Problem för AP i USA?
Moderator: Redaktion
Problem för AP i USA?
https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398
Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Re: Problem för AP i USA?
Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Problem för AP i USA?
Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.
Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?
/fth
Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Problem för AP i USA?
AP kollar om du sitter i stolen och bältet är på. AP slår av om du inte uppfyller dessa krav. Bilen stannar och slår på varningsblinkers.fth skrev:Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.
Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?
/fth
Men om någon är dum nog att lägga en tyngd i sätet och knäpper bältet så kan man självklart gå runt "problemet".
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Problem för AP i USA?
Om du menar stolsensorn så används väl den men är ju rätt lätt att lura precis som alla sensorer egentligen. Kamera-sensorn i Model 3 används väl inte än så länge men kanske kommer krav på det. Var det inte FSD-mjukvara i bilen kan detta tala för snabbare utrullning av FSD fast fortfarande med samma krav på att hålla i ratten med mera. var det FSD-mjukvara i bilen så lär detta fördröja FSD.fth skrev:Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.
Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem för AP i USA?
Att någon lyckas lura systemet är ju ingen skräll, tycker bilderna på en helt utbränd bil är värre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problem för AP i USA?
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Re: Problem för AP i USA?
Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.TiborBlomhall skrev:Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Re: Problem för AP i USA?
Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?Fredrik j skrev:Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.TiborBlomhall skrev:Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem för AP i USA?
Nej. Jag tror det vanliga kommer bli att man sysslar med annat än att övervaka bilen.Svenssons skrev:Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?Fredrik j skrev:Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.TiborBlomhall skrev:Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.
Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.
Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Kanske upptäcker man att det faktiskt gick att slumra till en stund. Man blir tryggare och tryggare och till slut går det åt helvete. Har redan sett inlägg på facebook om folk som hänger grejor på ratten för att lura systemet.
Re: Problem för AP i USA?
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.dd88 skrev:Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problem för AP i USA?
Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.dd88 skrev:Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.
Kameraövervakningen i dagens artikel borde införas i alla bilar tycker jag:
https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande ... rvakar-dig
Men redan nu experimenterar folk med hur den kan luras med upptejpade fotografier
Re: Problem för AP i USA?
I december ska 1 miljon robo-taxis rulla runt och dra in pengar till sina ägare...
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Problem för AP i USA?
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.TiborBlomhall skrev:Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.dd88 skrev:Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.
Mercedes EQS är väl bilen som ligger i framkant gällande förarövervakning i dagsläget men lär hända mycket på den fronten de kommande åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Beror på vilken nivå bilen är på, men en förutsättning är ju att bilen själv kan köra åt sidan och stanna om den inte får liv i föraren.Fredrik j skrev:Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.dd88 skrev:Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Solglasögon?dd88 skrev:När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Re: Problem för AP i USA?
Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.Fredrik j skrev:Solglasögon?dd88 skrev:När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Re: Problem för AP i USA?
Det räcker ju med en helt perfekt fungerande L2 för att invagga föraren i en falsk trygghet.dd88 skrev:Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.Fredrik j skrev:Solglasögon?dd88 skrev:När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?
Re: Problem för AP i USA?
Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Problem för AP i USA?
Blir ett problem för alla tillverkare. Den komponent som fallerar mest är människan.spacecoin skrev:https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398
Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Vi kommer ha det trassligt fram tills att vi når full AD L4/L5.
Först när man helt kan plocka bort människan ur bilden när det gäller att framföra fordon så kommer vi få en hyfsat säker transportlösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Problem för AP i USA?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?dd88 skrev:Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Re: Problem för AP i USA?
wheels skrev:Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.
Var FSD ens aktiverat då? Jag läste att det var inne i en gated community och att vägen inte hade markeringar. Borde inte gått att aktivera AP. Att ingen satt i förarsätet kan bero på annat. Att föraren smitit eller klättrat över till annan position i ett försök att ta sig ur bilen.
Re: Problem för AP i USA?
Vet inte hur Volvos bilar reagerar då det aldrig hänt mig.Fredrik j skrev:Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?dd88 skrev:Fredrik j skrev:Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?dd88 skrev:Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Kommer säkerligen en best practice kring hur bilar ska hantera diverse situationer
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.