Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av MWall »

sven-labil skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar ju om trafiksmuts. Olja, partiklar fastnar på karossen och sköljs av vid tvätt.
Visst, gör man en motortvätt kommer det ju rinna av en del lite beroende på hur ny bilen är.
Avfettningsmedel tror jag är det största problemet.
Jag går efter samma antaganden. Ingen avfettning hemma och smutsen som rinner av bilen är lika den på vägen.

Poängen är väl att vägsmutsen inte ska rinna ner i dagvattenbrunnar o dyl? Handlar även om mängd och koncentration.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av tor-ake »

Oftast behöver man någon form av avfettning för att få lacken ren, men tips är att titta på säkerhetsdatabladen för det är mycket olika vad som är i flaskorna. I säkerhetsdatabladet kan det stå t.ex. så här:
AVSNITT 12: Ekologisk information
12.1 Toxicitet
Förhindra utsläpp i mark, vatten och avlopp.
Produkten ska inte märkas som miljöfarlig. Det är dock inte uteslutet att stora utsläpp, eller upprepade mindre utsläpp,
kan ha en skadlig inverkan på miljön.
NATRIUMHYDROXID
LC50 regnbågslax (Oncorhynchus mykiss) 96h: 45.4 mg/L
12.2 Persistens och nedbrytbarhet
Tensiderna i den här produkten följer kriterierna för biologisk nedbrytbarhet enligt förordning 648/2004.
12.3 Bioackumuleringsförmåga
Denna produkt eller någon av dess ingredienser förväntas inte ackumulera i naturen.
12.4 Rörlighet i jord
Produkten är blandbar med vatten och är därför rörlig i mark och vatten.
12.5 Resultat av PBT- och vPvB-bedömningen
Denna produkt innehåller inte några ämnen som bedöms vara ett PBT- eller vPvB-ämne.
12.6 Andra skadliga effekter
Vid stora utsläpp kan pH höjas kraftigt lokalt och orsaka toxiska effekter på vattenlevande organismer.
Om man håller sig på en dränerande yta alltså inte asfalt, då rinner kemikalierna rakt ned och bryts förhoppningsvis ned helt innan det når grundvattnet. Visst kan det verka obehagligt att släppa ut kemikalier, men man behöver inte få panik. Tvättanläggningarna som "tar om hand" tvättvattnet har inte några magiska egenskaper, vattenlöslig smuts och vattenlösliga kemikalier går i vanliga avloppet till slut. Olja, däremot avskiljs och sugs upp av en farligt-avfall-bil och körs iväg.

Dagvattnet skall man vara försiktig med, dock, eller om man som jag i sommarstugan har en bäck precis vid tomten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av sven-labil »

MWall skrev:
sven-labil skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar ju om trafiksmuts. Olja, partiklar fastnar på karossen och sköljs av vid tvätt.
Visst, gör man en motortvätt kommer det ju rinna av en del lite beroende på hur ny bilen är.
Avfettningsmedel tror jag är det största problemet.
Jag går efter samma antaganden. Ingen avfettning hemma och smutsen som rinner av bilen är lika den på vägen.

Poängen är väl att vägsmutsen inte ska rinna ner i dagvattenbrunnar o dyl? Handlar även om mängd och koncentration.
Ja och då borde det inte vara speciellt mycket högre smutskoncentration på bilen än på vägen samtidigt som vägarnas yta är väldigt mycket större än bilarnas.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
sven-labil skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar ju om trafiksmuts. Olja, partiklar fastnar på karossen och sköljs av vid tvätt.
Visst, gör man en motortvätt kommer det ju rinna av en del lite beroende på hur ny bilen är.
Avfettningsmedel tror jag är det största problemet.
Jag går efter samma antaganden. Ingen avfettning hemma och smutsen som rinner av bilen är lika den på vägen.

Poängen är väl att vägsmutsen inte ska rinna ner i dagvattenbrunnar o dyl? Handlar även om mängd och koncentration.
Jag tvättar bilen på min gruslagda garageinfart. Skiten lagras i jordlagret.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
sven-labil skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar ju om trafiksmuts. Olja, partiklar fastnar på karossen och sköljs av vid tvätt.
Visst, gör man en motortvätt kommer det ju rinna av en del lite beroende på hur ny bilen är.
Avfettningsmedel tror jag är det största problemet.
Jag går efter samma antaganden. Ingen avfettning hemma och smutsen som rinner av bilen är lika den på vägen.

Poängen är väl att vägsmutsen inte ska rinna ner i dagvattenbrunnar o dyl? Handlar även om mängd och koncentration.
Jag tvättar bilen på min gruslagda garageinfart. Skiten lagras i jordlagret.
Jo, jag med som sagt. :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6156
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av spacecoin »

Vi bilägare, 21 november 2019:
Det finns inte (i vart fall inte än så länge) något generellt förbud mot biltvätt på egna tomten i miljöbalken. Det finns heller inte något bemyndigande inom ramen för miljöbalken för en kommun att generellt införa lokala regler som förbjuder biltvätt på tomten inom hela kommunen. Om någon kommun har sådana lokala regler med förbud mot biltvätt på tomten i hela kommunen så kan man därför fundera på den legala grunden. Däremot kan det vara en tillsynsfråga i enskilda fall. Det är inte tillåtet i miljöbalken att orsaka miljöskador, så skulle kommunen kunna påvisa upprepade problem med biltvätt på visst ställe som gör att farliga kemikalier rinner ner i dagvattenbrunnarna i den omfattning att det blir en miljöskada så kan tillsynsmyndigheten i enskilda fall förelägga biltvättaren ifråga att upphöra med verksamheten. Däremot att ha ett generellt förbud kräver bemyndigande att utfärda sådana generella föreskrifter. I särskilt känsliga områden med områdesskydd (till exempel vattenskyddsområden och liknande) kan finnas föreskrifter som förbjuder biltvätt inom visst skyddsområde. Är det kommunen som beslutat om vattenskyddsområdet eller naturreservatet så är det kommunen som också får göra lokala föreskrifter för det skyddade området (se 7 kap. miljöbalken). Så inom sådana områden kan biltvätt vara förbjuden, men alltså inte generellt i hela kommunen. Så ser miljöbalken ut än så länge. Däremot kan och bör en kommun naturligtvis ha informationskampanjer om att undvika att tvätta bil på egna tomten, eftersom vi ju vet att skadliga ämnen ofta sprids via biltvätt.
Eva Nilsson, Miljöjurist, Naturvårdsverkets Miljöskyddsenhet
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... euppfarten
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av HenrikC »

Det finns en bakgrund till den här förbudsivern som inte är helt uppenbar: Sedan många år finns strikta miljökrav på automattvättar, med rening och återvinning av vattnet. Det är bra rening på dessa, vilket gör att de blir miljövänligare än att tvätta på uppfarten. Argument från branschen mot ännu striktare krav blir då att man först bör förbjuda biltvätt på uppfarten eftersom det är sämre för miljön. I verkligheten är varken det ena eller det andra något miljöproblem.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Förbud - Tvätta bilen hemma, men elbil?

Inlägg av Black »

Jag tvättat alltid bilen på uppfarten förutom i minusgrader. Den är stenlagd och det rinner inte ut på gatan då jag kör högtryck med mindre vattenåtgång.
Skriv svar