Finns om du läser tidigare inlägg i tråden.granlundii skrev:Källa på det?martinot skrev:Vedeldning hemma i kakelungen, spisen och kaminen borde förbjudas (dödar mångdubbelt mer än alla i trafiken varje år).
Eu-knas
Moderator: Redaktion
Re: Eu-knas
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Eu-knas
Man tar en sak i sänder så att inte befolkningen slår rent bakut och röstar fram icke "önskvärda" politiska alternativfth skrev:Det är väldigt många sarkasmer om förbudssamhälle etc här i tråden som jag tycker helt missar målet.
De flesta exempel som tas i sarkasmerna upp är ju saker som de facto är helt tillåtna, EU-förslaget handlar ju "bara" om ett system för att göra det svårare att bryta mot förbud som redan finns på plats.
Ni som jämför detta med förbud mot nöjesresor, mörkerkörning, alkohol, skidåkning etc, tycker ni alltså seriöst att vi helt enkelt skall ta bort alla hastighetsbegräsningar?
Det är ju den logiska slutsatsen av dom inläggen...
Jag kan förstås också ha åsikter om den här typen av ingrepp i den personliga friheten, men jämförelserna som görs är ju helt befängda, varför skulle ett system för hastighetsbegräsning i bilar leda till att vi inte längre får åka skidor, dricka alkohol, eller äta kött?
/fth
Re: Eu-knas
Exakt. Är inte för förbud, men håller med dig helt i ovan.granlundii skrev:Blir en ganska extrem argumentation, spinner man vidare så borde väl all trafik förbjudas eftersom ännu fler dör i förtid av trafikrelaterade partiklar https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... s-utslapp/.d3marcus skrev:Detta gäller dock vedeldning för uppvärmning i äldre, ineffektiva kaminer. Trivseleldning i moderna kaminer några veckor om året är någonting helt annat.martinot skrev:Vedeldning hemma i kakelungen, spisen och kaminen borde förbjudas (dödar mångdubbelt mer än alla i trafiken varje år).
Vill bara sätta saker i sitt sammanhang. Det blir märkligt när man inför mycket förbud och begränsningar på ett väldigt lite skadeområde, men med stora följder/åtgärder.
Som biltrafiken, som dödar få människor i rena olyckor, medans man skippar att se på andra områden som dödar betydligt fler (som biltrafik som dödar tiopotenser fler människor med sina avgaser och partikelutsläpp. Läser du tidigare i tråden så har jag just tagit upp och påpekat detta.
Blir den klassiska saken att sila myggen, men att missa de stora elefanterna i rummet.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eu-knas
Detta är ju som sagt dock inte fråga om något nytt förbud, "bara" ett nytt sätt att försvåra att man bryter mot ett befintligt förbud.martinot skrev:Det blir märkligt när man inför mycket förbud och begränsningar på ett område.
Exakt, bra jämförelse, med den logik som uttrycks här i tråden så skulle testning av faktiska utsläpp alltså inte göras, biltillverkarna skulle helt fritt kunna välja att följa EU-direktiven eller inte.martinot skrev:som biltrafik som dödar tiopotenser fler människor med sina avgaser och partikelutsläpp.
Oh, wait...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Eu-knas
Det har ju diskuterats tidigare på forumet. Hastighetsgränser är i särklass bland lagar och regler så tillvida att det finns en stor grupp som annars är 100% laglydiga men ibland kör för fort.
Lagar behöver en förankring i samhället för att respekteras och det är ju uppenbart att väldigt många som är för lag och ordning samtidigt tycker att hastighetsgränserna är något tänjbara.
Människor som bryter mot andra lagar tror jag vanligtvis bryter mot ganska många.
Man anser helt enkelt att man bör få bedöma lämpligheten själv precis som i många andra lägen.
Lagar behöver en förankring i samhället för att respekteras och det är ju uppenbart att väldigt många som är för lag och ordning samtidigt tycker att hastighetsgränserna är något tänjbara.
Människor som bryter mot andra lagar tror jag vanligtvis bryter mot ganska många.
Man anser helt enkelt att man bör få bedöma lämpligheten själv precis som i många andra lägen.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eu-knas
En annan/kompletterande förklaring är den närmast obefintliga risken att drabbas av en kontroll.Fredrik j skrev:Lagar behöver en förankring i samhället för att respekteras och det är ju uppenbart att väldigt många som är för lag och ordning samtidigt tycker att hastighetsgränserna är något tänjbara.
På sträckor där fartkameror installeras blir ju laglydigheten betydligt större, nära 100%.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Eu-knas
Ja, precis. Jag tycker vi skulle ha fartkameror på samtliga 30 sträckor t.ex. Med ägaransvar.fth skrev:En annan/kompletterande förklaring är den närmast obefintliga risken att drabbas av en kontroll.Fredrik j skrev:Lagar behöver en förankring i samhället för att respekteras och det är ju uppenbart att väldigt många som är för lag och ordning samtidigt tycker att hastighetsgränserna är något tänjbara.
På sträckor där fartkameror installeras blir ju laglydigheten betydligt större, nära 100%.
/fth
Re: Eu-knas
fth skrev:En annan/kompletterande förklaring är den närmast obefintliga risken att drabbas av en kontroll.Fredrik j skrev:Lagar behöver en förankring i samhället för att respekteras och det är ju uppenbart att väldigt många som är för lag och ordning samtidigt tycker att hastighetsgränserna är något tänjbara.
På sträckor där fartkameror installeras blir ju laglydigheten betydligt större, nära 100%.
/fth
Jag fick böta 2800:- när jag körde för fort på e4:an mellan Mora Stenar och Gränby centrum. Tror de klockade mig på 131 km/h på 110-sträckan där. En svart BMW 5-serie följde efter mig och jag la märke till den ganska snabbt. Men det hjälpte inte. Tänkte att polisen inte körde BMW men sen i efterhand kom jag ihåg att jag faktiskt hört det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eu-knas
Ok, då har jag helt missförstått din inställning, detta skulle väl ändå innebära betydligt större ingrepp i personlig integritet och valfrihet än ISA-förslaget, eller var du sarkastisk?Fredrik j skrev:Ja, precis. Jag tycker vi skulle ha fartkameror på samtliga 30 sträckor t.ex. Med ägaransvar.
ISA är ju "bara" en lokal begränsning i bilen, som dessutom går att stänga av med ett knapptryck eller genom att helt enkelt trycka gasen i botten...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Eu-knas
Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning. Inte en sänkning i syfte att sänka medelhastigheten i hela vägnätet.fth skrev:Ok, då har jag helt missförstått din inställning, detta skulle väl ändå innebära betydligt större ingrepp i personlig integritet och valfrihet än ISA-förslaget, eller var du sarkastisk?Fredrik j skrev:Ja, precis. Jag tycker vi skulle ha fartkameror på samtliga 30 sträckor t.ex. Med ägaransvar.
ISA är ju "bara" en lokal begränsning i bilen, som dessutom går att stänga av med ett knapptryck eller genom att helt enkelt trycka gasen i botten...
/fth
Tyska landsvägar är ett bra exempel. Kommer det en 50-skylt finns det i stort sett alltid en anledning. En smal bro, dold korsning eller liknande.
30-sträckor är ju så gott som alltid på grund av en orsak.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eu-knas
Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?Fredrik j skrev:Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Eu-knas
Finns det en lokal anledning till begränsningen tycker jag det är mer ok att göra den mer tvingande.fth skrev:Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?Fredrik j skrev:Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eu-knas
Så då är du alltså för ISA? Kanske kombinerat med en översyn/justering av befintliga hastighetsbegränsningar, både upp och ned?Fredrik j skrev:Finns det en lokal anledning till begränsningen tycker jag det är mer ok att göra den mer tvingande.fth skrev:Men ISA har ju ingenting öht att göra med om hastighetsbegräsningarna är lämpliga eller inte?Fredrik j skrev:Ja kanske har du missuppfattat min inställning. Jag tycker det ska finnas en lokal anledning till en hastighetsbegränsning.
Det är ju "bara" ett sätt att försvåra att man bryter mot de begränsningar som redan finns.
/fth
Det känns som att tråden i övrigt spårade ur lite med helt ovidkommande argument, men ISA är ju egentligen en mekanism som är tänkt att underlätta för föraren att hålla sig till reglerna. Jag tror t.ex. att en ansenlig andel av fortkörningar beror på att förarna helt enkelt inte vet vilken hastighet som faktiskt gäller.
I Stockholms innerstad är det definitivt så, många är bombsäkra på att det är 50 km/h på sträckor där man för många år sedan ändrade till 30 (ja, jag har frågat, ibland med rätt hög röst ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Eu-knas
Tekniken är inte riktigt där än. I vintras hade jag många gånger problem på 80-väg, där Teslan läste av skyltarna som 30. Blev många mycket kraftiga inbromsningar. Och det var inte ens snö på skyltarna.
Automatik måste i stort sett vara felfri för att allmänheten ska acceptera den.
Automatik måste i stort sett vara felfri för att allmänheten ska acceptera den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri