Tesla återkallar bilar i Kina
Moderator: Redaktion
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Är det fel på mjukvara så borde en OTA-uppdatering kunna åtgärda problemet, och borde logiskt inte vara behov för någon återkallning.Mickep skrev:Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Har du länk till DN-artikeln?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Oavsett hur stort problemet är, så borde det inte skilja sig från många andra bilar som fungerar på liknande sätt.Gustafsson skrev:Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Det borde inte heller skilja sig från bilar i USA, Europa och Kina.
Sedan, oavsett hur stort problemet är (aldrig läst speciellt mycket om det här på TCS forum, tex., vilket man annars borde gjort), så borde det räcka med att fixa via mjukvara och en OTA-uppdatering.
Att återkalla bilar, oavsett hur enormt problemet är, känns ju som en enorm överdrift.
Gällande "konspirationsreorier" som du gör dig lustig över; det är snarare standard praksis hur det fungerar i en diktatur som Kina. Där råder ingen fri marknad (även om okunniga västerlänningar som inte har koll inbillar sig det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Det går att uppgradera OTA, det är nog bara för en del ovana kunder de erbjuder att ta in bilen på service istället. Artikel från PRC styrd media här https://www.globaltimes.cn/page/202106/1227119.shtml
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.
Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Kan man alltså ställa in detta beteende nu i mjukvaran? Hur då?thogr skrev:Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.
Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.Johlei skrev:Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).renes skrev:Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.Johlei skrev:Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.Johlei skrev:Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).renes skrev:Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.Johlei skrev:Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Tackarrenes skrev:Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.Johlei skrev:Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).renes skrev:Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.Johlei skrev:Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
renes skrev:Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.Johlei skrev:Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).renes skrev:Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.Johlei skrev:Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.
En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)
När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Bra Tips!
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?
Känns som en OTA-uppdatering.
Känns som en OTA-uppdatering.
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Skulle inte förvåna mig om det är precis det Tesla kommer att göra. Eller bara sätta det som default (jag är osäker om det är default här, kan vara att gamla "speed limit" är default).heldiggrisen skrev:Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?
Känns som en OTA-uppdatering.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Re: Tesla återkallar bilar i Kina
Blå/Svart Model Y LR
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag