Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

Har någon tecknat denna och hur har det fungerat vid skada? Jag har mindre än 300 mil kvar till 8000 så det börjar brännas. Lär väl behålla bilen några år till som det ser ut.

För min Model S kostar 2 år/max 4000 mil drygt 16 tkr och 4år/max 8000 mil kostar drygt 31 tkr.

https://sales.inzmo.com/sv/tesla/se

Blir dock tveksam när jag läser detta. Brun rand på skärmen, defekt led-slinga på strålkastarna, vibrationer från drivaxlar osv är ju inte stoppande och kräver "omedelbar reparation". Så vad täcker den egentligen?
9. Defekter som täcks
EWI:n täcker plötsligt och oförutsett Haveri av försäkrade delar som
uppstår från eventuella permanenta mekaniska eller elektriska
defekter vilka orsakar plötsligt stopp av dess funktion och därmed
kräver omedelbar reparation eller utbyte av delen innan normal drift
kan fortsätta.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

Bara jag som funderar på detta?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av thebishop »

Jag tittade på den och struntade i den. Känns inte prisvärt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Jag tittade på den och struntade i den. Känns inte prisvärt.

Ok, räcker ju med att man måste byta strålkastare så har man ju tjänat in hela 4-års premien.

Väldigt lågt intresse för detta ämne. Det förvånar mig en aning. Är det bara jag som inte litar på att min Model S håller ihop? :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av taliz »

Finns ju många gamla S nu. Är väl inte något typfel som kostat mkt?
MCU var väl det enda, men det hanterar dom ju nu.
Sen täcker väl den vanliga försäkringen det mesta?

Tycker det blivit helt sjukt hur mkt försäkringar det säljs för allt möjligt numera, väldigt lite som man faktiskt har någon nytta av i praktiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Finns ju många gamla S nu. Är väl inte något typfel som kostat mkt?
MCU var väl det enda, men det hanterar dom ju nu.
Sen täcker väl den vanliga försäkringen det mesta?

Tycker det blivit helt sjukt hur mkt försäkringar det säljs för allt möjligt numera, väldigt lite som man faktiskt har någon nytta av i praktiken.
Facelift-strålkastarnas DRL går sönder en masse. Det bildas även frost/fukt inuti. Jag ska byta mina strålkastare för andra gången i slutet av månaden.

Tror det kostat över 30 tusen med nya strålkastare om man inte har garanti/försäkring.

Vad gäller andra fel så vet jag inte om det är nåt dyrt som är vanligt förekommande. Jag har dessutom MCU2.

Det som gör att jag tvekar är att försäkringen inte verkar täcka "skitsaker" som knarr i inredningen, brun rand på skärmen osv. Kanske inte ens luftfjädringen om den pajar...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Finns ju många gamla S nu. Är väl inte något typfel som kostat mkt?
MCU var väl det enda, men det hanterar dom ju nu.
Sen täcker väl den vanliga försäkringen det mesta?

Tycker det blivit helt sjukt hur mkt försäkringar det säljs för allt möjligt numera, väldigt lite som man faktiskt har någon nytta av i praktiken.
Facelift-strålkastarnas DRL går sönder en masse. Det bildas även frost/fukt inuti. Jag ska byta mina strålkastare för andra gången i slutet av månaden.

Tror det kostat över 30 tusen med nya strålkastare om man inte har garanti/försäkring.

Vad gäller andra fel så vet jag inte om det är nåt dyrt som är vanligt förekommande. Jag har dessutom MCU2.

Det som gör att jag tvekar är att försäkringen inte verkar täcka "skitsaker" som knarr i inredningen, brun rand på skärmen osv. Kanske inte ens luftfjädringen om den pajar...
Jag skulle inte bry mig ett dugg om de problem du listar, förväntar mig inte att en begagnad bil skall vara tipptopp.
Men tycker man inte mindre skavanker är acceptabelt så får man pynta för det helt enkelt, då kanske det är värt med sånna här försäkringar(beroende på villkor förstås). Ofta verkar de dock ha massa klausuler som gör att de i slutänden inte går att nyttja till mycket alls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av Homer »

Jag överväger också att teckna men har 1000 mil kvar så fortfarande lite betänktetid innan jag måste bestämma mig.
Har goda erfarenheter från liknande försäkring till min gamla XC90, vilket var en tredjepartslösning från Svensk Bilgaranti. Inga självrisker och inget krångel, var bara lämna in till Volvo och få felen åtgärdade (efter 9000 mil pajade båda låskistorna bak och dörrarna kunde inte längre hållas stängda vid minusgrader och 500 mil senare var det hybriddrivlinan som pajade).
Har också sökt efter info här men inte hittat så mycket. Visst finns försäkringen att falla tillbaka på, men självrisk kostar och dessutom vore det skönt om även mindre fel kunde täckas in.
Första steget vore väl antagligen att jämföra villkoren mellan försäkringarna, för att försöka bilda sig en klarare bild av vad Teslas dito omfattar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Finns ju många gamla S nu. Är väl inte något typfel som kostat mkt?
MCU var väl det enda, men det hanterar dom ju nu.
Sen täcker väl den vanliga försäkringen det mesta?

Tycker det blivit helt sjukt hur mkt försäkringar det säljs för allt möjligt numera, väldigt lite som man faktiskt har någon nytta av i praktiken.
Facelift-strålkastarnas DRL går sönder en masse. Det bildas även frost/fukt inuti. Jag ska byta mina strålkastare för andra gången i slutet av månaden.

Tror det kostat över 30 tusen med nya strålkastare om man inte har garanti/försäkring.

Vad gäller andra fel så vet jag inte om det är nåt dyrt som är vanligt förekommande. Jag har dessutom MCU2.

Det som gör att jag tvekar är att försäkringen inte verkar täcka "skitsaker" som knarr i inredningen, brun rand på skärmen osv. Kanske inte ens luftfjädringen om den pajar...
Jag skulle inte bry mig ett dugg om de problem du listar, förväntar mig inte att en begagnad bil skall vara tipptopp.
Men tycker man inte mindre skavanker är acceptabelt så får man pynta för det helt enkelt, då kanske det är värt med sånna här försäkringar(beroende på villkor förstås). Ofta verkar de dock ha massa klausuler som gör att de i slutänden inte går att nyttja till mycket alls.
Döda DRL är bland det fulaste som finns, ser helt fördärvligt ut rent ut sagt, och absolut inte helt ok tycker jag, och
inte helt ok egentligen heller eftersom det trots allt ska funka dagtid...
Att det är ett rent designfel gör förvisso att det inte ”borde” behövas en tilläggs-försäkring när dom pajar för andra eller
tredje gången men nu har ju garantin ändå en tidsgräns så det lär bli många som blir lite ledsna när det blir dags
att byta (eller strunta i det såklart) :(
Frågan är om Tesla någonsin kommer att bry sig och fixa konstruktionen eller om alla kommer att dö om några år?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

Ja nu börjar det bli dags att bestämma sig. :?
odometer.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Ja nu börjar det bli dags att bestämma sig. :?
Har du inte redan en maskinskadeförsäkring som gäller till 12.000 mil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Ja nu börjar det bli dags att bestämma sig. :?
Har du inte redan en maskinskadeförsäkring som gäller till 12.000 mil?

Täcker den nya strålkastare o dyl?

Lutar dock starkt åt att inte teckna den här försäkringen. Listan över saker som den inte gäller är låååång. Känns som rena bluffen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Ja nu börjar det bli dags att bestämma sig. :?
Har du inte redan en maskinskadeförsäkring som gäller till 12.000 mil?

Täcker den nya strålkastare o dyl?

Lutar dock starkt åt att inte teckna den här försäkringen. Listan över saker som den inte gäller är låååång. Känns som rena bluffen.
Jag skulle inte teckna en extra försäkring.

Jag fick problem med klonkande ljud i luftfjädringen vid ca 10.000 mil.
Tesla bytte luftfjädringen fram utan kostnad, trots att garantin gått ut.
Och Tesla byter ju minnet som skrivs sönder utan kostnad i MCU1. Tack Tesla.

Och jag har en gällande maskinskadeförskring fram till 12.000 mil.

Det som jag fått byta som inte gått på garantin är handtaget i förardörren och backkameran.
Dock ganska billiga saker att byta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av unumlapis »

Har även på min sida börjat titta på denna utökad garanti försäkring och kan konstatera som flertalet andra att den känns ju nästan som en blufförsäkring med tanke alla undantag i försäkringsvillkoren och framför allt denna listan drog ner rullgardinen helt och om de tidigare tog kostnaden för strålkastare så gör de inte det längre:
Andra delar som inte täcks:

— Ljus metall, tunnplåt, stötfångare, utsmyckningar, mattor,
klädsel, färg, luftfjädermoduler och stötdämpare/spjäll, 12 V-
batteri, batterikablar, kodnyckelbatterier, linser, glödlampor,
strålkastare och sealedbeam-lampor, glas (t.ex. vindrutor),
hjul, invändig beklädnad, tätningar och packningar på
karossen (t.ex. fönsterremsor);
:lol: Efter att ha läst avtalet så hade varit lättare att skriva ut vad den faktiskt ersätter .... Nä, ser inte riktigt vad denna försäkring tillför.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

unumlapis skrev:
Har även på min sida börjat titta på denna utökad garanti försäkring och kan konstatera som flertalet andra att den känns ju nästan som en blufförsäkring med tanke alla undantag i försäkringsvillkoren och framför allt denna listan drog ner rullgardinen helt och om de tidigare tog kostnaden för strålkastare så gör de inte det längre:
Andra delar som inte täcks:

— Ljus metall, tunnplåt, stötfångare, utsmyckningar, mattor,
klädsel, färg, luftfjädermoduler och stötdämpare/spjäll, 12 V-
batteri, batterikablar, kodnyckelbatterier, linser, glödlampor,
strålkastare och sealedbeam-lampor, glas (t.ex. vindrutor),
hjul, invändig beklädnad, tätningar och packningar på
karossen (t.ex. fönsterremsor);
:lol: Efter att ha läst avtalet så hade varit lättare att skriva ut vad den faktiskt ersätter .... Nä, ser inte riktigt vad denna försäkring tillför.

Ja, det där om strålkastare såg jag inte ens. Vad ersätter försäkringen då? Är ju för strålkastarna, luftfjädringen och sånt som det hade kunnat vara idé.

Nu har jag snart kört 1000 mil utan försäkring. So far so good. :)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av KnightRider »

Följer den med bilen vid försäljning? Om jag vill köpa loss bilen efter att leasingen upphör så skulle jag t.ex. alldeles innan försäljningen teckna den försäkringen och låta min firma betala den. Sedan så skulle den gälla för mig som privatperson när jag köpt loss den. Men med Tesla vet man ju aldrig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av MWall »

KnightRider skrev:
Följer den med bilen vid försäljning? Om jag vill köpa loss bilen efter att leasingen upphör så skulle jag t.ex. alldeles innan försäljningen teckna den försäkringen och låta min firma betala den. Sedan så skulle den gälla för mig som privatperson när jag köpt loss den. Men med Tesla vet man ju aldrig.

Ja, men försäkringen verkar ju inte täcka nånting alls så varför vill du ha den?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av KnightRider »

MWall skrev:
KnightRider skrev:
Följer den med bilen vid försäljning? Om jag vill köpa loss bilen efter att leasingen upphör så skulle jag t.ex. alldeles innan försäljningen teckna den försäkringen och låta min firma betala den. Sedan så skulle den gälla för mig som privatperson när jag köpt loss den. Men med Tesla vet man ju aldrig.

Ja, men försäkringen verkar ju inte täcka nånting alls så varför vill du ha den?
Ja det är frågan. Ska försöka få en bättre bild av vad som verkligen ingår. Jag ser klausulerna men måste nog ändå få mer insikt i exakt vad som verkligen ingår och inte vad som inte ingår.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Erfarenheter av "Utökad garantiförsäkring"

Inlägg av unumlapis »

Jag länkade till försäkringsvillkoren och efter att ha läst det så kan jag bara konstatera att det är värt noll och inget.

För stunden så ser jag inget bättre val än den försäkring jag har via Länsförsäkringar och inkludera en försäkring som tar självrisken.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar