kan höra, i alla fall inte i ett kontext som rör "full autonomy".
Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel att köra omkring någon så här per nyårsafton 2021:spacecoin skrev:Bilen ska kunna köra mig till en bra restaurang, släppa av mig där. In i ett parkeringsgarage, parkera på en ledig plats och sedan ut igen och plocka upp mig där jag vill och sedan åka hem, släppa av mig och parkera i garaget. Oavsett väderlek eller trafik. Om jag vill köra själv lite på en helg så kan den ha ratt och pedaler.
Han vet alltså inte hur lång tid det kommer att ta för juridiken att komma ikapp. Innan den är på plats kommer det kunna bli svårt att ha en helt självkörande bil men redan nu funkar ju Smart Summon i USA ungefär som du beskriver det vad gäller att komma till dig vid porten till restaurangen.Now the that there's a uncertain period of time for when regulatory approval will be will take how long will it take.
Level 5 An automated driving system (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.
Bedömer du då att det är "extremt troligt" "väldigt troligt", "troligt", "mindre troligt" eller "osannolikt" att en Tesla (med övervakande förare) är kapabel till Level 5 per nyårsafton 2021?
Jag brukar inte ge några uttalanden hur jag tror det kommer bli men tycker det är intressant att se hur Elons uttalande kommer stå sig vid årsskiftet och tror inte det kommer vara helt off. Jag anser att de inte är så långt ifrån rent tekniskt med tanke på hur snabbt utvecklingen kan gå när det gäller AI.
Som exempel, se hur det gick för OpenAI 2018 jämfört med 2019 när det gäller att slå världseliten på att spela DOTA 2:
Det går dock inte simulera verklig bilkörning helt på samma sätt som OpenAI kunde köra matcher mot sig själv i väldigt högt tempo. Därför krävs det att ha väldigt många, i Teslas fall mer än en miljon bilar som registrerar verklig data och sedan måste resultatet verifieras under verkliga förhållanden.