Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av olarsson »

Min kollega har fått en plåtskada på sin bil och varit lite långsam med att anmäla detta till försäkringsbolaget (Trygg Hansa). Nu får hon svaret att det gått för lång tid mellan skadetillfället och anmälan och att försäkringen därmed inte gäller. Vidare hävdar de att det inte är deras regler som styr detta utan Teslas. Vi har dock inte kunnat hitta något om en tidsbegränsning i villkoren från vare sig Trygg Hansa eller Teslas vagnskadeförsäkring.
Någon annan som råkat ut för detta och/eller vet mer?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av gasgaraget »

Jag har råkat ut för exakt samma sak men med Skoda och If. max 6 månader mellan skada och anmälan har jag för mig. Så det är väl liknande krav mellan bolagen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av olarsson »

Ok. Här tror jag det var fråga om tre månader max, men jag är osäker. Tack för svar!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av olarsson »

PS. Om någon råkar veta var i villkoren man hittar det är vi tacksamma. För om det inte finns angivet kan man ju bestrida det.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av R2_m3 »

Googlade lite och ser att t.ex. hos Peugeot har man bara har 30 dagar på sig:

Om anmälan görs senare än 30 dagar efter skadedagen, gäller inte garantin. Om bilägaren, till följd av skada eller sjukdom, är förhindrad att göra skadeanmälan inom angiven tid utsträcks tiden för skadeanmälan till 3 månader även om hindret finns kvar.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av HX100 »

Tesla har varit schyssta mot mig, jag hade film på skadan/felet som var inom nybilsgarantin men när jag anmälde så hade garantin gått ut.
Filmen och att jag hade långt till SC gjorde att allting runt felet går på goodwill.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av olarsson »

R2_m3 skrev:
Googlade lite och ser att t.ex. hos Peugeot har man bara har 30 dagar på sig:

Om anmälan görs senare än 30 dagar efter skadedagen, gäller inte garantin. Om bilägaren, till följd av skada eller sjukdom, är förhindrad att göra skadeanmälan inom angiven tid utsträcks tiden för skadeanmälan till 3 månader även om hindret finns kvar.
Ja det är en sådan formulering man skulle vilja (eller kanske inte...) hitta i avtalet med Tesla.
Nu står det vid att Trygg Hansa påstår att det är så, men ingen kan skaka fram det där villkoret i skrift.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av Fredrik j »

olarsson skrev:
R2_m3 skrev:
Googlade lite och ser att t.ex. hos Peugeot har man bara har 30 dagar på sig:

Om anmälan görs senare än 30 dagar efter skadedagen, gäller inte garantin. Om bilägaren, till följd av skada eller sjukdom, är förhindrad att göra skadeanmälan inom angiven tid utsträcks tiden för skadeanmälan till 3 månader även om hindret finns kvar.
Ja det är en sådan formulering man skulle vilja (eller kanske inte...) hitta i avtalet med Tesla.
Nu står det vid att Trygg Hansa påstår att det är så, men ingen kan skaka fram det där villkoret i skrift.
Eftersom garantin utfärdas av Tesla borde det ju finnas i dokumentationen som kommer tillsammans med bilen. Finns det t.ex. någon information om hur/var nybilsgarantin gäller? Information om vagnskadegarantin borde ju rimligen finnas på samma plats.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av Delta »

Har LF. Fick når jag passerade ett grindbeslag på High Chaparal ett märke i underplåten till batterilådan i oktober 2017 som jag inte märkte förrän bilen var på service i november 2018. SC vägrade lämna ut bilen på grund av deformationen i bottenplåten och ville av säkerhetsskäl reparera batterilådan i Holland. Bilen hade gått felfritt 5000 mil med skadan. Jag fick ut bilen med ett utbytesbatteri i Januari 2019. Att rikta plåten med batteriet bortplockat lät sig tydligen inte göra. Slapp med självrisken på 17000.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av wheels »

Hur kan dom vägra lämna ut bilen? Inte deras bil. Jag hade ringt polisen omedelbart. Samma som att en bilverkstad inte kan vägra lämna ut bilen även om dom inte fått betalt när man hämtar den
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av Delta »

wheels skrev:
Hur kan dom vägra lämna ut bilen? Inte deras bil. Jag hade ringt polisen omedelbart. Samma som att en bilverkstad inte kan vägra lämna ut bilen även om dom inte fått betalt när man hämtar den
Dom ansåg att deformationen var en säkerhetsrisk. Jag fick boka hyrbil.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vagnskadegaranti, deadline för skadeanmälan?

Inlägg av e5m1r »

wheels skrev:
Hur kan dom vägra lämna ut bilen? Inte deras bil. Jag hade ringt polisen omedelbart. Samma som att en bilverkstad inte kan vägra lämna ut bilen även om dom inte fått betalt när man hämtar den
Enkelt
På samma sätt bör inte en verkstad låta dig köra iväg med icke fungerande bromsar blanka däck läckande bränsle slangar osv osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar