Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av marcusw »

Har en Model 3 på väg och har funderat på vad det finns för begränsningar kring ens Tesla-konto och app om man inte står som ägare på bilen, utan "bara" är förare?
Jag har förstått att det tex inte går att köpa FSD.

Men kan jag...

...använda tredjepartsappar via Tesla-API (tex TeslaMate och Watch app for Tesla)?
...lägga till och ta bort ytterligare förare, tex min fru?
...dela referral code till någon och själv få lite Supercharger-mil?

Någon som har en leasingbolagsägd Tesla (Model 3) som kan dela med sig av sina erfarenheter?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av holden »

Att lägga till förare går bra, men det behövdes skickas in något papper vill jag minnas så ingen enkel bank-id signering.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av ReNewAble »

marcusw skrev:
Har en Model 3 på väg och har funderat på vad det finns för begränsningar kring ens Tesla-konto och app om man inte står som ägare på bilen, utan "bara" är förare?
Jag har förstått att det tex inte går att köpa FSD.

Men kan jag...

...använda tredjepartsappar via Tesla-API (tex TeslaMate och Watch app for Tesla)?
...lägga till och ta bort ytterligare förare, tex min fru?
...dela referral code till någon och själv få lite Supercharger-mil?

Någon som har en leasingbolagsägd Tesla (Model 3) som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har samma setup. Har inte testat alla tredjepartsappar men kan använda Teslafi så de andra borde funka också. Kan inte själv lägga till ytterligare förare men det kanske går via leasingbolaget. Sambon använder min inloggning på appen så jag har inte riktigt sett behovet. Dela referral är inga problem.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av olarsson »

Köpa uppgraderingar funkar också. Dras på det kreditkort du kopplat till ditt Teslakonto. I alla fall funkade det så för mig när jag köpte till FSD på min förra bil.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av ReNewAble »

olarsson skrev:
Köpa uppgraderingar funkar också. Dras på det kreditkort du kopplat till ditt Teslakonto. I alla fall funkade det så för mig när jag köpte till FSD på min förra bil.
Funkar inte för mig. Varför skulle man vilja betala själv för uppgraderingar på en bil som man inte äger?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av marcusw »

ReNewAble skrev:
Jag har samma setup. Har inte testat alla tredjepartsappar men kan använda Teslafi så de andra borde funka också. Kan inte själv lägga till ytterligare förare men det kanske går via leasingbolaget. Sambon använder min inloggning på appen så jag har inte riktigt sett behovet. Dela referral är inga problem.
Ok, men går det ha olika profiler på samma förare. Alltså om bilen upptäcker min frus mobil så är det hennes inställningar, upptäcker den min så är det mina inställningar. Jag trodde att man behövde två olika förare/konton för det?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Theodad »

marcusw skrev:
ReNewAble skrev:
Jag har samma setup. Har inte testat alla tredjepartsappar men kan använda Teslafi så de andra borde funka också. Kan inte själv lägga till ytterligare förare men det kanske går via leasingbolaget. Sambon använder min inloggning på appen så jag har inte riktigt sett behovet. Dela referral är inga problem.
Ok, men går det ha olika profiler på samma förare. Alltså om bilen upptäcker min frus mobil så är det hennes inställningar, upptäcker den min så är det mina inställningar. Jag trodde att man behövde två olika förare/konton för det?
Jodå, det funkar... Har en autoplan-ägd bil och vi har flera profiler,
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Teslaspolen »

marcusw skrev:
ReNewAble skrev:
Jag har samma setup. Har inte testat alla tredjepartsappar men kan använda Teslafi så de andra borde funka också. Kan inte själv lägga till ytterligare förare men det kanske går via leasingbolaget. Sambon använder min inloggning på appen så jag har inte riktigt sett behovet. Dela referral är inga problem.
Ok, men går det ha olika profiler på samma förare. Alltså om bilen upptäcker min frus mobil så är det hennes inställningar, upptäcker den min så är det mina inställningar. Jag trodde att man behövde två olika förare/konton för det?
Ett konto hos Tesla räcker, sedan i bilen lägger du till flera förarprofiler.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av marcusw »

Toppen! Tack för svar, då behöver vi inte krångla med flera förare!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av marcusw »

För framtida möjliga undringar, så är det såhär när man har en Tesla genom leasingbolag enligt min Advisor, åtminstone via ALD som vi använder:
- Bilen kommer inte synas på ens Tesla-konto på tesla.com
- Bilen "paras" ihop med mobilen först när man hämtar bilen hos Tesla, genom att aktivera Mobile Access i bilen. Till dess är Tesla-appen tom. (Så kanske det är för alla dock?)
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av spacecoin »

marcusw skrev:
För framtida möjliga undringar, så är det såhär när man har en Tesla genom leasingbolag enligt min Advisor, åtminstone via ALD som vi använder:
- Bilen kommer inte synas på ens Tesla-konto på tesla.com
- Bilen "paras" ihop med mobilen först när man hämtar bilen hos Tesla, genom att aktivera Mobile Access i bilen. Till dess är Tesla-appen tom. (Så kanske det är för alla dock?)
Punkt 2 är standard.

Ang punkt 1 låter det väldigt konstigt alternativt helt sjukt. Har du operationell leasing? Jag har finansiell leasing via DnB och där syns bilen i tesla.com och man kan köpa saker som t ex Premium Connectivity eller prylar i shoppen (som t ex väggladdaren som inte är tillgänglig om du inte har en bil) via sitt kreditkort. Om bilen inte skulle synas i Tesla.com, hur skulle man då t ex kunna lägga upp ett kreditkort för Supercharging?

Det är ju inte första eller sista gången en Sales Advisor säger saker som är helt galna iofs...
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av ReNewAble »

spacecoin skrev:
marcusw skrev:
För framtida möjliga undringar, så är det såhär när man har en Tesla genom leasingbolag enligt min Advisor, åtminstone via ALD som vi använder:
- Bilen kommer inte synas på ens Tesla-konto på tesla.com
- Bilen "paras" ihop med mobilen först när man hämtar bilen hos Tesla, genom att aktivera Mobile Access i bilen. Till dess är Tesla-appen tom. (Så kanske det är för alla dock?)
Punkt 2 är standard.

Ang punkt 1 låter det väldigt konstigt alternativt helt sjukt. Har du operationell leasing? Jag har finansiell leasing via DnB och där syns bilen i tesla.com och man kan köpa saker som t ex Premium Connectivity eller prylar i shoppen (som t ex väggladdaren som inte är tillgänglig om du inte har en bil) via sitt kreditkort. Om bilen inte skulle synas i Tesla.com, hur skulle man då t ex kunna lägga upp ett kreditkort för Supercharging?

Det är ju inte första eller sista gången en Sales Advisor säger saker som är helt galna iofs...
Är inget konstigt eller sjukt med det. Vid operationell leasing så är de leasingbolaget som äger bilen och man hyr den i princip bara. Då vill de självklart inte att du har full access till bilen. Det viktigaste fungerar, man kan lägga till ett kreditkort för laddning och se sina laddningar. Referrals funkar också. Men man kan inte köpa till t ex boost och annat då det inte är ens egen bil.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Lindstromer »

Som skrivits så är det inte möjligt att se bilen på tesla.com med operationell leasing. Du kan däremot komma åt API osv så TeslaMate fungerar bra t.ex. ;)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av cazorp »

Drog ett mail till ALD nu och frågade om de kan lägga till en förare (min fru) via konto. Blir intressant att se vad de svarar.
Användarvisningsbild
Lergoken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 okt 2023 21:22
Ort: Helsingborg

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Lergoken »

cazorp skrev: 07 nov 2023 08:38
Drog ett mail till ALD nu och frågade om de kan lägga till en förare (min fru) via konto. Blir intressant att se vad de svarar.
Fick du svar?
MYLR 2024
Scope
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2023 19:15

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Scope »

Har också operationell leasing och enbart förarprofil. Ganska rimligt med tanke på att vi inte äger bilen juridiskt. Premium connectivity, SUC betalning och allt förutom att köpa extrafunktioner (varför man nu skulle vilja göra det på en leasingbil) och administrera förare fungerar. Inga problem för oss att lägga till fler familjemedlemmar som förare men fick beställa det via leasingbolaget.
Användarvisningsbild
Lergoken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 okt 2023 21:22
Ort: Helsingborg

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Lergoken »

Scope skrev: 24 nov 2023 20:46
Har också operationell leasing och enbart förarprofil. Ganska rimligt med tanke på att vi inte äger bilen juridiskt. Premium connectivity, SUC betalning och allt förutom att köpa extrafunktioner (varför man nu skulle vilja göra det på en leasingbil) och administrera förare fungerar. Inga problem för oss att lägga till fler familjemedlemmar som förare men fick beställa det via leasingbolaget.
Jag kan inte se laddningsstatistiken i appen.
Det är ju helt rubbat att man som förare inte kan se den
MYLR 2024
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Begränsningar i app med förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av cazorp »

Lergoken skrev: 24 nov 2023 16:07
cazorp skrev: 07 nov 2023 08:38
Drog ett mail till ALD nu och frågade om de kan lägga till en förare (min fru) via konto. Blir intressant att se vad de svarar.
Fick du svar?
Japp! Ringde Customer Care och de bad om mail + mobil på min fru och sen fick hon mail om att regga sig för Teslaappen med egen mailadress. Gick hur smidigt som helst!
Skriv svar