Leveransupplevelse

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Leveransupplevelse

Inlägg av bjornnilsson »

Har läst lite här på forumet kring våra leveransupplevelser och tänkte samla en tråd för detta, oavsett modell. Kanske att vi kan ge Tesla en hel del viktigt feedback här. Eller förbereda varandra. Alltid intressant att läsa hur andra upplever liknande situationer.

Min första leverans från Tesla var av en begagnad model S 90D hösten 2019.

Den upplevelsen var inget vidare. Massor med folk som sprang runt i Trosta och mycket stress och press i luften. Många bilar som skulle ut i ett alldeles för snävt tidsfönster. Jag fick känslan att jag var i vägen. Nästan så att ett begagnatköp inte räknades.

Jag hade aldrig kört en Tesla tidigare fick en genomgång av en uppstressad Tesla-medarbetare som garanterat såg att skärmen på den begagnade bilen som jag skulle köpa hade börjat ge upp, vilket jag själv inte förstod. Min bil saknade även alla laddkablar. Hemleverans utlovades.

Dagen efter kom laddkablarna, avlämnade på plats i mitt hem av en trevlig kille en model 3.

Ägandet av min Model S var därefter en bättre upplevelse. Att köra bilen jag precis hade köpt var magiskt. Jag njöt av varenda kilometer.

Skärmen slocknade så småningom helt och åter igen så visade sig Tesla från sin sämsta sida, den här gången när det gäller service. Trots intensiv kontakt med support och servicecenter så hamnade mitt ärende mellan stolarna vilket innebar att skärmbytet tog tre månader att utföra.

Min andra leveransupplevelse är från uthämtningen av min nuvarande bil, en helt ny Model S Performance som jag tog emot i december -20.

Jag kom till Trosta lite tidigare än planerat men det var inget problem.

Aktiviteten var lugn. Någon gick runt och spritade handtagen i lokalen. Förmodligen var det mest för syns skull men det var ett smart drag. Som kund kände jag mig genast lite tryggare.

Personalen på plats hade ansiktsmask. Jag är döv på ett öra sedan födseln och har svårt att uppfatta vad som sägs när jag inte ser ansiktet på personen jag pratar med, men jag kände mig ändå väl omhändertagen.

Satte mig i en av stolarna vid utlämningsdisken i entrén, visade mitt körkort, signerade uthämtningen av bilen på en digital touchpad, fick två keyfobs och gick ut till bilen. Kollade igenom den efter bästa förmåga. Jodå, laddkablarna fanns där i frunken. Laddade ner senaste programvaran. Satt där bakom ratten en halvtimme under installationen och kände in känslan av att äga en helt ny bil. Körde därifrån med påslagen FSD som manövrerade bilen exemplariskt.

Nu har jag snart kört min nya bil 2000 mil och har inte hittat några fel. Det skulle då kanske vara att bilen drar till sig målsökande stenskott som insekter under en varm sommarnatt. Har redan bytt första vindrutan och snart är det nog dags för nästa, men det kan knappast Tesla lastas för. Bilen är fantastisk. Har precis lagt på sommardäcken och ser fram emot nästa resa till helgen där jag spenderar ytterligare 100 mil i mitt tycke den bästa bil som finns att köpa.

Summeringen är att första uthämtningen vid Trosta var hemsk med superstressad personal med en övermäktig uppgift. Andra gången lite drygt ett år senare gick det bra mycket bättre.

Oavsett modell - hur är era leveransupplevelser hos Tesla?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av Curik »

Jag hade liknande upplevelse med min nya S som din begagnade sådan. Bilen stod parkerad på gräset med limrester och tejp kvar lite här och var. Det märktes att personalen var stressad så jag lät dom vara och kollade in bilen. Åkte sedan hem.

När jag köpte min Audi så var det en helt annan grej, bilen stod parkerad i något slags showroom med ett täcke över. Säljaren kommer in, gratulerar mig med en bukett blommor och en ask choklad och drar sedan av täcket. Han visar hur bilen fungerar och sedan åker jag hem.

Att bilen inte är i toppskick när man hämtar den tycker jag inte är okej, men i övrigt föredrar jag faktiskt den lite mindre pompösa leveransen från Tesla. Det blev lite för mycket hos Audi kände jag..
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av Laxtal »

Hämtade ut en begagnad (2015) MS90D i februari 2020.
Vi var ganska ensamma i Trosta så ingen stressad personal. Allt pappersarbete gick snabbt och jag såg i appen när bilen dök upp. Själva överlämningen skedde inomhus på nedervåningen. En bra genomgång av bilen, mina frågor var få då jag nördat ner mig kraftfullt i diverse Youtubefilmer innan köpet:) De hade lagt om till vinterdäck och sommardäcken fanns hos Däckia på andra sidan parkeringsplatsen så det var bara att åka dit. De erbjöd att de kunde ligga kvar men vi ville ha med dem hem.
Sammanfattningsvis var uthämtningen stressfri och positiv. Vägen dit en annan men det hade mer med begagnatförsäljningen att göra, de försökte exempelvis leverera en bil på sommardäck i februari men det är uppslag för en annan tråd så det lämnar jag därhän här :D
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av MWall »

Jag har hämtat ut två Model S i Upplands Väsby. Juni 2017 och september 2018. Första var en demobil och andra var helt ny. Båda stod uppställda inne i hallen rengjorda och fina framför den röda "Tesla-väggen". Kändes ungefär som att hämta ut en ny bil hos en vanlig handlare. Dock utan tårta, blommor och choklad och avtäckning... Tack och lov. Det har jag inte heller fått hos BMW nån gång. Däremot gjorde Upplands Motor så när jag hämtade min XC70. Tyckte det var lite pinsamt faktiskt. Däremot fick jag paraply, mugg, penna och lite annat hos Tesla.

Har inte haft äran att besöka det berömda Trosta. Hoppas jag slipper också. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av taliz »

Hämtade min nya M3P i Malmö 30e juni 2019.
Bilen stod inne på en av de två "leveransplatserna" och var ren och fin. Laddad till 70%.
Hittade någon limrest som de polerade bort.
De frågade om jag behövde genomgång men det gjorde jag inte. Signerade digitalt och körde iväg. Snabbt och smidigt.

Förövrigt var det exakt samma upplevelse på VW nu för några veckor sedan. De fick polera bort lite limrester, sen signerade jag digitalt och körde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av M3apan »

Två första model 3 jag hämtade ut 2019 var helt ok. Bilarna stod inne, fick hjälp att para telefon, snabb genomgång, osv.
Den senaste, för bara några veckor sedan var total katastrof. Det var fel i avtalen, därför så var det även fel papper i den lilla "glasburen" (separat liten byggnad) där man skulle hämta ut nyckel etc. Fick till slut nyckelkort, dom sa åt mig att "den står där ute någonstans, sök efter regskylten". När jag väl hittat bilen så fick jag sitta och vänta i ca 30 minuter i den medans dom skulle fixa alla papper. När det var klart fick jag bara höra ett "nu kan du åka". Tack för det televerket! Hade det varit min första leverans av en tesla så vette sjutton om jag ens hämtat ut den. Trosta Park på allt detta.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Leveransupplevelse

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja vill man ha en lugn och harmonisk leveransupplevelse ska man undvika sista månaden i varje kvartal.

Min Tesla Model 3 leveransupplevelse beskrev jag en gång i tiden så här:
På måndag kväll åkte jag så ut till världens ände Trosta Park. Parkeringen framför byggnaden är fortfarande lika full med Teslor som för tio dagar sedan, men bilarna som stod på parkeringen bakom byggnaden är nu borta, levererade.

Det är förresten byggnaden mitt på bilden man ska bege sig till när man ska hämta sin bil. Dåligt utmärkt av Tesla.

Väl inne fick man sätta sig och vänta på sin tur. Fick lite kaffe under tiden. Jag kom en kvart innan kl 17 som var utsatt tid, och fick vänta till 17:15 innan de ropade mitt namn. Jag trodde det skulle bli mer eftersläpning mot slutet av dagen efter dagens alla leveranser men Tesla verkar kunna hålla sitt tuffa schema att leverera alla bilar innan månadens slut.

Alla “papper” sköttes på leveransspecialistens egen mobil. Min bil leasas av företaget jag jobbar på som kostnadsneutral förmånsbil, så företagets VD fick ett SMS skickat till sig med en länk han kunde klicka på hemma hos sig. Han fick signera avtalet med leasingbolaget DNB via sin egen mobil bankID. Jag fick signera på plats på leveransspecialistens mobilskärm.

Sedan gick vi ner en trappa till utställningslokalen så jag skulle få min bil…

Tomt.

Ingen bil.

Dude, where is my car?! :?

Leveransspecialisten log ett sånt där “feel the pain Harold” leende och sprang runt i panik. Ringde samtal i mobilen. Aha, bilen står ute vid Superchargern. (Tesla har ställt upp en mobil Supercharger utanför leveranslokalen för att kunna toppa upp bilar som haft för lite kräm i batterierna.)

Phuh, vi går ut och där står hon ju.

Det blev leveranskontroll av bilen vid huttriga -5 grader. Kontrollen blev kanske inte lika grundlig som det skulle blivit inomhus. Men jag hittade inga direkta fel, förutom karossglipan vid vänster bakhjul mot stötfångaren som var i smalaste laget – men det bjuder vi på, no biggie.

Inuti satt allt där det skulle. Typ2 laddkabel låg i bagageutrymmet, tillsammans med UMC och kåporna till sommarhjulen. Sommarhjulen ligger på däckhotell enligt Tesla (blir kul att få loss dem därifrån – med tanke på Teslas track record på klara besked).
Hela berättelsen ligger på https://teslaclubsweden.se/teslaagare/
Skriv svar