Tesla återkallar bilar i Kina

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av alseC »

Tesla återkallar bilar i Kina pga av mjukvarufel

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tesl ... lar-i-kina
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av FredrikR »

Läste också precis den där (högst upp på SVTs sida så svår att missa).
Otippat att bilarna måste återkallas för ett mjukvarufel, är det så att det även är någon kontroll av hårdvara, eller så att SVT tolkat det fel och det hela kommer skötas med automatisk uppdatering?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av 12man »

Svt har bara vidarebefordrat en TT grej
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av spacecoin »

Ca 280000 bilar påverkade. Oklart hur många som faktiskt måste in på service och hur många som fixas med OTA. Jag tror inte det blir så hög kostnad för Tesla.

http://www.samr.gov.cn/zw/zh/202106/t20 ... 31554.html
Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. recall some imported and domestic Model 3 and domestic Model Y electric vehicles
Release time: 2021-06-26 11:54 Source of information: Quality Development Bureau

   A few days ago, Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. filed with the State Administration of Market Supervision and Administration in accordance with the requirements of the "Regulations on the Administration of Recalls of Defective Automobile Products" and the "Implementation Measures of the Regulations on the Administration of Recalls of Defective Automobile Products" In accordance with the recall plan, it was decided to recall the following vehicles from today.

  1. Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd.

  Recall part of imported Model 3 electric vehicles produced from January 12, 2019 to November 27, 2019, a total of 35,665 units.

  2. Tesla (Shanghai) Co., Ltd.

  Recall some domestic Model 3 electric vehicles produced from December 19, 2019 to June 7, 2021, a total of 211,256; some domestic Model Y electric vehicles produced from January 1, 2021 to June 7, 2021 , A total of 38,599 vehicles.

  Vehicles within the scope of this recall may cause the driver to incorrectly activate the active cruise function in the following situations due to the active cruise control system problem: When the vehicle is in D gear, the driver again pulls the right control lever to try to switch gears; When making a sharp turn, the driver accidentally touches and turns the right control lever and waits. After the active cruise control is activated by mistake, if the cruise speed set by the vehicle is not the current speed, and the current speed is lower than the set speed, the vehicle will accelerate to the set speed, and a sudden increase in vehicle speed will occur, which will affect the driver’s expectations. It may lead to misjudgment of vehicle control and, in extreme cases, a collision of the vehicle may result in a potential safety hazard.

  Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. will use OTA technology to upgrade the active cruise control software for vehicles within the scope of the recall for free, and users can complete the software upgrade without going to the store; For vehicles that cannot be recalled through OTA technology, Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. will contact relevant users through the Tesla Service Center to upgrade the vehicles for free. Control software to eliminate safety hazards.

  This recall was carried out when the State Administration for Market Regulation initiated a defect investigation. Affected by the investigation, Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. decided to take recall measures to eliminate potential safety hazards.

  Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. and Tesla (Shanghai) Co., Ltd. will notify relevant users in an effective manner. Users can call Tesla's customer service hotline: 400-910-0707 through mobile phones and fixed phones for consultation. In addition, you can also log on to the websites dpac.samr.gov.cn, http://www.recall.org.cn, and follow the WeChat official account (SAMRDPAC) for more information and clues about defects.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

Vehicles within the scope of this recall may cause the driver to incorrectly activate the active cruise function in the following situations due to the active cruise control system problem: When the vehicle is in D gear, the driver again pulls the right control lever to try to switch gears; When making a sharp turn, the driver accidentally touches and turns the right control lever and waits. After the active cruise control is activated by mistake, if the cruise speed set by the vehicle is not the current speed, and the current speed is lower than the set speed, the vehicle will accelerate to the set speed, and a sudden increase in vehicle speed will occur, which will affect the driver’s expectations. It may lead to misjudgment of vehicle control and, in extreme cases, a collision of the vehicle may result in a potential safety hazard.

Låter som 100% mjukvara (om CPP inte tycker att växelspaken i sig sitter fysiskt för lättåtkomlig vid ratten). Troligen OTA-uppdatering som de tar fram för endast Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

Jag förstår inte riktigt problemet här och än mindre vad man kan göra åt det. På beskrivningen låter det ju som om föraren av misstag aktiverar farthållaren precis som den är avsedd att aktiveras. Typ att föraren tar fel mellan blinker och växelspak. Något i beskrivningen saknas annas måste det här ju gälla alla modeller, alla år. Och för den delen alla bilmärken. Eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet här och än mindre vad man kan göra åt det. På beskrivningen låter det ju som om föraren av misstag aktiverar farthållaren precis som den är avsedd att aktiveras. Typ att föraren tar fel mellan blinker och växelspak. Något i beskrivningen saknas annas måste det här ju gälla alla modeller, alla år. Och för den delen alla bilmärken. Eller?
Kom ihåg att detta troligen inte är ett verkligt problem. Högst troligen är det ett av CCP fabricerat problem för att Tesla säljer för bra i Kina vs deras egna kinesiska inhemska premiumelbilmärken.

Detta är alltså troligen mer politiskt betingat än av någon hänsyn till konsumenter eller säkerhet (inget som kineserna själva är direkt kända för att premiera högt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av 12man »

Lite ot men, Har funderat på hur körkortsprov går till i kina, är det sverige på 1940 talet, en tur runt kvarteret eller är det mer som europa idag?
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:
Lite ot men, Har funderat på hur körkortsprov går till i kina, är det sverige på 1940 talet, en tur runt kvarteret eller är det mer som europa idag?
Nån vidare utbildning på hur farthållaren fungerar ingår väl inte i vår utbildning heller?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
renes skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet här och än mindre vad man kan göra åt det. På beskrivningen låter det ju som om föraren av misstag aktiverar farthållaren precis som den är avsedd att aktiveras. Typ att föraren tar fel mellan blinker och växelspak. Något i beskrivningen saknas annas måste det här ju gälla alla modeller, alla år. Och för den delen alla bilmärken. Eller?
Kom ihåg att detta troligen inte är ett verkligt problem. Högst troligen är det ett av CCP fabricerat problem för att Tesla säljer för bra i Kina vs deras egna kinesiska inhemska premiumelbilmärken.

Detta är alltså troligen mer politiskt betingat än av någon hänsyn till konsumenter eller säkerhet (inget som kineserna själva är direkt kända för att premiera högt).
Ja, det är väl ungefär som när amerikaner tryckte på gasen i stället för bromsen i Toyotabilar. Toyota ändrade visst på nån skitsaki bilen så alla parter blev nöjda. Men egentligen var det inget fel på bilen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Mickep »

Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Enligt DN var det pga. av mjukvarufel som gjorde att bilarna började krocka med varandra.(enligt rubriksättaren iaf)
Är det fel på mjukvara så borde en OTA-uppdatering kunna åtgärda problemet, och borde logiskt inte vara behov för någon återkallning.

Har du länk till DN-artikeln?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Gustafsson »

Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Om man oavsiktligt kan slå på farthållaren eller nåt annat så är det ett problem, här som i Kina. Man behöver inte avfärda det med långsökta konspirationsteorier.
Om Tesla kan göra aktiveringen idiotsäker vilket inte bör vara svårt, är väl det bara bra?
Oavsett hur stort problemet är, så borde det inte skilja sig från många andra bilar som fungerar på liknande sätt.

Det borde inte heller skilja sig från bilar i USA, Europa och Kina.

Sedan, oavsett hur stort problemet är (aldrig läst speciellt mycket om det här på TCS forum, tex., vilket man annars borde gjort), så borde det räcka med att fixa via mjukvara och en OTA-uppdatering.

Att återkalla bilar, oavsett hur enormt problemet är, känns ju som en enorm överdrift.

Gällande "konspirationsreorier" som du gör dig lustig över; det är snarare standard praksis hur det fungerar i en diktatur som Kina. Där råder ingen fri marknad (även om okunniga västerlänningar som inte har koll inbillar sig det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av bat »

Det går att uppgradera OTA, det är nog bara för en del ovana kunder de erbjuder att ta in bilen på service istället. Artikel från PRC styrd media här https://www.globaltimes.cn/page/202106/1227119.shtml
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av thogr »

Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.

Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

thogr skrev:
Orsaken till att detta sprids i medier är troligtvis att TSLA har stigit väldigt mycket senaste veckan. Någon tyckte att något borde göras. Det är ju inte heller sant att några bilar ska återkallas överhuvud taget.

Jag gissar att kinesiska Tesla-ägare får samma lilla uppdatering som vi fick för ett bra tag sedan, så att farthållarens default-beteende nu är att låsa på nuvarane hastighet istället för som förut nuvarande hastighetsbegränsning. Förut kunde det ju leda till en plötslig acceleration när du satte på farthållaren. Inget fel i mjukvaran, bara en inställning/preferens.
Kan man alltså ställa in detta beteende nu i mjukvaran? Hur då?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av Johlei »

renes skrev:
Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png
Tackar
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av HansET »

renes skrev:
Johlei skrev:
renes skrev:
Johlei skrev:
Tycker den engelska texten pekar på att grundproblemet är att farthållaren axxar upp till ”skyltad” hastighetsgräns när den slås på.

En lösning är att låta farthållaren behålla den fart föraren har när farthållaren aktiveras, vilket är standard i alla andra bilmärken jag provat (Volvo, VW, Skoda, Peugeot, Chrysler, Opel, Toyota, Seat, Mitsubishi tex)

När jag svänger av Huddingevägen (70-väg) in på Stuvstaleden (40-väg) så tycker Tesla att 40 börjar ca 100 meter in på vägen. Ofta hinner jag aktivera farthållaren långt före det med resultatet att bilen axxar från ca 20 km/h vid kurvtagningen till upp mot 70 km/h, innan jag kommer på mig och stänger av farthållaren.
Nuvarande beteende är ju att om man duttar kort så ställer den in sig på nuvarande hastighet och accelererar inte. Om man håller ner lite längre går bilen upp till vad den tror är skyltad hastighet.
Inte på min bil, så det verkar vara en inställning som jag inte har gjort (Tesla M3 2019 med aktuell mjukvara).
Under "Autopilot" finns en setting "Set speed". Välj "Current speed". Notera att du behöver scrolla ned en bit i "Autopilot" för att se den.
IMG_0184.png

Bra Tips!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av heldiggrisen »

Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?

Känns som en OTA-uppdatering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla återkallar bilar i Kina

Inlägg av renes »

heldiggrisen skrev:
Så lösningen blir att "gråa ut" set speed: speed limit, och sätta current speed som standard, så är alla kineser nöjda?

Känns som en OTA-uppdatering.
Skulle inte förvåna mig om det är precis det Tesla kommer att göra. Eller bara sätta det som default (jag är osäker om det är default här, kan vara att gamla "speed limit" är default).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar