Eu-knas

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Eu-knas

Inlägg av A76 »

När jag läste detta insåg jag att min beställda MS blir min sista nya bil...
Hur tänker ni kring denna idioti?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lla-bilar/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Eu-knas

Inlägg av Tellus »

Jag är faktiskt försiktigt positiv till förslaget. Det är egentligen rätt konstigt att man kan bränna på i 200km/t på vilken väg som helst.
Man borde få bort rätt många dödsolyckor med detta förslag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -degerfors
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eu-knas

Inlägg av Jerker »

Ja, det är väl knappast en mänsklig rättighet att utgöra en trafikfara.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Eu-knas

Inlägg av heldiggrisen »

Det kommer fungera klockrent.
Provkörde Enyaq förra veckan.
Indre ringväg ”mot klockan” 90 km/h på farthållaren.
15 minuter till återlämning på Skoda Malmö, slår in adressen i bilens navigation, nästa avfart bitte.
Ligger redan i vänster körfält, bättre om jag tar Bulltoftaavfarten tänkte jag (dumkopf).
Bilen läser av 50-skylten på avfarten jag ”missar”, och bilen tvärnitar.
Tur det inte var någon bakom mig, tänkte jag, vilket udda beteende av den adaptiva farthållaren.

Som nu ska bli standardbeteende på alla nya bilar.

Håll avstånd, det här kan bli spännande.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Eu-knas

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Borde ju även finnas en toppfartsspärr. Vissa bilar har ju extremt hög toppfart idag. Volvo har ju vågat sig på 180 km/ men 150 vore ju ännu bättre.

Tyskarna får väl skippa sina fåtal sträckor med fri fart.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Eu-knas

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Jag är faktiskt försiktigt positiv till förslaget. Det är egentligen rätt konstigt att man kan bränna på i 200km/t på vilken väg som helst.
Man borde få bort rätt många dödsolyckor med detta förslag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -degerfors
Jag är kluven. De flesta dödsolyckor har nog med alkohol och andra droger att göra. Och så har vi självmorden där folk medvetet styr in i en mötande lastbil eller ett träd. Eller där folk inte respekterar halka eller annat dåligt väglag. Vattenplaning etc. Och äldre med dålig syn och dåliga reaktioner.

Jag tror faktiskt inte så många olyckor beror på hög hastighet. Men däremot finns det väl ingen större anledning att köra för fort ändå. Är det lika för alla så blir det nog mindre stress på våra vägar. Tror det kan minska ilska och frustration om inte annat.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eu-knas

Inlägg av Fredrik j »

Dom flesta dödsolyckor sker väl i ganska beskedliga hastigheter? Vanligtvis är det väl oskyddade trafikanter som omkommer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

https://via.tt.se/pressmeddelande/fa-om ... Id=3290619

https://www.mhf.se/rekordfa-doda-i-trafiken-2020/

Rekordfå döda i trafiken 2020
Under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet.
– För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön
Siffror:

93 bilister i personbil
32 bilister i lastbil
28 motorcyklister
14 cyklister
23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon

40 kvinnor och 150 män.
15 var under 18 år.
55 var 65 år eller äldre.


Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eu-knas

Inlägg av Fredrik j »

Obligatorisk hjälm på hårda ytor?

Intressant att upphinnandeolyckor minskar så tydligt. En direkt följd av autobromsfunktioner i nya bilar.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Eu-knas

Inlägg av PhR34k »

Det är inte konstigt att många gamla bilar ökat i pris pga hög efterfrågan de senaste åren. Pratar då om bilar äldre än 2010. Många bil modeller har stannat upp i pris och ökat sakta medans andra skenar. Tror folk är trötta på alla regler som förekommer i nya bilar som tex dyrare skatter osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

https://www.korkort.nu/svar-om-korkort/ ... i-sverige/
Är du trött, stressad, oaktsam och har du övertro på din egen förmåga och kör för fort ökar risken för att du orsakar en olycka. Och det är inte bara vid höga hastigheter som farorna finns. Nästan hälften av alla som dör i olyckor varje år är så kallade oskyddade trafikanter, alltså cyklister och gångtrafikanter. Kör du på en fotgängare med din bil i 50 km/h är det 80 procents risk att den människan dör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Eu-knas

Inlägg av PhR34k »

martinot skrev:
https://via.tt.se/pressmeddelande/fa-om ... Id=3290619

https://www.mhf.se/rekordfa-doda-i-trafiken-2020/

Rekordfå döda i trafiken 2020
Under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet.
– För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön
Siffror:

93 bilister i personbil
32 bilister i lastbil
28 motorcyklister
14 cyklister
23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon

40 kvinnor och 150 män.
15 var under 18 år.
55 var 65 år eller äldre.


Bild
Förbud mot bilförare över 65 så är 1/4 räddade sedan kan man förbjuda kvinnor i trafiken då är vi nästan halvvägs men om vi även lägger till ett förbud mot män i trafiken så har vi nått trafikverkets mål mot 0 döda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

..
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

https://korkortonline.se/teori/olyckor/
40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... s-utslapp/
Trafikens luftföroreningar uppskattas på ett år totalt orsaka omkring 3 000 förtida dödsfall, varav cirka 2 800 dödsfall beräknas bero på avgaser (partiklar, kvävedioxid med mera) och cirka 200 på slitagepartiklar. Detta beräknas under ett år orsaka drygt 21 000 DALY, till följd av bland annat lungcancer, hjärtinfarkter och stroke.
http://naturvardsverket.diva-portal.org ... TEXT01.pdf
Excess mortality was used as the main health indicator. The total number of excess deaths due to air
pollution exposure was estimated to be 7600 in 2015. Of these, we estimated that approximately 3600
deaths per year were associated with exposure to regional background, 900 from local wood burning,
215 due to road dust and approximately 2850 deaths per year from vehicle exhaust.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Eu-knas

Inlägg av Franz »

Funderar lite på hur sannolikheten för dödsolyckor är avseende nya/gamla bilar i relation till körd sträcka. Om vi nu antar att bilar generellt blir säkrare och säkrare kan det slå tillbaka om det plötsligt intressant att äga en äldre bil, särskilt då ifall man gärna vill köra snabbt. I så fall var det hela ju lite kontraproduktivt. Väger vi sedan in dödsfall/sjukdomar orsakade av äldre bilar med höga utsläpp kontra nya, numera ofta helt eller delvis utsläppsfria, kan det hela ju istället leda till en försenad omställning som bekostas av liv som spills i onödan på grund av föroreningar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eu-knas

Inlägg av fth »

Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.

Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.

Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eu-knas

Inlägg av Fredrik j »

Vore intressant att se statistik över hur ofta olyckor på 50-sträcka beror på bil som kör fortare än 50. Ofta förolyckas väl fotgängare i korsningar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Eu-knas

Inlägg av MarkusL »

Varför programmera bilarna med detta, är väl bättre att operera in ett chip i skallen på alla som är koppla till ögat och vid minsta lagbrott får man sig en rejäl stöt. Sedan är det bara att välja olika volttal för olika brott.
Gå mot röd gubbe, 9V
Titta på sin mobiltelefon när man kör, 12V
Köra 140 på motorväg, 36V
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Eu-knas

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.

Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.

Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.

/fth
Min Tesla har inte en aning om gällande hastighetsbegränsning så jag skulle nog kunna köra för fort ändå. Den tror oftast att det är högre gräns än det är. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eu-knas

Inlägg av fth »

Det är mycket känslor här i tråden, jag tycker det är intressant i sådana här sammanhang att vända på argumentet.

Ponera att det tas fram en perfekt lösning för detta, som begränsar alla bilar exakt till rådande hastighetsbegränsning, utan att göra fel, orsaka spökbromsningar, göra intrång i den personliga integriteten etc.

Vad skulle då argumenten mot systemet vara?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eu-knas

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Min Tesla har inte en aning om gällande hastighetsbegränsning så jag skulle nog kunna köra för fort ändå. Den tror oftast att det är högre gräns än det är. :lol:
Funkar alltså fortfarande inte skyltavläsningen i AP2+?

Min AP1-bil har i stort sett alltid järnkoll på rådande hastighetsbegränsning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Eu-knas

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Det är mycket känslor här i tråden, jag tycker det är intressant i sådana här sammanhang att vända på argumentet.

Ponera att det tas fram en perfekt lösning för detta, som begränsar alla bilar exakt till rådande hastighetsbegränsning, utan att göra fel, orsaka spökbromsningar, göra intrång i den personliga integriteten etc.

Vad skulle då argumenten mot systemet vara?

/fth

Tycker inte det varit så mycket känslor faktiskt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Eu-knas

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.

Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.

Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.

/fth
40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.

Känns som det vore bättre för EU och Tesla att starta där. Skulle troligen spara mångdubbelt mer liv än hastighetsbegränsningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar