Säljer Tesla data om mig?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av mans71 »

Jag har avfärdat Polestar bl.a. pga. inbyggd Google-produkt vars affärsmodell som bekant är att sälja data om användarna.

Sen slog det mig, är det inte Google maps i Tesla? Är det kanske så att data om mig byts bort för att få tillgång till kartor?

Hur är det med övrig data Tesla lagrar? Apple är ju väldigt noga med att skydda privacy och kundens data, och talar mycket om det, men vad vet vi om Tesla? Jag hittar inga statement eller liknande från Tesla.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av RagWal »

Har du läst infon/avtalet där du godkänner datadelning i bilen?.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av mans71 »

RagWal skrev:
Har du läst infon/avtalet där du godkänner datadelning i bilen?.
Jag tror få orkar läsa legal gibbrish sida efter sida. Jag gjorde som jag gissar att dom flesta gör - klickar "ok" och hoppas att det är sjysta villkor...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av RagWal »

Tänkte bara att där står det nog vad du går med på och vad datan kommer och inte kommar att användas till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
Jag har avfärdat Polestar bl.a. pga. inbyggd Google-produkt vars affärsmodell som bekant är att sälja data om användarna.

Sen slog det mig, är det inte Google maps i Tesla? Är det kanske så att data om mig byts bort för att få tillgång till kartor?

Hur är det med övrig data Tesla lagrar? Apple är ju väldigt noga med att skydda privacy och kundens data, och talar mycket om det, men vad vet vi om Tesla? Jag hittar inga statement eller liknande från Tesla.
Jag har förstått det som att kartorna inte kommer från Google. Däremot så kommer trafikdata (köbildningar) och fotografiska kartor (satellitkartor) från Google. Dessa är inte standard, men ingår i deras premium connectivitypaket. Orsaken är att just för att Google fakturerar Tesla för denna datan.

Det är ju inga garantier, men en orsak till att Tesla får betala för detta kan ju vara just att de inte vill dela med sig av sin kunddata till Google.

Google vill (självklart, som alla kommersiella företag) ha betalt för sina tjänster på något sätt. Antingen i form av data om användare de kan sälja, eller i form av dollars (där det senare kanske verkar vara den variant som Tesla valt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av frippe »

Finns lite här:
https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal?redirect=no

Sedan framgår det i användarmanualen att tesla inte sparar bilens GPS-position om det inte inträffat en kollision. S.212.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
Tror inte vi skall sätt likhetstecken mellan Apple och Google här. De har väldigt olika affärsmodeller, och därmed en stor skillnad i hur mycket data de både samlar in, och hur mycket de delar med sig den av.

Sedan skall du inte glömma andra tjänster som a(sociala) media som Facebook mflr. De har också en affärsmodell att sälja och dela data precis som Google.

There ain't no such thing as a free lunch.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

martinot skrev:
holden skrev:
Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
Tror inte vi skall sätt likhetstecken mellan Apple och Google här. De har väldigt olika affärsmodeller, och därmed en stor skillnad i hur mycket data de både samlar in, och hur mycket de delar med sig den av.

Sedan skall du inte glömma andra tjänster som a(sociala) media som Facebook mflr. De har också en affärsmodell att sälja och dela data precis som Google.

There ain't no such thing as a free lunch.
Så är det ju, jag lever själv i Apples ekosystem men bara för att man är paranoid behöver det ju inte innebära att man inte är förföljd som det brukar heta. Utgår från att de är lika goda kålsupare som Google bortom deras finstilta avtal.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av McFace »

holden skrev:
martinot skrev:
holden skrev:
Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
Tror inte vi skall sätt likhetstecken mellan Apple och Google här. De har väldigt olika affärsmodeller, och därmed en stor skillnad i hur mycket data de både samlar in, och hur mycket de delar med sig den av.

Sedan skall du inte glömma andra tjänster som a(sociala) media som Facebook mflr. De har också en affärsmodell att sälja och dela data precis som Google.

There ain't no such thing as a free lunch.
Så är det ju, jag lever själv i Apples ekosystem men bara för att man är paranoid behöver det ju inte innebära att man inte är förföljd som det brukar heta. Utgår från att de är lika goda kålsupare som Google bortom deras finstilta avtal.
Apple är ju annars kända för att vägra lämna ut uppgifter till amerikanska staten på ren princip. Med det sagt har vi ju såklart ingen aning om vad som pågår bakom kulisserna. Det börjar dock bli mer och mer uppenbart att skillnaden mellan USA och Kina är i princip obefintlig när det gäller att tvinga företag att agera som statens förlängda arm vad gäller informationsinhämtning.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av PatrikS »

Men ärligt, var har ni fått att google säljer information om sina användare? var kan man vända sig om man vill köpa lite användardata av google?

skämt åsido, ja de profilerar dig, ja de använder det för att rikta reklam mot dig om du passar i den profil som en specifik köpare av annonser vill ha.
men de säljer precis ingenting om dig, det vore en katastrof för dom som företag.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

PatrikS skrev:
Men ärligt, var har ni fått att google säljer information om sina användare? var kan man vända sig om man vill köpa lite användardata av google?

skämt åsido, ja de profilerar dig, ja de använder det för att rikta reklam mot dig om du passar i den profil som en specifik köpare av annonser vill ha.
men de säljer precis ingenting om dig, det vore en katastrof för dom som företag.
Det är väl en definitionsfråga, om företag kan rikta sig till dig med specifika reklamerbjudanden baserat på att du avlyssnas av Google assistent och företagen betalar för den möjligheten - har inte Google sålt informationen om dig till dessa företag då?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av Mickep »

Vadå. de har kameror och mikrofon i bilen och en kraftig ai dator som kan behandla om tolka sinnesintryck (ex vad som sägs och hur).
Har någon sagt något i bilen om inte någon annan bör veta?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av Zalman3 »

Har sett experter som hävdar att en bil kan producera data till ett värde upp till 5000 dollar.

Här pratas om hur man tjänar pengar på bildata.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av mans71 »

frippe skrev:
Finns lite här:
https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal?redirect=no

Sedan framgår det i användarmanualen att tesla inte sparar bilens GPS-position om det inte inträffat en kollision. S.212.
Tack! Såg att data iaf anonymiseras, men att det faktiskt delas;
Avancerade funktioner: Vi kan tillhandahålla avancerade funktioner i ditt Tesla-fordon, till exempel realtidstrafikinformation, Autopilot och Summon som kan använda vägsegmenterad information från ditt fordon och vi kan dela informationen med affärspartner på ett icke-personligt identifierbart sätt (t.ex. genom att maskera fordonets chassinummer) i syfte att hjälpa oss att tillhandahålla tjänsten till dig. Vi kan även samla in liknande information i samband med övriga funktioner , t.ex. navigeringsdata för funktionen för webbaserad ruttberäkning och dela den med affärspartner på ett icke-personligt identifierbart sätt vid behov för att kunna tillhandahålla funktionen till dig, Vi samlar också endast in eller delar informationen om du aktiverar sådan insamling. Om du gör det kan dock ditt fordon komma att skicka sådan information till Tesla och dess affärspartner även om du inte aktivt använder någon funktion som kräver den här informationen. Du kan när som helst aktivera eller avaktivera insamling och delning av den här informationen via inställningen ”Informationsdelning” under Reglage > Säkerhet.

Välja bort informationsdelning: Om du inte längre vill att vi samlar in telematiklogginformation eller annan information från ditt Tesla-fordon kan du kontakta oss enligt anvisningarna i avsnittet “Hur du kontaktar oss” nedan. Observera att om du inte godkänner insamling av telematiklogginformation eller annan information från ditt Tesla-fordon (med undantag för inställningen Informationsdelning som beskrivs ovan) kan vi inte meddela dig i realtid om problem som berör ditt fordon. Det kan leda till att ditt fordon drabbas av nedsatt funktion, allvarlig skada eller driftsfel, och det kan även avaktivera många funktioner i fordonet, t.ex. periodiska mjukvaru- och firmware-uppdateringar, fjärrtjänster och interaktivitet med mobila applikationer och funktioner i bilen, t.ex. platssökning, Internetradio, röstkommandon och webbläsarfunktioner.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av IcePic »

Jag tänker mig att alla bilar som har nån sorts GSM/4G-konnektivitet antagligen delar nån sorts data med tillverkaren, som sedan må eller må inte sälja den vidare.
Även om vi har uttalanden om vad Tesla gör eller vill göra så betyder det ju inte att inte alla andra biltillverkare tar in den data de kan och försöker tjäna en liten hacka på det.

Om din bil t.ex. enbart signalerar hem vid krock så är det ju säkert information som man kan sälja till försäkringsbolag så kan de avgöra om du, eller din typ av bil, eller mer anonymiserat - din bostadsort är mer eller mindre benäget att köra i diket än andra bilister så att "såna som du" får lagom mycket högre premie för att kompensera. Sen om det beror på din körstil eller att kurvorna är dåliga i ditt närområde spelar ju inte så stor roll, kostnaden ska smetas ut på ett "rättvist" vis så de som matchar ditt mönster får rätt avgifter.

Det är ju inget nytt att sån info påverkar premier, om man är nybliven förare med lite för sportig bil, bor i ett "dåligt område" och parkerar utomhus utan galler runt bilen så får man ju galet mycket högre premie, så utan att veta hur försäkringsbolag köper trafik/olycksstatistik från moderna bilar så gissar jag att de är benägna att köpa så mycket data de bara kan för att få en edge i bedömningarna. Sen kan det ju vara helt anonymt när de väl får det, men om man ogillar att "folk vet nånting om mig eller mitt körande" så är det som andra sa ingen bra ide att ha mobiltelefoner med, eller passera några som helst kameror osv.
Tesla M3 LR..
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av Jerka »

holden skrev:
Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
Jo, fast med både Google och Apple kan man ställa in noggrant vad man delar och inte. Jag vägrar t.ex. att dela min platsinformation hela tiden, utan bara till vissa appar och under tiden jag använder dem. Kan man ändra dessa inställningar i sin Tesla?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

Jerka skrev:
holden skrev:
Åker du runt med en mobiltelefon så delar du ju ändå data med Google eller Apple och indirekt därmed diverse amerikanska myndigheter med oklar agenda.
Jo, fast med både Google och Apple kan man ställa in noggrant vad man delar och inte. Jag vägrar t.ex. att dela min platsinformation hela tiden, utan bara till vissa appar och under tiden jag använder dem. Kan man ändra dessa inställningar i sin Tesla?
Inte vad jag vet. Dessutom finns det en kamera invändigt i bilen som man inte vet om den används, påstås finnas där ”för framtida funktioner” vad det nu innebär.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av Stripe68 »

För några månader sedan fick jag problem med min MS, kylvätska läckte ut och bilen blev stående. Jag ringde Teslas servicenummer och blev kopplad till en tekniker i USA. Han kopplade upp sig till bilen och konstaterade att den behövde bärgas. Det intressanta var att han inte kunde se min GPS-position, han sade att det var av integritetsskäl. Det hjälpte inte att jag gav honom min tillåtelse över telefon, jag fick istället bokstavera det svenska gatunamnet så han fick en adress att skicka bärgaren till.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

Stripe68 skrev:
För några månader sedan fick jag problem med min MS, kylvätska läckte ut och bilen blev stående. Jag ringde Teslas servicenummer och blev kopplad till en tekniker i USA. Han kopplade upp sig till bilen och konstaterade att den behövde bärgas. Det intressanta var att han inte kunde se min GPS-position, han sade att det var av integritetsskäl. Det hjälpte inte att jag gav honom min tillåtelse över telefon, jag fick istället bokstavera det svenska gatunamnet så han fick en adress att skicka bärgaren till.
Det beror nog på vem som efterfrågar positionen..
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Vadå. de har kameror och mikrofon i bilen och en kraftig ai dator som kan behandla om tolka sinnesintryck (ex vad som sägs och hur).
Har någon sagt något i bilen om inte någon annan bör veta?
Det där med att telefoner och nu då bilar skulle lyssna på mig och därmed dra slutsatser tror jag inte en sekund på. Bilen (och telefonen) förstår ju knappt de enkla kommandon som är fördefinierade.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Vadå. de har kameror och mikrofon i bilen och en kraftig ai dator som kan behandla om tolka sinnesintryck (ex vad som sägs och hur).
Har någon sagt något i bilen om inte någon annan bör veta?
Det där med att telefoner och nu då bilar skulle lyssna på mig och därmed dra slutsatser tror jag inte en sekund på. Bilen (och telefonen) förstår ju knappt de enkla kommandon som är fördefinierade.
Analysen sker knappast i bilens dator, den är bara datakällan.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Vadå. de har kameror och mikrofon i bilen och en kraftig ai dator som kan behandla om tolka sinnesintryck (ex vad som sägs och hur).
Har någon sagt något i bilen om inte någon annan bör veta?
Det där med att telefoner och nu då bilar skulle lyssna på mig och därmed dra slutsatser tror jag inte en sekund på. Bilen (och telefonen) förstår ju knappt de enkla kommandon som är fördefinierade.
Analysen sker knappast i bilens dator, den är bara datakällan.
Nej, det är ju också uppenbart eftersom det inte går att få bilen att öppna handskfacket utan att vara uppkopplad. Känns enormt främmande att allt ljud i bilen skulle skickas upp till en server och analyseras när inte ens basfunktioner fungerar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Vadå. de har kameror och mikrofon i bilen och en kraftig ai dator som kan behandla om tolka sinnesintryck (ex vad som sägs och hur).
Har någon sagt något i bilen om inte någon annan bör veta?
Det där med att telefoner och nu då bilar skulle lyssna på mig och därmed dra slutsatser tror jag inte en sekund på. Bilen (och telefonen) förstår ju knappt de enkla kommandon som är fördefinierade.
Analysen sker knappast i bilens dator, den är bara datakällan.
Nej, det är ju också uppenbart eftersom det inte går att få bilen att öppna handskfacket utan att vara uppkopplad. Känns enormt främmande att allt ljud i bilen skulle skickas upp till en server och analyseras när inte ens basfunktioner fungerar.
Nobody expects the Spanish inquisition! Vem säger att det lyssnas på allt, räcker att ha vissa märkord så hamnar det i Echelon.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säljer Tesla data om mig?

Inlägg av LarsL »

När Siri och Tesla förstår alla mina kommandon första gången jag säger dem så ska jag börja ”oroa” mig.

Även om de har kodord så måste dessa tolkas och därmed måste den lyssna, skicka upp och tolka allt... inte en chans idag.
Skriv svar