6 månader efter inköp

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

6 månader efter inköp

Inlägg av pawweshark »

Efter 6 månaders ägande av en Model 3 så funderar man ibland hur det egentligen kan vara så mycket frågor kring bilen och Tesla.

Några av min funderingar för tillfället.

*Varför är det så dålig byggkvalité? Frunken skevar betänkligt, paneler sitter snett. Plastdetaljer lossnar och måste bytas ut.
Lacken är så skör att minsta stenskott gör avtryck. Finns det ens någon grundfärg?

*Varför är det så svårt att få återkoppling från support? Hur ser eftermarknads organisationen ut? Hänvisa till en mailadress där autosvar studsar med besked att det är mycke nu..Finns det ingen kundsupport som kan ge snabba och korrekta besked?

*Varför är leveransprocessen helt under isen (Läs Trosta), finns inget kundservicetänk, endast fokus på att pumpa ut så mycket bilar som möjligt.
Kvittensen på att bilen är levererad stressas fram och klagomål hänvisas till appen.

*Varför är det så mycket sakfel i beskrivningarna, läser man texten vid nybeställning stämmer inte all info och laddar man SUC så är det fel pris i navigationen.

*Varför uppdateras inte navigationen? Finns separat tråd om detta. Körde tidigare Volvo och där pushades uppdateringar ut kontinuerligt inklusive fartkameror.

Bilen är underbar och det är ett nöje att köra den, men ibland undrar man om det är ett källarbolag man köpt bilen av.
Vissa självklara saker blir bara så omständiga ibland.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av taliz »

Man kan jämföra Tesla med typ Alfa Romeo.
De erbjuder något annat än övriga. Antingen älskar man dem eller hatar man dem. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av spacecoin »

Frågan är väl vad det är som gör att Tesla kan gå ifrån att vara som just Alfa Romeo till att vara VW gånger fem, som värdering är nu.

Jag ser det inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av Jerker »

Leveransupplevelsen var ju inget vidare, men 18 månader efter leverans har jag inget att anmärka på bilen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av tor-ake »

Alfa Romeo har inget praktiskt värde utöver vad andra bilfabrikanter erbjuder, bara lite mer spännande produktdesign än genomsnittet.
Tesla har en strategi för hur man kan lösa i princip alla* vägtransporter i en värld utan fossila bränslen, och de har visat att de kan agera efter den.
Viss skillnad.

Jag tvivlar inte på att VW, Daimler, PSA, Toyota, Ford, GM m.fl. i princip skulle kunna göra samma sak som Tesla i avseendet framtida vägtransporter, men de vill inte, och de gör inte - det är skillnaden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av Trevlig »

Skulle jag veta om hur min leverans hade gått till i förväg hade jag garanterat valt annat märke...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Frågan är väl vad det är som gör att Tesla kan gå ifrån att vara som just Alfa Romeo till att vara VW gånger fem, som värdering är nu.

Jag ser det inte.
Men det gör jag!

Tycker Tesla har rätt attityd.
Min Tesla är en mycket BÄTTRE bil än när jag köpte den 2017.
1. Har nu 35 km längre räckvidd är ny
2. Klarar nu 0-100 på 4,4s mot 5,4s ny
3. Kan ladda i 102kW nu, ny klarade den 92kW
4. Min AP är mycket bättre nu än ny

Om jag vill kan jag byta till en snabbare dator, hur många andra bilar kan jag byta till en snabbare dator?

Bilen är tillverkad i aluminium vilket inte ger rostproblem.

Jag har gratis laddning vilket har sparar mig ca 100.000kr.

Vilken annan bil har gratis laddning?

Andra biltillverkare vill se till att förra årets modell ska kännas föråldrad.

Tesla vill att ens bil ska kännas bättre för varje år.

Munro säger att han gillar Teslas attityd, ge bort sina patent.
Tar nån efter Teslas patent så visar man direkt på att man är +5 år efter. Och därmed inte konkurrenskraftig.

Munro hävdar att det är stor skillnad på att tjäna pengar och att spara pengar.

Lite som Apple gör.

När Apple kom med sina mobiler för 7.000kr skrattade Nokia åt Apple eftersom man menade att en telefon ska inte kosta mer än 1.000kr.

Vi vet alla hur det gick.


Tesla vill varje år komma med ny värdefull teknik som kunden uppskattar och är beredd att betala för.

Andra biltillverkare vill helst bara byta kromlister varje år och inte förnya sig, eftersom det är svårt och dyrt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av kikat »

Trevlig skrev:
Skulle jag veta om hur min leverans hade gått till i förväg hade jag garanterat valt annat märke...
Skulle jag vetat om hur min leverans hade gått till i förväg hade jag garanterat bytt till en Tesla tidigare än jag gjorde.
Bilen var laddad och stod snyggt uppställd i utleveranshallen, fick gå runt i lugn och ro och titta på bilen samt en snabbgenomgång över de mest grundläggande funktionerna, sedan var det bara att skriva på. Kunde inte bli bättre. Att bilen var som den var kan ju inte personalen på servicecentret hjälpa. Är inte de som monterat ihop den.
Andra bilhallar: Här har du nyckeln och regnr, är bara en kvarts tank på den och står någonstans där ute på parkeringen, om du inte hittar kan du ju komma in igen. Tack och bock.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av dd88 »

tor-ake skrev:
Alfa Romeo har inget praktiskt värde utöver vad andra bilfabrikanter erbjuder, bara lite mer spännande produktdesign än genomsnittet.
Finns definitivt två sidor av Alfa Romeo, dels ”italienskt bilmärke med bristfällig kvalité”, men frågar du en bilintresserad så är det snarare deras ”no fucks to give” -attityd och racingarv.

Får bara några år sen så hade nog ingen brytt sig om märket hade gått i graven med tanke på hur urvattnat varumärket blev under många år, men idag så ser det annorlunda ut.

För mig säger det här klippet allt om Alfa Romeo, körde bokstavligt talat över konkurenterna iförd jeans och T-shirt.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Frågan är väl vad det är som gör att Tesla kan gå ifrån att vara som just Alfa Romeo till att vara VW gånger fem, som värdering är nu.

Jag ser det inte.
Men det gör jag!

Tycker Tesla har rätt attityd.
Min Tesla är en mycket BÄTTRE bil än när jag köpte den 2017.
1. Har nu 35 km längre räckvidd är ny
2. Klarar nu 0-100 på 4,4s mot 5,4s ny
3. Kan ladda i 102kW nu, ny klarade den 92kW
4. Min AP är mycket bättre nu än ny

Om jag vill kan jag byta till en snabbare dator, hur många andra bilar kan jag byta till en snabbare dator?

Bilen är tillverkad i aluminium vilket inte ger rostproblem.

Jag har gratis laddning vilket har sparar mig ca 100.000kr.

Vilken annan bil har gratis laddning?

Andra biltillverkare vill se till att förra årets modell ska kännas föråldrad.

Tesla vill att ens bil ska kännas bättre för varje år.

Munro säger att han gillar Teslas attityd, ge bort sina patent.
Tar nån efter Teslas patent så visar man direkt på att man är +5 år efter. Och därmed inte konkurrenskraftig.

Munro hävdar att det är stor skillnad på att tjäna pengar och att spara pengar.

Lite som Apple gör.

När Apple kom med sina mobiler för 7.000kr skrattade Nokia åt Apple eftersom man menade att en telefon ska inte kosta mer än 1.000kr.

Vi vet alla hur det gick.


Tesla vill varje år komma med ny värdefull teknik som kunden uppskattar och är beredd att betala för.

Andra biltillverkare vill helst bara byta kromlister varje år och inte förnya sig, eftersom det är svårt och dyrt.


Känns dock som en dålig affär att ha kunder som vill köra runt med en gammal bil med gratis laddning?


Sen pekar väl det mesta här på att du köpte en halvt ofärdig produkt, om laddningen är snabbare nu och den accelererar snabbare så tyder det på ej optimerad mjukvara om allt annat är oförändrat.
Eller tänker du att en Model S från idag kommer göra 0-100 på 1s kortare tid om 5 år än nu? Kanske Plaid+ kommer göra 0-100 1 sekund snabbare om 5 år. Eller din kanske laddar och accelererar ännu snabbare om ytterligare 5 år?
Sen tycker jag att det är bra att Tesla drivit på utvecklingen med OTA och elbilar, men det är kanske inte dessa saker som du tagit upp som gör att Tesla ska ha ett skyhögt börsvärde, finns nog många andra saker som jag kan komma på som är en större motivation.


Sen bilar i aluminium är inget som Tesla kommit på, det har funnits sen urminnes tider. Finns även bilar i kolfiber, rostar inte heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
För mig säger det här klippet allt om Alfa Romeo, körde bokstavligt talat över konkurenterna iförd jeans och T-shirt.
Gillar Alfa, och tycker de (precis som M3) är grymt roliga vardagssportbilar att köra runt i. Hyrt Alfa i flera veckor när vi semestrat i norra Italien. Fungerar perfekt stabilt att marscha runt 200 på motorvägarna, men även att pressa hårt i kurvorna på Toscanas slingriga vägar. Grymt kul och trevliga bilar! :D

Men detta sagt så är jag inte övertygad om att farten hänger på klädseln (racade förbi mångdubbelt dyrare AMG på de slingriga vägarna som jag "tävlade" med, men jag hade vit struken skjorta och inga jeans). ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av Delta »

200 knyck på autostrada är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6 månader efter inköp

Inlägg av martinot »

Delta skrev:
200 knyck på autostrada är inte att rekommendera.
De flesta marschar i 160-180 på de nybyggda fina autostradorna i norr, så inte så stor skillnad i fart mot trafikrytmen. Skillnad på om man jämför med här hemma i Sverige (här hade jag aldrig kört i de hastigheterna, iaf. inte några längre stunder, och då inte bara av "fortbotsskäl", men även undvikit det av säkerhetsskäl och allt för stor ryckighet jämfört med övrig trafik).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar