Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Problem för AP i USA?
Moderator: Redaktion
Re: Problem för AP i USA?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Blir ett problem för alla tillverkare. Den komponent som fallerar mest är människan.spacecoin skrev:https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398
Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Vi kommer ha det trassligt fram tills att vi når full AD L4/L5.
Först när man helt kan plocka bort människan ur bilden när det gäller att framföra fordon så kommer vi få en hyfsat säker transportlösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Problem för AP i USA?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?dd88 skrev:Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Re: Problem för AP i USA?
wheels skrev:Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.
Var FSD ens aktiverat då? Jag läste att det var inne i en gated community och att vägen inte hade markeringar. Borde inte gått att aktivera AP. Att ingen satt i förarsätet kan bero på annat. Att föraren smitit eller klättrat över till annan position i ett försök att ta sig ur bilen.
Re: Problem för AP i USA?
Vet inte hur Volvos bilar reagerar då det aldrig hänt mig.Fredrik j skrev:Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?dd88 skrev:Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Kommer säkerligen en best practice kring hur bilar ska hantera diverse situationer
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Problem för AP i USA?
Även SuperCruise har ögonövervakning. Där får man släppa ratten på motorväg i USA. Klarar solglasögon.
Jag tror som martinot att L2 är lite för bra och för dåliga samtidigt. Kan bli rejält rörigt.
Jag tror som martinot att L2 är lite för bra och för dåliga samtidigt. Kan bli rejält rörigt.
Re: Problem för AP i USA?
Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.Fredrik j skrev:Nej. Jag tror det vanliga kommer bli att man sysslar med annat än att övervaka bilen.Svenssons skrev:Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?Fredrik j skrev:Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.TiborBlomhall skrev:Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Kanske upptäcker man att det faktiskt gick att slumra till en stund. Man blir tryggare och tryggare och till slut går det åt helvete. Har redan sett inlägg på facebook om folk som hänger grejor på ratten för att lura systemet.
Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.
Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem för AP i USA?
I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.Svenssons skrev:Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.
Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.
Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Re: Problem för AP i USA?
Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.Svenssons skrev:Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.
Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.
Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem för AP i USA?
Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.Svenssons skrev:Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.
Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
Re: Problem för AP i USA?
Är det vanligt att man försöker lura autopilot på flyg och i skepp?Svenssons skrev:Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.Svenssons skrev:Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.
Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.
Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Men vad gäller detta så skulle man väl kunna göra det bättre från Teslas håll genom att faktiskt använda sig av kamera för att kolla om det finns en förare som kollar framåt, som jag förstått det så har vissa utvecklare/ingenjörer hos Tesla föreslagit detta men Elon ville inte göra det.
https://www.theverge.com/2018/5/14/1735 ... racking-gm
Även om du säkert fortfarande skulle kunna lura systemet på något sätt så skulle det definitivt göra det svårare och kanske kunna rädda några liv.
Re: Problem för AP i USA?
Alla systemen som jag räknar upp har självkörande delar. I körning ingår ju slå av/på lampor, styra ratten och ändra/hålla hastigheten. Om man då ska "göra självkörande bilar mindre självkörande" som du skriver så leder detta till längden till att dessa system borde plockas bort eftersom det är just delvis självkörande. Tesla FSD tar det ett steg till och vitsen är att bilen ska klara av all körning själv. Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att gå mot mer självkörning, inte mindre och jag vill inte tillbaka till den tid då jag till 100% var tvungen att styra hastigheten och var i filen som bilen ska ligga vilket vi skulle vara tvugna till om vi ska göra Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist mindre självkörande.Fredrik j skrev:Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.Svenssons skrev:Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.
Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem för AP i USA?
Dom system du räknar upp gör inte bilen självkörande utan det är förarhjälpmedel. Men visst har du rätt. Börjar folk aktivera förarhjälpmedlen och slutar köra bilen på ett sätt att det blir trafikfarligt är det problematiskt.Svenssons skrev:Alla systemen som jag räknar upp har självkörande delar. I körning ingår ju slå av/på lampor, styra ratten och ändra/hålla hastigheten. Om man då ska "göra självkörande bilar mindre självkörande" som du skriver så leder detta till längden till att dessa system borde plockas bort eftersom det är just delvis självkörande. Tesla FSD tar det ett steg till och vitsen är att bilen ska klara av all körning själv. Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att gå mot mer självkörning, inte mindre och jag vill inte tillbaka till den tid då jag till 100% var tvungen att styra hastigheten och var i filen som bilen ska ligga vilket vi skulle vara tvugna till om vi ska göra Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist mindre självkörande.Fredrik j skrev:Inga av dom där systemen du räknar upp uppger sig för att vara självkörande och det är ju ganska uppenbart när man använder dom att det är förarhjälpmedel, inte förarersättande system.Svenssons skrev:Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Notera att ordet "assist" används av dom flesta.
När det gäller Auto pilot på flyg och skepp är det ju inte vilken idiot som helst som får manövrera dom. Risken att bägge piloterna går på muggen när planet är i autopilot är ju inte sannolik.
Det som har störst inverkan på säkerheten är när människa och maskin samverkar. I alla fall i övergångsskedet.
Det är ju det jag säger. Dock tror jag att en nyare bil med dessa förarhjälpmedel (och även en hel del passiva) är betydligt säkrare än en äldre, helt analog bil.
Men blir föraren för oengagerad och inte gör sin del blir det farligare igen.
Re: Problem för AP i USA?
Problemet är att det är svårt att lagstifta emot att vara idiot. Det kommer alltid finnas idioter, och tror vi får mer fokusera på straff och förbud/hinder för idioter att köra bil, istället för att sabotera för 95% av alla skötsamma människor (eller iaf. som inte är rena idioter).Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Sedan håller jag med om att L2/L3 är ett svårt område, som kan missförstås. Detta måste man göra tydligare med information.
Men nötter som i artikeln/nyheten, tror jag inga sådana åtgärder biter mot. De vet att de gör fel, och vet att de medvetet lurar systemet och går emot hur det skall hanteras.
Det enda som hjälper är att biltillverkarna blir hårdare med övervakning/kontroller i sina system mot missbruk av de (som diskuterats en del i tråden). Men alla system går att lura, mer eller mindre, men är mer en fråga om att stoppa tillräckligt många nötter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Problem för AP i USA?
Den här olyckan har nog ingenting med Autopiloten att göra.
Det vi vet är att två män 59 och 69 år gamla skulle åka en sväng med en MSP. Resan började på en mindre väg utan markeringar som mannen som körde var bekant med. Efter några hundra meter körde bilen rakt fram i en kurva och kolliderar med ett träd. Hastigheten måste varit riktigt hög eftersom batteriet skadades och fattade eld.
När polis kom till olyckan fann man att en av de avlidna männen satt på passagerplatsen och den andre satt i baksätet. En polis kommenterade att bilen måste ha färdats på autopilot.
Att en man i sextioårsåldern som kör på en mindre väg han är bekant med som saknar vägmarkeringar under några hundra meter skulle hinna att först snabbt accelerera upp till 100 km/h, lyckas sätta på autopiloten trots att den antagligen inte går att sätta igång på den vägen och sedan klättrar bak är helt omöjligt.
Det som är mest troligt är att föraren ville visa hur snabb bilen var. Han tog i alldeles för mycket och missbedömde avståndet till kurvan och de körde rakt in i ett träd. Bilen började brinna. Föraren fick inte upp förardörren och klättrade bak och misslyckades även där med att ta sig ut.
Alternativt och kanske ännu mer troligt så var det en tredje person som körde bilen som smet från olyckan.
Oerhört tragiskt hursomhelst.
Det vi vet är att två män 59 och 69 år gamla skulle åka en sväng med en MSP. Resan började på en mindre väg utan markeringar som mannen som körde var bekant med. Efter några hundra meter körde bilen rakt fram i en kurva och kolliderar med ett träd. Hastigheten måste varit riktigt hög eftersom batteriet skadades och fattade eld.
När polis kom till olyckan fann man att en av de avlidna männen satt på passagerplatsen och den andre satt i baksätet. En polis kommenterade att bilen måste ha färdats på autopilot.
Att en man i sextioårsåldern som kör på en mindre väg han är bekant med som saknar vägmarkeringar under några hundra meter skulle hinna att först snabbt accelerera upp till 100 km/h, lyckas sätta på autopiloten trots att den antagligen inte går att sätta igång på den vägen och sedan klättrar bak är helt omöjligt.
Det som är mest troligt är att föraren ville visa hur snabb bilen var. Han tog i alldeles för mycket och missbedömde avståndet till kurvan och de körde rakt in i ett träd. Bilen började brinna. Föraren fick inte upp förardörren och klättrade bak och misslyckades även där med att ta sig ut.
Alternativt och kanske ännu mer troligt så var det en tredje person som körde bilen som smet från olyckan.
Oerhört tragiskt hursomhelst.
Re: Problem för AP i USA?
I väntan på att vi har bilar som omöjliggör att man kör snabbare än hastighetsgränsen behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som har en topphastighet som överstiger den lagliga hastigheten.martinot skrev:Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
I väntan på att brott omöjliggörs genom Minority-report-liknande-framtidsförutsägelser behöver vi förbjuda allting, då våldsfilmer/våldsamma spel kan uppmuntra till våld/mord, sexleksaker uppmuntra till våldtäkt och internet kan uppmuntra till en tro på att jorden är platt, att vaccin innehåller microchip för att kontrollera världens befolkning, osv. Förbud!!!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Problem för AP i USA?
Det blir spännande att se hur kursen utvecklas om/när Tesla går ut med informationen att AP inte vara aktiverad?Jordad skrev:Den här olyckan har nog ingenting med Autopiloten att göra.
Kursen droppade ju nästan 5% på ryktet om att AP var aktivt...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Problem för AP i USA?
Daniel skrev:I väntan på att vi har bilar som omöjliggör att man kör snabbare än hastighetsgränsen behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som har en topphastighet som överstiger den lagliga hastigheten.martinot skrev:Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
I väntan på att brott omöjliggörs genom Minority-report-liknande-framtidsförutsägelser behöver vi förbjuda allting, då våldsfilmer/våldsamma spel kan uppmuntra till våld/mord, sexleksaker uppmuntra till våldtäkt och internet kan uppmuntra till en tro på att jorden är platt, att vaccin innehåller microchip för att kontrollera världens befolkning, osv. Förbud!!!
Finns det inget mellanting mellan att förbjuda allt i hela världen eller att förbättra systemen som kontrollerar om det faktiskt finns en förare som kollar mot vägen?
Sen kanske inte just den här olyckan beror på det ändå, men det är uppenbart att det är en sak som skulle kunna förbättras hos Tesla men även hos andra bilmärken och där man faktiskt gjort framsteg hos många.
Re: Problem för AP i USA?
Majoriteten av mina Tesla-aktier har jag köpt under 2017-18 och ofta passade jag på under dippar som skedde pga olyckor. Ärligt talat så känns det rätt makabert. Tror inte jag köper något idag trots att det kan ses som ett köpläge.fth skrev:Det blir spännande att se hur kursen utvecklas om/när Tesla går ut med informationen att AP inte vara aktiverad?Jordad skrev:Den här olyckan har nog ingenting med Autopiloten att göra.
Kursen droppade ju nästan 5% på ryktet om att AP var aktivt...
/fth
Här är bilens färd. Nog inte ap som sagt.
Re: Problem för AP i USA?
Nej, förbjuda allting tror jag du kommer få problem med att driva igenom. Tycker du inte det halter lite mot rättigheten att slippa styra sin bil själv?Daniel skrev:I väntan på att vi har bilar som omöjliggör att man kör snabbare än hastighetsgränsen behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som har en topphastighet som överstiger den lagliga hastigheten.martinot skrev:Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
I väntan på att brott omöjliggörs genom Minority-report-liknande-framtidsförutsägelser behöver vi förbjuda allting, då våldsfilmer/våldsamma spel kan uppmuntra till våld/mord, sexleksaker uppmuntra till våldtäkt och internet kan uppmuntra till en tro på att jorden är platt, att vaccin innehåller microchip för att kontrollera världens befolkning, osv. Förbud!!!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Problem för AP i USA?
Nej, det känns som ett extremt osannolikt ställe att försöka överlista alla APs säkerhetsfunktioner, åldrarna 59/69 gör ju dessutom att det är väldigt osannolikt att det är några Youtubers som är ute efter views.Jordad skrev:Här är bilens färd. Nog inte ap som sagt.
Det är nog precis som du säger bara en tragisk, vanlig olycka, som inte har något med AP att göra öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Problem för AP i USA?
Jag hoppades såklart att mitt inlägg skulle belysa det orimliga i att skrika förbud kring saker som ryggmärgsreaktion kring något där problemet inte är sakerna/funktionerna i sig, utan att ett fåtal människor, oavsett förbud, inte följer dessa. Då hjälper inte förbuden utan orsakar bara extrema problem för hela befolkningen i övrigt.backe skrev:Daniel skrev:I väntan på att vi har bilar som omöjliggör att man kör snabbare än hastighetsgränsen behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som har en topphastighet som överstiger den lagliga hastigheten.martinot skrev:Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.
I väntan på att brott omöjliggörs genom Minority-report-liknande-framtidsförutsägelser behöver vi förbjuda allting, då våldsfilmer/våldsamma spel kan uppmuntra till våld/mord, sexleksaker uppmuntra till våldtäkt och internet kan uppmuntra till en tro på att jorden är platt, att vaccin innehåller microchip för att kontrollera världens befolkning, osv. Förbud!!!
Finns det inget mellanting mellan att förbjuda allt i hela världen eller att förbättra systemen som kontrollerar om det faktiskt finns en förare som kollar mot vägen?
Sen kanske inte just den här olyckan beror på det ändå, men det är uppenbart att det är en sak som skulle kunna förbättras hos Tesla men även hos andra bilmärken och där man faktiskt gjort framsteg hos många.
Det är olagligt att mörda folk, det gör folk ändå...Teslas autopilotfunktion har extremt tydliga instruktioner kring vad som gäller - regelverket kring bilkörning säger också att föraren är ansvarig för framförandet av bilen. Problemet är inte funktionaliteten, utan människor. "Jaha, men asså...ska man inte ha några förbud alls då elleh om man folk ändå skiter i det menar du?!" Nej, det menar jag självklart inte. För att vara tydlig.
Re: Problem för AP i USA?
Jag tror det kan vara kontraproduktivt att som tesla sälja system man kallar för "full self driving" och samtidigt antyda att det är myndigheternas regelverk som är hindret inte att bilen inte är självkörande.Daniel skrev:Det är olagligt att mörda folk, det gör folk ändå...Teslas autopilotfunktion har extremt tydliga instruktioner kring vad som gäller - regelverket kring bilkörning säger också att föraren är ansvarig för framförandet av bilen. Problemet är inte funktionaliteten, utan människor. "Jaha, men asså...ska man inte ha några förbud alls då elleh om man folk ändå skiter i det menar du?!" Nej, det menar jag självklart inte. För att vara tydlig.
Jag tror även att ganska många tror att Teslas bilar ÄR självkörande men att dom bara inte får säga det öppet. Man är tvungen att ha en hand på ratten BARA för att lagen säger det.
Kontraproduktivt så tillvida att man kan fördröja tillstånd för självkörande bilar. Det räcker ju egentligen med en idiot och en svår olycka för att kvarnarna ska mala baklänges.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Problem för AP i USA?
Med så kort sträcka tror jag inte heller, att AP har varit aktiverad - vi kan dock bara vänta vad myndigheterna kommer ut med.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Problem för AP i USA?
Nej, jag tror inte heller AP var på där. Skulle ju vara mycket märkligt.Credde skrev:Med så kort sträcka tror jag inte heller, att AP har varit aktiverad - vi kan dock bara vänta vad myndigheterna kommer ut med.
Förhastade slutsatser av polisen skulle jag tro.