Nej, det känns som ett extremt osannolikt ställe att försöka överlista alla APs säkerhetsfunktioner, åldrarna 59/69 gör ju dessutom att det är väldigt osannolikt att det är några Youtubers som är ute efter views.
Det är nog precis som du säger bara en tragisk, vanlig olycka, som inte har något med AP att göra öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
I väntan på att vi har bilar som omöjliggör att man kör snabbare än hastighetsgränsen behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som har en topphastighet som överstiger den lagliga hastigheten.
I väntan på att brott omöjliggörs genom Minority-report-liknande-framtidsförutsägelser behöver vi förbjuda allting, då våldsfilmer/våldsamma spel kan uppmuntra till våld/mord, sexleksaker uppmuntra till våldtäkt och internet kan uppmuntra till en tro på att jorden är platt, att vaccin innehåller microchip för att kontrollera världens befolkning, osv. Förbud!!!
Finns det inget mellanting mellan att förbjuda allt i hela världen eller att förbättra systemen som kontrollerar om det faktiskt finns en förare som kollar mot vägen?
Sen kanske inte just den här olyckan beror på det ändå, men det är uppenbart att det är en sak som skulle kunna förbättras hos Tesla men även hos andra bilmärken och där man faktiskt gjort framsteg hos många.
Jag hoppades såklart att mitt inlägg skulle belysa det orimliga i att skrika förbud kring saker som ryggmärgsreaktion kring något där problemet inte är sakerna/funktionerna i sig, utan att ett fåtal människor, oavsett förbud, inte följer dessa. Då hjälper inte förbuden utan orsakar bara extrema problem för hela befolkningen i övrigt.
Det är olagligt att mörda folk, det gör folk ändå...Teslas autopilotfunktion har extremt tydliga instruktioner kring vad som gäller - regelverket kring bilkörning säger också att föraren är ansvarig för framförandet av bilen. Problemet är inte funktionaliteten, utan människor. "Jaha, men asså...ska man inte ha några förbud alls då elleh om man folk ändå skiter i det menar du?!" Nej, det menar jag självklart inte. För att vara tydlig.
Det är olagligt att mörda folk, det gör folk ändå...Teslas autopilotfunktion har extremt tydliga instruktioner kring vad som gäller - regelverket kring bilkörning säger också att föraren är ansvarig för framförandet av bilen. Problemet är inte funktionaliteten, utan människor. "Jaha, men asså...ska man inte ha några förbud alls då elleh om man folk ändå skiter i det menar du?!" Nej, det menar jag självklart inte. För att vara tydlig.
Jag tror det kan vara kontraproduktivt att som tesla sälja system man kallar för "full self driving" och samtidigt antyda att det är myndigheternas regelverk som är hindret inte att bilen inte är självkörande.
Jag tror även att ganska många tror att Teslas bilar ÄR självkörande men att dom bara inte får säga det öppet. Man är tvungen att ha en hand på ratten BARA för att lagen säger det.
Kontraproduktivt så tillvida att man kan fördröja tillstånd för självkörande bilar. Det räcker ju egentligen med en idiot och en svår olycka för att kvarnarna ska mala baklänges.
Med så kort sträcka tror jag inte heller, att AP har varit aktiverad - vi kan dock bara vänta vad myndigheterna kommer ut med.
Nej, det känns som sagt extremt osannolikt att någon skulle ha försökt överlista AP i hög hastighet på den vägsnutten, framförallt inte två "mogna" män (59 och 69 år gamla).
Jag har åkt längs olycksvägen i Google Earth, det är en liten gata i vad som ser ut att vara ett mycket välbärgat villaområde.
Jag är helt övertygad om att dom helt enkelt testade "gasen i botten" och tappade kontrollen i kurvan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vi vet att bilarna skickar över data till Teslas servrar vid varje krasch som utlöser krockkuddarna. Bland annat de sista sex sekunder video som kamerorna spelat in. Jäkla synd att 2019 års Model S (som tydligen det handlade om här) har inte haft någon intern kamera vid backspegeln så som Model 3 har. Nya uppdaterade Model S och X har fått såna kameror förresten.
NHTSA har skickat utredare för att utreda olyckan.
The National Highway Traffic Safety Administration said Monday that it has sent a Special Crash Investigation team to Sto look into the fiery Saturday night, April 17 crash that killed two men.
Så slutsatsen från denna olycka kommer väll bli.
2 män satte sig i en Tesla utan säkerhetsbälte ägaren ville visa hur snabbt den gjorde 0-100 han tappade kontrollen och körde med hög hastighet in i ett träd vilket gjorde att föraren flög in i baksätet. Bilen tog eld men kunde släckas på några minuter av brandkåren.
EN nyhetsbyrå. EN artikel. (Menar då Bloomberg, inte "Tesla fanboy sajten")
Jämfört med bokstavligen tusentals runt om i hela världen.
Suck. Jag blir så provocerad
Visar dock vilka nyhetsbyråer som bedriver journalism isf ren klickjakt
Ja, tyvärr är det så mycket av journalismen fungerar, och än mer så i dagens medialandskap med nätnyheter och (a)sociala media.
#tesla ger många klick = €
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I stort sett allt?
Släckningstiden är väl en petitess i sammanhanget, de två omkomna satt i passagerarsätet fram och en där bak, det är väl den lilla detaljen då... https://abc7.com/tesla-crash-houston-fa ... /10525981/
Ingen kör, ingen AP, en försvunnen förare då?
Kanske triggar journalisterna lite extra då?
I stort sett allt?
Släckningstiden är väl en petitess i sammanhanget, de två omkomna satt i passagerarsätet fram och en där bak, det är väl den lilla detaljen då... https://abc7.com/tesla-crash-houston-fa ... /10525981/
Ingen kör, ingen AP, en försvunnen förare då?
Kanske triggar journalisterna lite extra då?
Jag är helt övertygad om att det kommer att visa sig vara en helt ”vanlig” olycka med en förare i förarsätet och en passagerare, ingen AP inblandad öht.
Föraren hamnade i baksätet i samband med olyckan eller strax efter, möjligen i försök att ta sig ut ur den brinnande bilen, framdelen såg rätt kvaddad ut, framdörrarna kan omöjligen gått att öppna.
Alla ”fakta” om branden som var omöjlig att släcka, de tiotusentals liter vatten som användes, alla bensäkra uttalanden om ”Tesla på autopilot” (i stort sett alla artiklar hade den clickbait-rubriken) etc etc har visat sig helt felaktiga.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options