Problem för AP i USA?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av TiborBlomhall »

dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.

Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.

Kameraövervakningen i dagens artikel borde införas i alla bilar tycker jag:
https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande ... rvakar-dig

Men redan nu experimenterar folk med hur den kan luras med upptejpade fotografier :roll:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av ippii »

I december ska 1 miljon robo-taxis rulla runt och dra in pengar till sina ägare...
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.

Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.

Mercedes EQS är väl bilen som ligger i framkant gällande förarövervakning i dagsläget men lär hända mycket på den fronten de kommande åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.
Beror på vilken nivå bilen är på, men en förutsättning är ju att bilen själv kan köra åt sidan och stanna om den inte får liv i föraren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?
Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.

Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.

Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?
Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.

Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.

Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?
Det räcker ju med en helt perfekt fungerande L2 för att invagga föraren i en falsk trygghet.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398

Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Blir ett problem för alla tillverkare. Den komponent som fallerar mest är människan.

Vi kommer ha det trassligt fram tills att vi når full AD L4/L5.

Först när man helt kan plocka bort människan ur bilden när det gäller att framföra fordon så kommer vi få en hyfsat säker transportlösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.

Var FSD ens aktiverat då? Jag läste att det var inne i en gated community och att vägen inte hade markeringar. Borde inte gått att aktivera AP. Att ingen satt i förarsätet kan bero på annat. Att föraren smitit eller klättrat över till annan position i ett försök att ta sig ur bilen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?
Vet inte hur Volvos bilar reagerar då det aldrig hänt mig.

Kommer säkerligen en best practice kring hur bilar ska hantera diverse situationer
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Problem för AP i USA?

Inlägg av spacecoin »

Även SuperCruise har ögonövervakning. Där får man släppa ratten på motorväg i USA. Klarar solglasögon.

Jag tror som martinot att L2 är lite för bra och för dåliga samtidigt. Kan bli rejält rörigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.

Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.

Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?
Nej. Jag tror det vanliga kommer bli att man sysslar med annat än att övervaka bilen.
Kanske upptäcker man att det faktiskt gick att slumra till en stund. Man blir tryggare och tryggare och till slut går det åt helvete. Har redan sett inlägg på facebook om folk som hänger grejor på ratten för att lura systemet.
Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.


Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.

Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.


Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.

Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.


Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.

Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.

Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.

Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.

Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.


Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.

Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.

Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Är det vanligt att man försöker lura autopilot på flyg och i skepp?

Men vad gäller detta så skulle man väl kunna göra det bättre från Teslas håll genom att faktiskt använda sig av kamera för att kolla om det finns en förare som kollar framåt, som jag förstått det så har vissa utvecklare/ingenjörer hos Tesla föreslagit detta men Elon ville inte göra det.

https://www.theverge.com/2018/5/14/1735 ... racking-gm

Även om du säkert fortfarande skulle kunna lura systemet på något sätt så skulle det definitivt göra det svårare och kanske kunna rädda några liv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.

Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.

Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
Alla systemen som jag räknar upp har självkörande delar. I körning ingår ju slå av/på lampor, styra ratten och ändra/hålla hastigheten. Om man då ska "göra självkörande bilar mindre självkörande" som du skriver så leder detta till längden till att dessa system borde plockas bort eftersom det är just delvis självkörande. Tesla FSD tar det ett steg till och vitsen är att bilen ska klara av all körning själv. Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att gå mot mer självkörning, inte mindre och jag vill inte tillbaka till den tid då jag till 100% var tvungen att styra hastigheten och var i filen som bilen ska ligga vilket vi skulle vara tvugna till om vi ska göra Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist mindre självkörande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.

Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.

Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
Alla systemen som jag räknar upp har självkörande delar. I körning ingår ju slå av/på lampor, styra ratten och ändra/hålla hastigheten. Om man då ska "göra självkörande bilar mindre självkörande" som du skriver så leder detta till längden till att dessa system borde plockas bort eftersom det är just delvis självkörande. Tesla FSD tar det ett steg till och vitsen är att bilen ska klara av all körning själv. Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att gå mot mer självkörning, inte mindre och jag vill inte tillbaka till den tid då jag till 100% var tvungen att styra hastigheten och var i filen som bilen ska ligga vilket vi skulle vara tvugna till om vi ska göra Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist mindre självkörande.
Dom system du räknar upp gör inte bilen självkörande utan det är förarhjälpmedel. Men visst har du rätt. Börjar folk aktivera förarhjälpmedlen och slutar köra bilen på ett sätt att det blir trafikfarligt är det problematiskt.
Det är ju det jag säger. Dock tror jag att en nyare bil med dessa förarhjälpmedel (och även en hel del passiva) är betydligt säkrare än en äldre, helt analog bil.
Men blir föraren för oengagerad och inte gör sin del blir det farligare igen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Problemet är att det är svårt att lagstifta emot att vara idiot. Det kommer alltid finnas idioter, och tror vi får mer fokusera på straff och förbud/hinder för idioter att köra bil, istället för att sabotera för 95% av alla skötsamma människor (eller iaf. som inte är rena idioter).

Sedan håller jag med om att L2/L3 är ett svårt område, som kan missförstås. Detta måste man göra tydligare med information.

Men nötter som i artikeln/nyheten, tror jag inga sådana åtgärder biter mot. De vet att de gör fel, och vet att de medvetet lurar systemet och går emot hur det skall hanteras.

Det enda som hjälper är att biltillverkarna blir hårdare med övervakning/kontroller i sina system mot missbruk av de (som diskuterats en del i tråden). Men alla system går att lura, mer eller mindre, men är mer en fråga om att stoppa tillräckligt många nötter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Jordad »

Den här olyckan har nog ingenting med Autopiloten att göra.

Det vi vet är att två män 59 och 69 år gamla skulle åka en sväng med en MSP. Resan började på en mindre väg utan markeringar som mannen som körde var bekant med. Efter några hundra meter körde bilen rakt fram i en kurva och kolliderar med ett träd. Hastigheten måste varit riktigt hög eftersom batteriet skadades och fattade eld.

När polis kom till olyckan fann man att en av de avlidna männen satt på passagerplatsen och den andre satt i baksätet. En polis kommenterade att bilen måste ha färdats på autopilot.

Att en man i sextioårsåldern som kör på en mindre väg han är bekant med som saknar vägmarkeringar under några hundra meter skulle hinna att först snabbt accelerera upp till 100 km/h, lyckas sätta på autopiloten trots att den antagligen inte går att sätta igång på den vägen och sedan klättrar bak är helt omöjligt.

Det som är mest troligt är att föraren ville visa hur snabb bilen var. Han tog i alldeles för mycket och missbedömde avståndet till kurvan och de körde rakt in i ett träd. Bilen började brinna. Föraren fick inte upp förardörren och klättrade bak och misslyckades även där med att ta sig ut.

Alternativt och kanske ännu mer troligt så var det en tredje person som körde bilen som smet från olyckan.

Oerhört tragiskt hursomhelst.
Skriv svar