Fredrik j skrev:fth skrev:Fredrik j skrev:Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?
Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.
/fth
Finns det en lokal anledning till begränsningen tycker jag det är mer ok att göra den mer tvingande.
Så då är du alltså
för ISA? Kanske kombinerat med en översyn/justering av befintliga hastighetsbegränsningar, både upp och ned?
Det känns som att tråden i övrigt spårade ur lite med helt ovidkommande argument, men ISA är ju egentligen en mekanism som är tänkt att
underlätta för föraren att hålla sig till reglerna. Jag tror t.ex. att en ansenlig andel av fortkörningar beror på att förarna helt enkelt inte
vet vilken hastighet som faktiskt gäller.
I Stockholms innerstad är det definitivt så, många är bombsäkra på att det är 50 km/h på sträckor där man för många år sedan ändrade till 30 (ja, jag har frågat, ibland med rätt hög röst
).
/fth