Koppla ihop larm med tesla / arlo

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Koppla ihop larm med tesla / arlo

Inlägg av swegarm »

Hej,

Jag har arlo - kameror med inbyggda sirener.

En anledning till att ja valde systemet var att de kan analysera om de ser människor eller djur. Dumt nog så löser sirenen ut innan denna analysering och de enda avläsningen kan användas till är om notiser/Mail ska skickas.

Har hittat en ”work-around” till detta genom IFTTT.

Efter ett ett antal falsklarm från katter märker ja dock att både vi och grannar snabbt ”vänjer sig” vid larmljudet och man reagerar inte så mycket.

Kom då att tänka på att de borde gå att även styra bilen. De bästa hade varit att trigga larmet?

Alternativt tuta / blinka .

Började med att använda genvägar och Remote my tesla. Men iOS tillåter inte att dessa startas av tex ett Mail så vet inte hur ja ska kunna koppla de så de sker automatiskt.

Någon som har en idé hur man skulle kunna lösa ?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Koppla ihop larm med tesla / arlo

Inlägg av heldiggrisen »

swegarm skrev:
Hej,

Jag har arlo - kameror med inbyggda sirener.

En anledning till att ja valde systemet var att de kan analysera om de ser människor eller djur. Dumt nog så löser sirenen ut innan denna analysering och de enda avläsningen kan användas till är om notiser/Mail ska skickas.

Har hittat en ”work-around” till detta genom IFTTT.

Efter ett ett antal falsklarm från katter märker ja dock att både vi och grannar snabbt ”vänjer sig” vid larmljudet och man reagerar inte så mycket.

Kom då att tänka på att de borde gå att även styra bilen. De bästa hade varit att trigga larmet?

Alternativt tuta / blinka .

Började med att använda genvägar och Remote my tesla. Men iOS tillåter inte att dessa startas av tex ett Mail så vet inte hur ja ska kunna koppla de så de sker automatiskt.

Någon som har en idé hur man skulle kunna lösa ?
Jag har en kollega som via IFTTT och Google Nest klarat av och aktivera en utomhuslampa när Arlokameran aktiveras.
Ska höra om hur, om det är en väg du vill gå.

När det är sagt, så hade jag nog tröttnat rätt snabbt på en granne som startade sirener, billarm och annat oväsen så fort UPS kom på dörren. Om dina grannar iggar sirenen från kameran, varför kommer de bry sig om billarmet? Eller är det bilens inspelningar du vill åt?
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Koppla ihop larm med tesla / arlo

Inlägg av swegarm »

Nu tror ja falsklarmen är över och systemet har skrämt bort tjuvar en gång så de funkar.

Men ja tror tjuvarna blir ännu mer skraja ju mer saker som händer :)

Nästa steg blir vattenspridare.


Men mest är de för de hade varit roligt
Skriv svar