Tesla återkallar bilar i Kina

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Mickep »

Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Är det fel på mjukvara så borde en OTA-uppdatering kunna åtgärda problemet, och borde logiskt inte vara behov för någon återkallning.

Har du länk till DN-artikeln?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Gustafsson »

Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Oavsett hur stort problemet är, så borde det inte skilja sig från många andra bilar som fungerar på liknande sätt.

Det borde inte heller skilja sig från bilar i USA, Europa och Kina.

Sedan, oavsett hur stort problemet är (aldrig läst speciellt mycket om det här på TCS forum, tex., vilket man annars borde gjort), så borde det räcka med att fixa via mjukvara och en OTA-uppdatering.

Att återkalla bilar, oavsett hur enormt problemet är, känns ju som en enorm överdrift.

Gällande "konspirationsreorier" som du gör dig lustig över; det är snarare standard praksis hur det fungerar i en diktatur som Kina. Där råder ingen fri marknad (även om okunniga västerlänningar som inte har koll inbillar sig det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av bat »

Det går att uppgradera OTA, det är nog bara för en del ovana kunder de erbjuder att ta in bilen på service istället. Artikel från PRC styrd media här https://www.globaltimes.cn/page/202106/1227119.shtml
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av thogr »

Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.

Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

thogr skrev:
Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.

Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Kan man alltså ställa in detta beteende nu i mjukvaran? Hur då?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

renes skrev:
Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png
Tackar
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av HansET »

renes skrev:
Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png

Bra Tips!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av heldiggrisen »

Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?

Känns som en OTA-uppdatering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

heldiggrisen skrev:
Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?

Känns som en OTA-uppdatering.
Skulle inte förvåna mig om det är precis det Tesla kommer att göra. Eller bara sätta det som default (jag är osäker om det är default här, kan vara att gamla "speed limit" är default).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Blå/Svart Model Y LR
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Skriv svar