teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av simonk »

För de som eventuellt är intresserade: Jag har hackat ihop ett litet pythonskript + dockerimage som, i mitt tycke, gör det lite lättare att automatisera uppladdning från teslausb till en egenhostad storage server. Alltså i princip:

* Teslausb för att spara dashcamfilmer och ladda upp dem via rsync till en...
* Raspberry Pi här hemma, som...
* Märker när filerna laddats upp och processar dem med tesla_dashcam (för att skapa en film av alla småsnuttar), och...
* Lagrar undan rådatat om det skulle behövas och rensar efter X dagar

Själv använder jag det med PiGallery2 för att kunna kolla på snuttarna via en webbläsare, men det finns säkert andra lösningar där.


Projektet finns här:

https://github.com/SimonKagstrom/tesla_dashcam_manager
https://hub.docker.com/repository/docke ... am_manager (Dockerimagear för Raspberry Pi)
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av Remuz »

Nice. Jag skulle vilja ha en teslausb-fork som kan ladda upp klipp så fort dom spelats in också då jag har wifi i bilen och nästan aldrig har tillgång till det wifi som jag har hemma.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av marcusw »

Vet inte hur teslausb fungerar, men det borde väl inte vara konstigare än att schemalägga ett script säg var 5e minut som kollar om det tillkommit filer, ifall det har det körs en rsync mot en sftp? Eller om man inte vill öppna upp utifrån, sätta upp en VPN-tunnel på teslausb-maskinen som kopplar upp innan rsync körs...

I övrigt, bra jobbat @simonk! Ska testa när jag fått min M3 och köpt en Pi Zero W, jag har dock dilemmat att jag inte bor i villa så jag parkerar inte i närheten av mitt WiFi, så jag måste göra någon lösning som ovan med 4G-puck i bilen.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av simonk »

@Remuz: Jag tror inte man behöver en fork för det. Det räcker nog med att lägga till bilens wifi (antar att du har en 4G-puck?) i /etc/wpa_supplicant.conf (dvs bli root på teslausb:n, kör remountfs_rw och sen editera filen).

Jag har gjort så för att lägga till flera wifi-nätverk som jag ibland har kontakt med.

@marcusw: Jo, det är i princip så teslausb fungerar. När man konfigurerar rsync lägger man in en server den skall koppla upp mot, och talar om var den skall lägga sparade klipp. Min konfiguration ser ut såhär: https://github.com/SimonKagstrom/tesla_ ... ables.conf . Man behöver också skapa en ssh-nyckel och lägga till på servern, men allt det finns förklarat rätt väl i installationsinstruktionerna för teslausb.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av Remuz »

simonk skrev:
@Remuz: Jag tror inte man behöver en fork för det. Det räcker nog med att lägga till bilens wifi (antar att du har en 4G-puck?) i /etc/wpa_supplicant.conf (dvs bli root på teslausb:n, kör remountfs_rw och sen editera filen).
När jag la den 4G nätet så triggade den aldrig upload. När jag frågade på github så sa utvecklaren att det var pga upload triggas vid anslutning till wifi, min är konstant ansluten. Gjorde ett skript som gjorde ifdown sleep 30 ifup som kunde trigga upload, men jag vill att en ny inspelning ska trigga upload och jag har inte kodat på riktigt senaste 15åren tyvärr.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: teslausb + tesla_dashcam (+ pigallery2)

Inlägg av simonk »

Remuz skrev:

När jag la den 4G nätet så triggade den aldrig upload. När jag frågade på github så sa utvecklaren att det var pga upload triggas vid anslutning till wifi, min är konstant ansluten. Gjorde ett skript som gjorde ifdown sleep 30 ifup som kunde trigga upload, men jag vill att en ny inspelning ska trigga upload och jag har inte kodat på riktigt senaste 15åren tyvärr.
OK, jag förstår. Har inte testat med puck, så jag trodde naivt den fungerade precis så.

Verkar ju dock hända ganska mycket i projektet, så kanske dyker funktionen upp (om den inte redan gjort det?)
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Skriv svar