Brinnande "elbilar"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Brinnande "elbilar"

Inlägg av OlleBack »

Saxat från AB.

"Allt fler väljer en elbil när diskussionen om att köpa en ny bil kommer på tal. Men ju fler elbilar, desto fler svårsläckta bilbränder.

I mitten av juni började bland annat fotbollsspelaren Sebastian Larssons elbil brinna i Eskilstuna. Branden var så omfattande att ett VMA utfärdades i området.

Transportstyrelsen ser nu över reglerna för brandsäkerheten gällande elfordon – särskilt när de åker ombord på en bilfärja, rapporterar P4 Blekinge.

– Säkerheten kommer alltid först. Vi välkomnar nya regler”, säger Carl Mårtensson, kommunikationschef på Stena Line till kanalen."
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av Teslaspolen »

Hur ofta är det inte laddhybrid, inte riktig elbil, som brinner?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

Det är ju alltid bra när säkerheten höjs. Såhär långt inget fel med det. Tyvärr är ju rubriksättningen och det allmänna tonläget i blaskorna alltid så att gemene man nästan per automatik får intrycket att elbilar är extremt farliga ting som kan börja brinna när som helst. Det har media verkligen lyckats med att pränta in i huvudet på folk.
Det är alltid samma saker man får höra när folk förklarar att de aldrig kommer skaffa elbil:
- barnen dör i Kongo
- batterierna måste bytas för flera hundratusen kronor efter några år. Samma hållbarhet som i en eltandborste ungefär.
- bilarna börja brinna spontant och dödar allt i sin omgivning, typ

Allt detta är ju till stor del pga all bullshit som basuneras ut av media. De verkliga nackdelarna med elbil, som t. ex. avsaknad av pristransparens för laddning, hundratusen miljoner olika laddbrickor, skyhöga priser för snabbladdning (om man inte har koll), är gemene man allra oftast inte medveten om.
Jag fick precis häromdagen höra igen att det är väl enda fördelen med elbil, att det är nästan gratis att åka på semester med den. Roligt, med tanke på att det inte sällan är precis tvärtom. Då står man där och måste förklara, var ska jag börja liksom....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
Det är ju alltid bra när säkerheten höjs. Såhär långt inget fel med det. Tyvärr är ju rubriksättningen och det allmänna tonläget i blaskorna alltid så att gemene man nästan per automatik får intrycket att elbilar är extremt farliga ting som kan börja brinna när som helst. Det har media verkligen lyckats med att pränta in i huvudet på folk.
Det är alltid samma saker man får höra när folk förklarar att de aldrig kommer skaffa elbil:
- barnen dör i Kongo
- batterierna måste bytas för flera hundratusen kronor efter några år. Samma hållbarhet som i en eltandborste ungefär.
- bilarna börja brinna spontant och dödar allt i sin omgivning, typ

Allt detta är ju till stor del pga all bullshit som basuneras ut av media. De verkliga nackdelarna med elbil, som t. ex. avsaknad av pristransparens för laddning, hundratusen miljoner olika laddbrickor, skyhöga priser för snabbladdning (om man inte har koll), är gemene man allra oftast inte medveten om.
Jag fick precis häromdagen höra igen att det är väl enda fördelen med elbil, att det är nästan gratis att åka på semester med den. Roligt, med tanke på att det inte sällan är precis tvärtom. Då står man där och måste förklara, var ska jag börja liksom....?
Ja, denna FUD har verkligen bitit sig fast och det billiga med att åka på semester gäller ju helt klart inte längre, undantaget äldre Teslor med fri SuC. Det lär nog dessvärre sprida sig snabbare än att de andra påhitten inte stämmer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av TiborBlomhall »

Håll i er nu:

Räddningstjänsten tillsammans med Brandskyddsföreningen i Norrbotten kontaktade mig härom veckan. De håller på att ta fram en broschyr om elbilar och undrade om de fick använda denna bild jag hade tagit:

Bild

Javisst får ni men bara så ni vet är det ingen elbil på bilden. Då blev de jättebesvikna och undrade om jag hade någon bild på en elbil som brinner?

"Nä det händer ju så sällan" svarade jag och hänvisade dem till artikeln https://teslaclubsweden.se/ar-elbilar-brandfarliga/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

Nämen hur kan du vara så säker att detta inte är en elbil? Det kan ju inte stämma. Man ser ju inte vad det är för bilmodell, och den brinner ju bevisligen. Det är klart att det måste vara en elbil. Vad ska det annars vara? Kolla bara all den svarta röken. Det är typisk elbilsrök. Änglastoftet som bensinbilar ger ifrån sig ser ju knappast ut så. Då blir det bara rosa fluffiga moln som luktar morgondagg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av LarsL »

Fossilindustrinlobbiesterna jobbar på bra och de nyttiga idioterna stöttar allt de kan.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av 12man »

TiborBlomhall skrev:
Håll i er nu:

Räddningstjänsten tillsammans med Brandskyddsföreningen i Norrbotten kontaktade mig härom veckan. De håller på att ta fram en broschyr om elbilar och undrade om de fick använda denna bild jag hade tagit:

Bild

Javisst får ni men bara så ni vet är det ingen elbil på bilden. Då blev de jättebesvikna och undrade om jag hade någon bild på en elbil som brinner?

"Nä det händer ju så sällan" svarade jag dem och hänvisade dem till artikeln https://teslaclubsweden.se/ar-elbilar-brandfarliga/
Det är därför det inte kommit nån kombi elbil än, alla brann upp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fossilindustrinlobbiesterna jobbar på bra och de nyttiga idioterna stöttar allt de kan.
Jag fick precis förklarat av min sambo att det ju är ett faktum att elbilar är mycket farligare när de brinner. Det har hon såklart läst i nån blaska och på fb och då är det ju sant. All annan fakta som säger nånting annat blir då ointressant. Jaja hmmm visst, sa hon bara när jag försökte förklara.
Och så har vi ju alla andra som inte lever ihop med en elbilsnörd och som aldrig får en chans att få höra nånting annat än vad som sprids i media.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av -JTM3- »

Det där är en bmw f11 troligtvis med dieselmotor.
De är kända för att brinna upp. :shock:
Läckande egr-kylare som ger sörja bestående av sot och glykol vilken antänder och smälter hål i insuget av plast.
Har man otur tar det sig ordentligt som på bilden.
Men det är klart den har ju inget livsfarligt litiumbatteri så det gör ju inget. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

Nej, det svarta på bilden är ju ingen farlig rök heller. Troligen är det natten som kommer från vänster och går till höger. Eller så är det photoshoppat. Det har naturligtvis ingenting med själva mysbrasan runt bilen att göra. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av current »

Sebastian Larsson körde en BMW X5 hybrid, det är ingen elbil det är en laddhybrid.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av martinot »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fossilindustrinlobbiesterna jobbar på bra och de nyttiga idioterna stöttar allt de kan.
Jag fick precis förklarat av min sambo att det ju är ett faktum att elbilar är mycket farligare när de brinner. Det har hon såklart läst i nån blaska och på fb och då är det ju sant. All annan fakta som säger nånting annat blir då ointressant. Jaja hmmm visst, sa hon bara när jag försökte förklara.
Och så har vi ju alla andra som inte lever ihop med en elbilsnörd och som aldrig får en chans att få höra nånting annat än vad som sprids i media.
Vill inte bara taskig mot din sambo (hon är säkert jättetrevlig), men tipsa henne om att Aftonbladet och Facebook kanske oftast inte är de bästa källorna för vetenskap och sanningar. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Fossilindustrinlobbiesterna jobbar på bra och de nyttiga idioterna stöttar allt de kan.
Jag fick precis förklarat av min sambo att det ju är ett faktum att elbilar är mycket farligare när de brinner. Det har hon såklart läst i nån blaska och på fb och då är det ju sant. All annan fakta som säger nånting annat blir då ointressant. Jaja hmmm visst, sa hon bara när jag försökte förklara.
Och så har vi ju alla andra som inte lever ihop med en elbilsnörd och som aldrig får en chans att få höra nånting annat än vad som sprids i media.
Vill inte bara taskig mot din sambo (hon är säkert jättetrevlig), men tipsa henne om att Aftonbladet och Facebook kanske oftast inte är de bästa källorna för vetenskap och sanningar. :)
Jag har försökt föra denna diskussion, att fb och flashback inte är riktiga nyhetskällor, så som du säger, men hon tror inte på vetenskap, säger hon. I den punkten lever hon och jag tyvärr på två helt olika planeter., vilket kan vara rätt så frustrerande för mig ibland. Jag har gett upp och brukar därför undvika sådana samtalsämnen helt och hållet. För husfridens skull, det leder ändå ingenvart. Samtidigt har det fördelen att jag får en känsla för hur "andra" tänker och var de får sina idéer ifrån. Alla tänker ju inte analytiskt och använder inte heller logik och vetenskapliga metoder i sitt tänkande. Då är det populism, vidskeplighet och hittepå som definierar en stor del av världsbilden. Människan fungerar så i allmänhet tror jag. Men det är nånting som inte är lätt att förstå för oss som är mer åt det akademiska hållet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av wannabee »

Intressant, jag har gjort jag har märkt att de akademiker som inte har läst ingenjörsutbildningar (gick själv på Chalmers) ofta har en annan världsbild än min.

Här är ett typexempel https://ltsmedia.se/tidningar/ost/2021juni/#4
Han har löst det genom att förutsätta tom kräva att SVT inte ljuger.

Men som ingenjör så är det ju väldigt svårt att undvika att märka hur väldigt mycket det brukar skilja mot verkligheten när något inom Ingenjörsområdet skildras i tex SVT eller i någon tidning som i den här tråden.

Man har ju då ganska svårt att tro att inte detta också gäller övriga ämnesområden de skildrar också.

Personen i artikeln jag länkar till, har tydligen bott utomlands sedan ungdomen (i 25 år) och bara bott ett fåtal år i Sverige sedan utlandsvistelsen. Jag tror att detta är en stor del i förklaringen till hans bild av Sverige.

Men har märkt att många här på forumet verkar ha en liknande bild. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

Konsten består ju naturligtvis i att inhämta information från så många källor som möjligt. Vi har redan i skolan på 80-talet fått lära oss hur vi ska tolka nyheter och hur vi upptäcker när någonting är vinklat. Ett tacksamt medium vid den tiden för oss var naturligtvis DDR-tv, skevt så in i helvete, nästan så att det var roligt. Men även väst-media var naturligtvis inte fri från propaganda, om än kanske inte riktigt lika uppenbart som idag. Idag känns det nästan som att media inte ens försöker att vara neutralt längre. Vid den tiden tyckte jag att det var svårt, jag hatade det som pesten, men idag är jag tacksam för att vi plågades med detta i så många år. Man har liksom fått rätt tankesätt. Tro inte på det du läser och hör. Var kritisk. Det tydliga budskapet vi fick med oss var att precis allting är vinklat på ett eller annat sätt. Det gäller bara att vara medveten om det. Och genom att ta in information från olika källor så får man förhoppningsvis en lite mer rättvis bild av verkligheten. Försöker skribenten vara neutral genom att belysa saker från olika vinklar, eller är det svart-vitt allting? Sådana saker är ju lätt att genomskåda. Svårare blir det när alla skriver ungefär samma skit. Och det är ju lite där vi är idag. Problemet är att nyheterna numera styrs av väldigt få aktörer i världen. Det finns inte så hemskt många nyhetsbyråer längre och det är inte svårt att inse att de är ganska så likriktade allihop. Då blir det lätt så att folk konsumerar andra "nyhetskällor" som är ännu mindre noggranna med verkligheten än vad de traditionella kanalerna är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av Niklas Z »

Några tankar jag har är att gymnasiet skulle kunna hantera detta med kritiskt tänkande bättre. Den första är detta med kritiskt tänkande. Ett problem jag upplever runt omkring i samhället är att människor är mycket mer kritiska mot andras påståenden än mot sig själva. Den kritiskt tänkande människan bör först av allt vara kritisk mot sig själv. Detta är emellertid inte så lätt i praktiken. Det skolan skulle kunna göra är att undervisa i olika typer av kognitiva mekanismer vi människor har, mekanismer lätt som leder oss fel och i praktiken därmed blir begränsningar. Det här skull kunna grundas i modern psykologisk och kognitionsvetenskaplig forskning, men paketeras på ett sätt som gör det tillgängligt för gymnasieelever.
Nästa steg är att lära sig mer om vetenskapligt arbete, men på ett mer generellt plan. Jag vill att eleverna ska förstå varför vetenskapligt arbete behövs (och en hel del av skälen står att finna i det jag skrev ovan om psykologisk och kognitionsvetenskaplig forskning). De behöver också förstå hur den vetenskapliga processen är utformad, för det finns gott om myter om forskning, t ex att komplexa frågor hanteras bäst utanför vetenskapen (som framfördes i detta forum för en tid sedan).
Om eleverna gavs sådana grunder tror jag de skulle ha bättre möjligheter i framtiden att skilja strunt från välgrundad kunskap.

Det var lite OT.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

Jag tycker inte det är OT alls. För det du beskriver (och jag också) är ju förmodligen skälet till att FUD och annat trams, så som just brinnande elbilar, kan spridas så lätt i samhället. Samtidigt tror jag inte att det är så enkelt att göra nånting åt det heller. Det är människans natur att hoppa på saker som är lättbegripliga, även om de är fel i sak. Och blir det dessutom kryddat med sensationsrubriker så funkar det ännu bättre.
Jag håller absolut med om att man borde undervisa eleverna mycket mer i vetenskapligt tänkande. Men tyvärr är ju trenden i samhället precis åt andra hållet. Tycke och känsla väger mycket tyngre än vetenskapliga argument och logik. Det kan också bero på att vetenskapen kan uppfattas som så himla tråkig av många. Det är ju inte alls är lika spännande och sensationellt med vetenskaplig fakta som det är med tro och vilda spekulationer.
Sen är det ju så att väldigt många anser att de inte har förmågan att förstå vetenskapen och att den bedrivs utanför deras sfär så att de inte berörs av den. Och då kan man istället "tro" på nånting annat som är mindre komplicerat och lite mer tillgängligt, så att säga. Det är ett fundamentalt annat sätt att tänka.
Som exempel kan jag ta min kära sambo igen. Hon är övertygad om att det finns saker som andar och sånt, eftersom hon inbillar sig att hon har sett nånting som bara kan förklaras så, enligt henne. Saker som har flyttat på sig osv. Och hon har naturligtvis försökt att övertyga mig om att hon har rätt, och hade jag sett samma sak så hade jag också trott det, osv osv. För henne är det enkelt. Det är nåt övernaturligt, och därmed är frågan löst. Min förklaring för det hela var naturligtvis mycket tråkigare och inte alls populär. Men den pekade ut en mycket mer sannolik orsak, och därmed ligger jag förmodligen mycket närmare sanningen än ande-teorin. Men visst, det är inte lika spännande längre.
Människan är inte alltid logisk. Så är det bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av martinot »

Finns troligen en mänsklig psykologisk orsak till att både religion och mytbildning är del av de flesta samhällskulturer (även om kanske lite mer eller mindre i vissa fall).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av HerrNilsson »

Detta kom i mailen idag... :)


Elbil och solceller – lär dig undvika hemmets nya brandrisker
https://www.lansforsakringar.se/bergsla ... addaelbil/
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
Detta kom i mailen idag... :)


Elbil och solceller – lär dig undvika hemmets nya brandrisker
https://www.lansforsakringar.se/bergsla ... addaelbil/
Fast det här handlar i ärlighetens namn inte om elbilar utan om bristfälliga installationer i hemmet och att laddning sker via ett klent schuko-uttag. Att det är en brandrisk är ju sant. Men då är det ju inte bilen som brinner, åtminstone inte i första hand, utan huset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av Stripe68 »

DN:s artikel nyligen var ändå ganska sansad.

https://www.dn.se/ekonomi/kunskapslucka ... g-elbilar/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HerrNilsson skrev:
Detta kom i mailen idag... :)


Elbil och solceller – lär dig undvika hemmets nya brandrisker
https://www.lansforsakringar.se/bergsla ... addaelbil/
Fast det här handlar i ärlighetens namn inte om elbilar utan om bristfälliga installationer i hemmet och att laddning sker via ett klent schuko-uttag. Att det är en brandrisk är ju sant. Men då är det ju inte bilen som brinner, åtminstone inte i första hand, utan huset.
Tycker också det verkar vettigt och helt OK som det står om mötesinnehåll. Talar inget negativt om elbilar, utan mer viktigt att man skall ha rätt dimensionerad installation för laddning.

Vettigt skulle jag säga (utan att veta hur seminariet exakt kommer utspela sig)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av nek0 »

Visste inte att polisen kör elbilar :lol:

"22:27Manne Berggren Wiklund
Polisbil i brand

En polisbil brinner i Rissne i nordvästra Stockholm.

– Det är något form av fel som hänt med bilen. Det var strax innan 10 som man larmade med anledning av att det rök från motorhuven från en polisbil, vilket senare utvecklades till en brand., säger Anna Westberg presstalesperson för polisregion Stockholm.

Polisen har skickat dit ytterligare resurser, men ingen ska vara skadad.

– Det är troligtvis något elfel eller liknande. Men det stämmer, en polisbil har börjat brinna av någon okänd anledning. Men det är ingenting som har hänt och det är inget brott som misstänkts, säger Anna Westberg."
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .6PgMMxr2E
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Brinnande "elbilar"

Inlägg av Hammar »

Viktigt meddelande till allmänheten i Kalmar i Kalmar län.

Det brinner i fyra elbilar på Vänskapens väg i norra Kalmar. Rökutvecklingen är kraftig och innehåller giftig gas.

Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation.

För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.

https://sverigesradio.se/artikel/vma-kalmar-kalmar-lan

https://www.barometern.se/nyheter/fyra- ... -934581a8/
Senast redigerad av Hammar, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar