Det finns så många olika typer av folie och bra dom går att applicera, vissa som är bäst mot just stenskottTellus skrev:En helfolierad bil eller heter det wrap?, då man kan välja valfri färg. Är dom svårare att hålla rena? Stod någonstans att hållbarheten är 3år.
är hopplösa att vika runt kanterna tex medans dom ”vanliga” (alltså inte rena stenskott-folier) går bra att foliera
perfekt.
Sedan har vi skillnaden mellan blank och halvmatt och helt matt, där blank är lite som en vanlig lackad
bil i skötsel (lätt att repa) medans halvmatt är (oftast) löjligt lätt att hålla perfekt och matt folie kan vara
lite bökigare att få helt ren.
Alla folier (typ) går att lägga lackskydd på också, vilket såklart gör dom lättare att hålla ren (och blank såklart).
Wrap är samma sak som folie
Hållbarhet varierar grymt mellan billig (och tunn) folie och dom bästa, min första är väl typ 5år nu och vad
jag vet så är den fortfarande fin men fronten och backspeglarna folierade jag om precis inför jag sålde den (vilket
är en trevlig bonus-möjlighet på folie) vanlig folie slits ju mer pga stenskott jämfört med stenskott-folie såklart...
Så jag skulle säga lite mer än 3 år på bättre folie, typ 4-5 år iaf. Riktigt billig folie kan vara ganska ful redan efter
nåt år däremot...
Ett krux kan vara om en del behöver lackas om för då bör man inte foliera den delen igen direkt efter utan
vänta nån månad, och det ser ju inte så kul ut kanske... tex vid en skada på bilen.