Eu-knas

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eu-knas

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?

Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eu-knas

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?

Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.

/fth
Finns det en lokal anledning till begränsningen tycker jag det är mer ok att göra den mer tvingande.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eu-knas

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?

Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.

/fth
Finns det en lokal anledning till begränsningen tycker jag det är mer ok att göra den mer tvingande.
Så då är du alltså för ISA? Kanske kombinerat med en översyn/justering av befintliga hastighetsbegränsningar, både upp och ned?

Det känns som att tråden i övrigt spårade ur lite med helt ovidkommande argument, men ISA är ju egentligen en mekanism som är tänkt att underlätta för föraren att hålla sig till reglerna. Jag tror t.ex. att en ansenlig andel av fortkörningar beror på att förarna helt enkelt inte vet vilken hastighet som faktiskt gäller.

I Stockholms innerstad är det definitivt så, många är bombsäkra på att det är 50 km/h på sträckor där man för många år sedan ändrade till 30 (ja, jag har frågat, ibland med rätt hög röst :D ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Eu-knas

Inlägg av kenjon »

Tekniken är inte riktigt där än. I vintras hade jag många gånger problem på 80-väg, där Teslan läste av skyltarna som 30. Blev många mycket kraftiga inbromsningar. Och det var inte ens snö på skyltarna.
Automatik måste i stort sett vara felfri för att allmänheten ska acceptera den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar