Är det vanligt att man försöker lura autopilot på flyg och i skepp?Svenssons skrev:Förbjuda allt vad gäller Active Lane Assist, Pilot Assist, Steering Assist, Auto Pilot (inklusive för flyg och skepp), ProPilot, Super Cruise och Tour Assist då för vi vill inte tro att några förare kan ha en andrapilot som hjälper till med styrningen för då kommer folk tro att de inte behöver köra oavsett vad bilen och alla andra säger till dem och vad för system som sätts in för att försöka förhindra att folk försöker kringgå säkerhetsspärrarna. Tror inte detta kommer att öka säkerheten utan tvärtom kommer leda till fler olyckor.Fredrik j skrev:I väntan på att vi har självkörande bilar och föraren inte längre behövs behöver vi förbjuda marknadsföring av bilar som självkörande samt göra så att systemen kräver mer aktivt deltagande av föraren.Svenssons skrev:Det går att lura alla system, finns ju klipp från innan Tesla Autopilot där någon lurar Mercedes Active Lane Assist. Det är inte Tesla eller namnen på deras system som lockar fram idioterna och Tesla kommer inte kunna ta bort idioterna.
Inget hade hindrat denna person från att hoppa till annat säte för att filma förutom att han inte var lika stor idiot som de som satt i Teslan. I Teslan var de dock tvungna att lägga en tyngd i sätet och ha bältet inkopplat vilket inte var nödvändigt i Mercedes 2014 för att göra samma manöver.
Enda sätten att lösa detta helt är att inte tillåta folk att köra bil genom att göra det omöjligt att köra bil. Detta kan antingen göras genom att förbjuda bilar eller ha bilar som kör sig själva och inte kan köras av folk. Själv vill jag inte att vi nu skall stoppa folk från att köra bil men vi lär höra detta från politiker, byråkrater och andra mer och mer med tiden.
Det är ju precis det lagstiftningen går ut på idag. Att göra självkörande bilar mindre självkörande så föraren känner att det inte går att lita på.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förbjuda korkade/ignoranta människor att köra bil men där får vi ju problem med att sortera bort dessa i förväg. Hade vi lyckats med det hade antagligen olycksfrekvensen gått ner betydligt.
Det går inte att hindra korkade/ignoranta människor att köra bil på annat sätt än att hindra alla från att köra bil. Alla människor kan vara korkade/ignoranta till och från.
Men vad gäller detta så skulle man väl kunna göra det bättre från Teslas håll genom att faktiskt använda sig av kamera för att kolla om det finns en förare som kollar framåt, som jag förstått det så har vissa utvecklare/ingenjörer hos Tesla föreslagit detta men Elon ville inte göra det.
https://www.theverge.com/2018/5/14/1735 ... racking-gm
Även om du säkert fortfarande skulle kunna lura systemet på något sätt så skulle det definitivt göra det svårare och kanske kunna rädda några liv.