Autopilot felaktig blinkning motorväg

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av Tellus »

Varje gång jag kör ut på motorvägen och aktiverar autopiloten så börjar bilen blinka vänster, fast jag ligger i höger fil och vill ligga kvar där.

Det händer oavsett om jag har bil framför eller ej och jag behöver ej heller ha någon destination inlagd.

Det är så skämmigt att jag inte kan aktivera AP direkt på motorväg utan får vänta ca 500 meter innan jag kan aktivera utan att blinkers startar.

Vad är felet? Går det att avaktivera?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av themax »

Jotack – jag har lärt mig var bilen alltid beter sig som en imbecill och väntar med att aktivera tills jag vet att den inte beter sig så.

Ibland blir dock även jag överraskad och bilen börjar blinka utan anledning. Då stänger jag av NoA. Det brukar hjälpa.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av MartinGBG »

Är det inte för att man ska aktivera den på påfarten, så blinkar den ut på motorvägen och börjar NoA? :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av Delta »

Tellus skrev:
Varje gång jag kör ut på motorvägen och aktiverar autopiloten så börjar bilen blinka vänster, fast jag ligger i höger fil och vill ligga kvar där.

Det händer oavsett om jag har bil framför eller ej och jag behöver ej heller ha någon destination inlagd.

Det är så skämmigt att jag inte kan aktivera AP direkt på motorväg utan får vänta ca 500 meter innan jag kan aktivera utan att blinkers startar.

Vad är felet? Går det att avaktivera?
Kör med vanlig autopilot och avaktivera NoA (navigate on autopilot)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av tor-ake »

Skulle tippa att det är fel på kartan alternativt den intränade AI-modellen, det är inget att göra åt. Hade länge samma problem vid påfarten från Kista/Silverdal mot Stockholm, det verkar som att den tror att högerfilen *är* påfarten, och att den försöker hjälpa dig att merga in på den "riktiga" motorvägen. Har bara hänt för mig just där, ingen annanstans.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av Tellus »

Delta skrev:
Tellus skrev:
Varje gång jag kör ut på motorvägen och aktiverar autopiloten så börjar bilen blinka vänster, fast jag ligger i höger fil och vill ligga kvar där.

Det händer oavsett om jag har bil framför eller ej och jag behöver ej heller ha någon destination inlagd.

Det är så skämmigt att jag inte kan aktivera AP direkt på motorväg utan får vänta ca 500 meter innan jag kan aktivera utan att blinkers startar.

Vad är felet? Går det att avaktivera?
Kör med vanlig autopilot och avaktivera NoA (navigate on autopilot)
Men är NoA aktiverat även om jag inte lagt in destination?
När jag lagt in destination så kan jag manuellt klicka igång NoA på kartskärmen

Men mitt problem uppstår även om jag inte lagt in destination
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Autopilot felaktig blinkning motorväg

Inlägg av Tellus »

tor-ake skrev:
Skulle tippa att det är fel på kartan alternativt den intränade AI-modellen, det är inget att göra åt. Hade länge samma problem vid påfarten från Kista/Silverdal mot Stockholm, det verkar som att den tror att högerfilen *är* påfarten, och att den försöker hjälpa dig att merga in på den "riktiga" motorvägen. Har bara hänt för mig just där, ingen annanstans.

Kan vara så, men tycket att det händer vid varje påfart nuförtiden oavsett var. Ska testa lite mer. Men man är inte så sugen på att testa om det är bilar bakom...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar