Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av Zalman3 »

Vill du ha Android Auto i din Tesla?

Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo from AAWireless creator [Video]
https://9to5google.com/2021/06/08/andro ... tor-video/

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av martinot »

Hade mycket hellre sett att Tesla lanserat en appbutik för sina bilar (precis som PS2 har med Android Automotive).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av jonasl »

Jag hade gärna sett det, en av de saker jag faktiskt saknar från tidigare VAG-bil.

Med tanke på hur lång tid det tog för många att släppa AA-appar så går det ju att spekulera i hur länge det skulle ta tills t.ex. Storytel släpper en app.

Saknar även Youtube Music i Teslan..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
Hade mycket hellre sett att Tesla lanserat en appbutik för sina bilar (precis som PS2 har med Android Automotive).
Nu har ju Tesla valt ett helt eget, stängt operativsystem så det finns mycket låga incitament för tredjepartstillverkare att börja bygga appar från grunden på ytterligare en proprietär plattform. Det är det som är det disruptiva med Android Automotive - apptillverkarna behöver bara göra mindre förändringar av sina Androidappar och biltillverkaren behöver inte göra något alls (mer än att testa och godkänna appar). Detta gör också att användarna får de senaste funktionerna direkt och inte behöver vänta fem år på gapless playback i Spotify, som vi Teslaägare har fått göra.

Två olika sätt att se på ekosystem - öppet eller stängt. Tesla har valt stängt precis som biltillverkare traditionellt gjort och som Apple gjorde när de lanserade iPhone (men snabbt insåg var ett misstag). Gammeltänk helt enkelt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av mans71 »

Shit va laggigt, MCU1 känns ju snabb i jämförelse... :shock: Men spännande och bra utveckling. Jag skulle gärna ha det så länge man kan opt-outa all oönskad Google- och app-övervakning (en del är ju ok med det, andra inte).
Model S P85DL+
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av kallekula »

Detta hade varit guld. Teslas nuvarande system var långt före sin tid men jag tror de får extremt svårt att hålla jämna steg med exempelvis Android Auto framöver. Framförallt på app-sidan.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av dd88 »

mans71 skrev:
Shit va laggigt, MCU1 känns ju snabb i jämförelse... :shock: Men spännande och bra utveckling. Jag skulle gärna ha det så länge man kan opt-outa all oönskad Google- och app-övervakning (en del är ju ok med det, andra inte).
Med tanke på att Android Auto precis som Carplay egentligen bara en en h264-stream från telefonen så är bilens hårdvara sällan ett problem (även om det finns exempel)

Skulle gissa att man i detta fallet enbart ville få det att funka i första hand.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
martinot skrev:
Hade mycket hellre sett att Tesla lanserat en appbutik för sina bilar (precis som PS2 har med Android Automotive).
Nu har ju Tesla valt ett helt eget, stängt operativsystem så det finns mycket låga incitament för tredjepartstillverkare att börja bygga appar från grunden på ytterligare en proprietär plattform.
Har för mig att Tesla kör på open sourcesystem med Linux i botten, och inte något eget stängt operativsystem som du är inne på. Så borde vara relativt lätt att porta både appar och spel.

Även om jag gillar idéen med en appbutik som hos Polestar, med Android Automotive (så korkat dumt likt Adroid Auto, som upplagt till förväxklingnar), men det är ju långt ifrån så enkelt som du säger. Annars så hade alla/flesta appar som kör Android funnits i Polestar. Även om det är kanon med appbutiken (ingen annan som har det, inklusive Tesla saknar det), så är det ju extremt få appar som körs på Polestar jämfört med närmsta Androidtelefon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av Reconnnn »

Vad är det för appar ni hade velat se i en Tesla som inte finns?
Appar jag tänker på är Waze,
Laddkartor för icke tesla laddare
Fler media appar (Storytel)

Vad tycker ni saknas? Framför allt när man kör.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av jonasl »

Youtube Music (kör med det istället för Spotify, familjeabonnemang för både musik och reklamfritt youtube är grymt prisvärt)
Storytel
Google Podcasts (för att få samma listor i telefonen som i bilen)
Waze hade väl varit trevligt men är inget kritiskt för mig
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av martinot »

Hade gärna sett app för körjournal (så slipper man separat GPS-puck för det), app för Teams/Skype/Zoom/Slack (kan ta möten medans man kör), nya spel, app för Viasat, appar för parkeringsbolag, Waze, andre musik/podd-appar än Spotify och TuneIn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av arnold »

Hade blivit tokig på lagget med Android Auto. Hellre iOS då, eller ännu hellre något OS direkt tillverkat för bilar som kan emulera appar från Android/iOS utan att lagga sönder.

Har gått 13 år sedan Android lanserades och de har fortfarande inte blivit av med lagget. Även om de skulle lagt in Android på världens snabbaste superdator skulle det laggat. Google vägrar erkänna deras felsteg utan sminkar bara grisen mer och mer för varje år som går. Android är ju bara pinsamt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av Curik »

Äsch, dom verkar ju rendera det i webbläsaren - inte så konstigt att det laggar. Det är en proof-of-concept.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av arnold »

Curik skrev:
Äsch, dom verkar ju rendera det i webbläsaren - inte så konstigt att det laggar. Det är en proof-of-concept.
Har aldrig stött på en Android-enhet som inte laggat, även om enheten var direkt gjord för att driva Android.
På senare år har ju Google mer eller mindre lagt ner sin utveckling med Android mot tablets, de insåg väl att det var omöjligt att få bort lagget och iPadOS är det enda vettiga.
Är lättare att minimera lagget på mobiler, mindre ritningsarea, men en bil har ju skärm som en tablet. Kan bara sluta i katastrof.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av thebishop »

martinot skrev:
d3marcus skrev:
martinot skrev:
Hade mycket hellre sett att Tesla lanserat en appbutik för sina bilar (precis som PS2 har med Android Automotive).
Nu har ju Tesla valt ett helt eget, stängt operativsystem så det finns mycket låga incitament för tredjepartstillverkare att börja bygga appar från grunden på ytterligare en proprietär plattform.
Har för mig att Tesla kör på open sourcesystem med Linux i botten, och inte något eget stängt operativsystem som du är inne på. Så borde vara relativt lätt att porta både appar och spel.

Även om jag gillar idéen med en appbutik som hos Polestar, med Android Automotive (så korkat dumt likt Adroid Auto, som upplagt till förväxklingnar), men det är ju långt ifrån så enkelt som du säger. Annars så hade alla/flesta appar som kör Android funnits i Polestar. Även om det är kanon med appbutiken (ingen annan som har det, inklusive Tesla saknar det), så är det ju extremt få appar som körs på Polestar jämfört med närmsta Androidtelefon.
Du underskattar arbetsinsatsen som krävs för att paketera ett APi och utvecklingsmiljö som fungerar för tredjepartare. Även Apple (https://github.com/apple/darwin-xnu ) och Google (linux) har Open source i botten - liksom de flesta förutom Microsoft. Det är ju bara en liten del av hela miljön.

Teslas mani att porta spel och ge oss en halvkass miljö för vanliga inställningar är ju djupt tragiskt.

Och nej, jag jämför inte med andra tillverkare, jag har en iPad med iPadOS som referens - så responsivt och vettigt gränssnitt går ju uppenbarligen att bygga, så det är minimiribban tycker jag. Vem bryr sig om andra kassa lösningar.

För att få kartor, musik och annat skulle jag hellre ha carplay.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av themax »

thebishop skrev:
För att få kartor, musik och annat skulle jag hellre ha carplay.
Samma här. Och kunde jag avinstallera alla spel för att få möjlighet till intressantare appar skulle jag göra det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
martinot skrev:
d3marcus skrev:
martinot skrev:
Hade mycket hellre sett att Tesla lanserat en appbutik för sina bilar (precis som PS2 har med Android Automotive).
Nu har ju Tesla valt ett helt eget, stängt operativsystem så det finns mycket låga incitament för tredjepartstillverkare att börja bygga appar från grunden på ytterligare en proprietär plattform.
Har för mig att Tesla kör på open sourcesystem med Linux i botten, och inte något eget stängt operativsystem som du är inne på. Så borde vara relativt lätt att porta både appar och spel.

Även om jag gillar idéen med en appbutik som hos Polestar, med Android Automotive (så korkat dumt likt Adroid Auto, som upplagt till förväxklingnar), men det är ju långt ifrån så enkelt som du säger. Annars så hade alla/flesta appar som kör Android funnits i Polestar. Även om det är kanon med appbutiken (ingen annan som har det, inklusive Tesla saknar det), så är det ju extremt få appar som körs på Polestar jämfört med närmsta Androidtelefon.
Du underskattar arbetsinsatsen som krävs för att paketera ett APi och utvecklingsmiljö som fungerar för tredjepartare. Även Apple (https://github.com/apple/darwin-xnu ) och Google (linux) har Open source i botten - liksom de flesta förutom Microsoft. Det är ju bara en liten del av hela miljön.

Teslas mani att porta spel och ge oss en halvkass miljö för vanliga inställningar är ju djupt tragiskt.

Och nej, jag jämför inte med andra tillverkare, jag har en iPad med iPadOS som referens - så responsivt och vettigt gränssnitt går ju uppenbarligen att bygga, så det är minimiribban tycker jag. Vem bryr sig om andra kassa lösningar.
Jag ser inte var du säger emot mig gälland att det inte skulle gå. Det du skriver ovan säger inte emot att Tesla inte skulle kunna göra "en Apple" och skapa en miljö med öppna API:er och egen kurerad appbutik.

Ser inget som helst tekniskt hinder för det (sedan om Tesla väljer att göra så, eller inte, kan jag inte sia om).

Nyfiken; vad är det som är dåligt/halvkass med inställningar i dagens Teslor tycker du?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av martinot »

arnold skrev:
Hade blivit tokig på lagget med Android Auto. Hellre iOS då, eller ännu hellre något OS direkt tillverkat för bilar som kan emulera appar från Android/iOS utan att lagga sönder.

Har gått 13 år sedan Android lanserades och de har fortfarande inte blivit av med lagget. Även om de skulle lagt in Android på världens snabbaste superdator skulle det laggat. Google vägrar erkänna deras felsteg utan sminkar bara grisen mer och mer för varje år som går. Android är ju bara pinsamt.
Visst laggar alla Android-enheter jag använt och testat lite jämfört med iOS och Windows, men riktigt så illa som du beskriver det tycker jag inte riktigt att det är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Android Auto runs on a Tesla in proof-of-concept demo

Inlägg av Teslaspolen »

arnold skrev:
Curik skrev:
Äsch, dom verkar ju rendera det i webbläsaren - inte så konstigt att det laggar. Det är en proof-of-concept.
Har aldrig stött på en Android-enhet som inte laggat, även om enheten var direkt gjord för att driva Android.
På senare år har ju Google mer eller mindre lagt ner sin utveckling med Android mot tablets, de insåg väl att det var omöjligt att få bort lagget och iPadOS är det enda vettiga.
Är lättare att minimera lagget på mobiler, mindre ritningsarea, men en bil har ju skärm som en tablet. Kan bara sluta i katastrof.
Inbillningar. Man ser vad man vill se...
Skriv svar