Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Moderator: Redaktion
Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Hej,
Jag kör mycket motorväg och det smattrar ofta av småsten och annat. Efter 3 år/12.000 mil brukar motorhuv mm ha en hel del småmärken. Ibland har de gått att polera bort, men det har även hänt att jag fått lacka om fronten innan försäljning.
Lackskyddar alltid en ny bil (keramiskt lackförsegling), men funderar nu på stenskottsfolie (s.k. PPF) som alternativ eller komplement. Förhållandevis stor investering som ska ställas i relation till kostnad för att fixa bort skavankerna i efterhand. Sen finns det ju även ett värde i att ha en fin bil under tiden man äger den...
Någon som har erfarenheter av enbart stenskottsfolie, eller sådan i kombo med keramiskt lackskydd?
Fördelar vs. nackdelar?
Går det exempelvis att få lika fin glans/lätttvättad bil med enbart stenskottsfolie?
Jag kör mycket motorväg och det smattrar ofta av småsten och annat. Efter 3 år/12.000 mil brukar motorhuv mm ha en hel del småmärken. Ibland har de gått att polera bort, men det har även hänt att jag fått lacka om fronten innan försäljning.
Lackskyddar alltid en ny bil (keramiskt lackförsegling), men funderar nu på stenskottsfolie (s.k. PPF) som alternativ eller komplement. Förhållandevis stor investering som ska ställas i relation till kostnad för att fixa bort skavankerna i efterhand. Sen finns det ju även ett värde i att ha en fin bil under tiden man äger den...
Någon som har erfarenheter av enbart stenskottsfolie, eller sådan i kombo med keramiskt lackskydd?
Fördelar vs. nackdelar?
Går det exempelvis att få lika fin glans/lätttvättad bil med enbart stenskottsfolie?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Om du bara applicerar det på fronten bör det ju inte bli så dyrt.
Kan du dessutom tänka dig att göra det själv så finns det sådana som erbjuder färdigskurna kit till diverse bilmodeller, då blir det ju enklare.
Kan du dessutom tänka dig att göra det själv så finns det sådana som erbjuder färdigskurna kit till diverse bilmodeller, då blir det ju enklare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Suntek Ultra har jag och den har förvisso hydrofobiska egenskaper men jag tycker inte att det gjorde så mycket som jag hade förväntat mig. Jag kommer nog komplettera med keramisk behandling.
Keramisk gör väl i princip inget mot stenskott å andra sidan?
Keramisk gör väl i princip inget mot stenskott å andra sidan?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Kommer inte ta stenskottsfolie igen, man ser kanterna och smuts samlas längs dem, man måste också ta det lugnt med högtryckstvätten på ett annat sätt än tidigare osv. Blir bara Opti-coat i framtiden och så får jag väl lacka om ifall den blir riktigt ful, blir billigare är folie ändå.
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Lacken blir hårdare och därmed mer reptålig, men du har helt rätt i att det inte hjälper mot ett regelrätt stenskott.McFace skrev:Suntek Ultra har jag och den har förvisso hydrofobiska egenskaper men jag tycker inte att det gjorde så mycket som jag hade förväntat mig. Jag kommer nog komplettera med keramisk behandling.
Keramisk gör väl i princip inget mot stenskott å andra sidan?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Tack för dina erfarenheter. Exakt dessa farhågor jag brottas med. Lutar nog åt att bara fortsätta med Ceramic coating, och ta smällen om olyckan är framme. Tänk så mkt pengar jag precis sparadeOfarligTesla skrev:Kommer inte ta stenskottsfolie igen, man ser kanterna och smuts samlas längs dem, man måste också ta det lugnt med högtryckstvätten på ett annat sätt än tidigare osv. Blir bara Opti-coat i framtiden och så får jag väl lacka om ifall den blir riktigt ful, blir billigare är folie ändå.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Sjukt nöjd med Xpel stenskottsfolie. Jag har dock wrappat hela bilen, så har inte behövt störa mig på kanter etc. Min bild är dock att det inte skulle vara något problem att bara köra delar av bilen med Xpel.
Vår bil är iaf som ny efter 12000 mil.
Har inte gjort något annat och inte tagit det särskilt lugnt med högtryckstvätten. Tvärtom kom jag på en tvättfirma med att ha kört så hårt med högtryck att en del av emblemen lossnat. Filmen satt dock som berget ändå.
Autoshield i Stockholm har gjort montering. Kan även rekommendera dem.
Vår bil är iaf som ny efter 12000 mil.
Har inte gjort något annat och inte tagit det särskilt lugnt med högtryckstvätten. Tvärtom kom jag på en tvättfirma med att ha kört så hårt med högtryck att en del av emblemen lossnat. Filmen satt dock som berget ändå.
Autoshield i Stockholm har gjort montering. Kan även rekommendera dem.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Har samma film på min 2016 X. 14.000 mil. Som ny där det är film. Front och framskärmar. Bakdörrarna utan XPEL ser dock ut som en stjärnhimmel som dessutom är matt och inte samma glans som där det finns XPEL.Alfred skrev:Sjukt nöjd med Xpel stenskottsfolie. Jag har dock wrappat hela bilen, så har inte behövt störa mig på kanter etc. Min bild är dock att det inte skulle vara något problem att bara köra delar av bilen med Xpel.
Vår bil är iaf som ny efter 12000 mil.
Har inte gjort något annat och inte tagit det särskilt lugnt med högtryckstvätten. Tvärtom kom jag på en tvättfirma med att ha kört så hårt med högtryck att en del av emblemen lossnat. Filmen satt dock som berget ändå.
Autoshield i Stockholm har gjort montering. Kan även rekommendera dem.
All yta som inte har XPEL ha Ditec lackbehandling flera gånger men det hjälper som sagt inte mot blästring av vägsand och grus.
Att lacka om är inte heller en försumbar kostnad.
Min nya X har Bodyfens X, en motsvarande film på hela bilen, det är för långt att köra till Autoshield trots fin service.
Har inte problem med smuts i kanter av filmen på någon av mina tre bilar med stenskottsfilm. Den måste vara ett slarvigt utförande att inte vika filmen runt kanter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Man kan inte dra runt alla kanter, t.ex. vid dörröppningar, bagagelucka, frunk eller luftintag i fronten. Där kommer man se kanterna och smuts samlas direkt mot en kant.Monark1954 skrev:Har samma film på min 2016 X. 14.000 mil. Som ny där det är film. Front och framskärmar. Bakdörrarna utan XPEL ser dock ut som en stjärnhimmel som dessutom är matt och inte samma glans som där det finns XPEL.
All yta som inte har XPEL ha Ditec lackbehandling flera gånger men det hjälper som sagt inte mot blästring av vägsand och grus.
Att lacka om är inte heller en försumbar kostnad.
Min nya X har Bodyfens X, en motsvarande film på hela bilen, det är för långt att köra till Autoshield trots fin service.
Har inte problem med smuts i kanter av filmen på någon av mina tre bilar med stenskottsfilm. Den måste vara ett slarvigt utförande att inte vika filmen runt kanter.
Hela idén med folie är ju att bilen skall vara perfekt och jag har aldrig varit med om en bil som varit så svår att hålla 100% ren som den med folie. Slutar snarare med att jag inte orkar tvätta bilen alls eftersom den ändå inte blir 100%.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
En helfolierad bil eller heter det wrap?, då man kan välja valfri färg. Är dom svårare att hålla rena? Stod någonstans att hållbarheten är 3år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stenskottsfolie, lackskydd eller både och?
Det finns så många olika typer av folie och bra dom går att applicera, vissa som är bäst mot just stenskottTellus skrev:En helfolierad bil eller heter det wrap?, då man kan välja valfri färg. Är dom svårare att hålla rena? Stod någonstans att hållbarheten är 3år.
är hopplösa att vika runt kanterna tex medans dom ”vanliga” (alltså inte rena stenskott-folier) går bra att foliera
perfekt.
Sedan har vi skillnaden mellan blank och halvmatt och helt matt, där blank är lite som en vanlig lackad
bil i skötsel (lätt att repa) medans halvmatt är (oftast) löjligt lätt att hålla perfekt och matt folie kan vara
lite bökigare att få helt ren.
Alla folier (typ) går att lägga lackskydd på också, vilket såklart gör dom lättare att hålla ren (och blank såklart).
Wrap är samma sak som folie
Hållbarhet varierar grymt mellan billig (och tunn) folie och dom bästa, min första är väl typ 5år nu och vad
jag vet så är den fortfarande fin men fronten och backspeglarna folierade jag om precis inför jag sålde den (vilket
är en trevlig bonus-möjlighet på folie) vanlig folie slits ju mer pga stenskott jämfört med stenskott-folie såklart...
Så jag skulle säga lite mer än 3 år på bättre folie, typ 4-5 år iaf. Riktigt billig folie kan vara ganska ful redan efter
nåt år däremot...
Ett krux kan vara om en del behöver lackas om för då bör man inte foliera den delen igen direkt efter utan
vänta nån månad, och det ser ju inte så kul ut kanske... tex vid en skada på bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19