Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

alex4nder
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jul 2021 19:08

Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av alex4nder »

Jag slog vad med en kompis för knappt fem år sedan, att man skulle kunna köra mellan två rimliga punkter (ex. mellan två bostadsadresser i Stockholm) om fem år.

Jag var rätt säker på att jag skulle vinna då, men inte lika säker nu (utvecklingen har inte gått så snabbt som jag trodde) :)

Så, nu den 22 Oktober 2021 så har det gått fem år och vi måste komma fram till vem som har vunnit :|

Så, tänkte sondera läget lite här på forumet och höra med er som testat FSD (eller ännu bättre FSD Beta):

- Hur bra är FSD idag? och hur bra är beta-versionen?

- Finns det en rimlig chans att köra mellan två adresser i Stockholm (ex. från Kungsholmen till Solna) utan manuell inblandning?

- Borde jag försöka låna en bil på något sätt och ge det en chans, eller är det bättre att jag lägger mig direkt? Hade ju varit lite kul att göra en test, även om det kanske inte går hela vägen, som en kul grej (plus att även om det skulle krävas inblandning vid någon punkt, så har ju ändå utvecklingen kommit en bra bit senaste åren).

Vadet handlar bara om en flaska Tanqueray, så själva insatsen är inte stor, men man vill ju gärna vinna :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av TiborBlomhall »

Köp flaskan för FSD beta finns bara i USA. Den nivån av självkörning är inte tillåten i EU (än).

Du har inte minsta chans att köra mellan två adresser i Stockholm.

I USA skulle du kunnat vinna vadet dock med rätt bil (som har FSD beta).
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av GreenMachine »

Det är nog bara att gå och shoppa.

Hade du slagit vad om sträckan Stockholm till Malmö så hade du varit närmare då min bil ”nästan” kan köra hela vägen själv. Med Kungsholmen - Solna! Inte ens i närheten.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av thebishop »

Du kan alltid dubbla 9nsatsen för nästa fem år. Tror inte det funkar då heller tyvärr.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av Foluke »

"man skulle kunna köra mellan två rimliga punkter".
Om den formuleringen ingår i vadet så vinner du nog. Om lagarna tillät så klarar betaversionen det även i Sverige. Det är lagstiftningen som hindrar praktisk test. "skulle kunna" och "rimliga punkter" lämnar fältet fritt för hårklyverier.
Köp flaskan, ge den till kompisen och förklara att du vunnit vadet men ger honom priset som tröst att döva smärtan över hans förlust! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av LarsL »

Mellan två motorvägspåfarter klara Autopiloten att köra om man har NoAP.
Mellan två bostadsadresser fungerar inte. Autopilot går inte aktivera på vägar utan vita linjer.
Beta FSD finns bara i USA och är inte tillåtet EU. Även med Betan tror jag du skulle ha svårt att navigera genom Stockholm utan ingripande.

Så erkänn dig som förlorare och ta ett nytt vad till 5år framåt. Bestäm då också tydliga adresser så att det går att provköra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

alex4nder skrev:
- Hur bra är FSD idag? och hur bra är beta-versionen?
Körning på motorväg från påfart till avfart med automatiska filbyten funkar i USA, men det är inte självkörande, det är "driving assist"-funktioner. Man måste kryssa i en massa disclaimers där det står att man förstår att bilen inte är självkörande och att man själv är den som kör och övervakar bilen.

Betaversionen i USA är lovande, och det finns videos som visar bilar som kan köra utan att föraren behöver gripa in mellan två adresser, men det är långt kvar till att den skulle funka utan övervakning av förare enligt mig. Att kalla det för självkörning vore fel trots att det är imponerande.

Ex, väldigt lyckad körning:


Lite mindre lyckad, samma version:


Ovanstående testare hade 12 manuella ingripanden på 14 km körning i stadstrafik.
alex4nder skrev:
- Finns det en rimlig chans att köra mellan två adresser i Stockholm (ex. från Kungsholmen till Solna) utan manuell inblandning?
Nej. Du kan inte ens köra från IKEA Barkarby till Kista utan manuella ingripanden med en svensk Tesla i år. Kanske om fem år.
alex4nder skrev:
- Borde jag försöka låna en bil på något sätt och ge det en chans, eller är det bättre att jag lägger mig direkt?
Se ovan.

Om du är intresserad kan du lyssna på den här podden där en professor förklara på bra sätt varför AI/ML är svårt (och fortfarande på forskningsstadiet).
Hon är inte ok med att lämna över användningsfall som är "time critical" och/eller "safety critical" i dagsläget till maskiner. Däremot är hon mycket positiv till att förbättra människors förmågor (driving assist).

(från 13:25 om du är rastlös).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av taliz »

Varför är det så många som fått för sig att de måste klara alla möjliga scenarion för att kalla det självkörning?
Finns det överhuvudtaget någon automatisk process som inte behöver assistans/felavhjälpning ibland?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av Aida »

spacecoin skrev:
alex4nder skrev:
- Hur bra är FSD idag? och hur bra är beta-versionen?
Körning på motorväg från påfart till avfart med automatiska filbyten funkar i USA, men det är inte självkörande, det är "driving assist"-funktioner. Man måste kryssa i en massa disclaimers där det står att man förstår att bilen inte är självkörande.

Betaversionen i USA är lovande, och det finns videos som visar bilar som kan köra utan att föraren behöver gripa in mellan två adresser, men det är långt kvar till att den skulle funka utan övervakning av förare enligt mig. Att kalla det för självkörning vore fel trots att det är imponerande.
Ex:

alex4nder skrev:
- Finns det en rimlig chans att köra mellan två adresser i Stockholm (ex. från Kungsholmen till Solna) utan manuell inblandning?
Nej. Du kan inte ens köra från IKEA Barkarby till Kista utan manuella ingripanden med en svensk Tesla i år. Kanske om fem år.
alex4nder skrev:
- Borde jag försöka låna en bil på något sätt och ge det en chans, eller är det bättre att jag lägger mig direkt?
Se ovan.

Om du är intresserad kan du lyssna på den här podden där en professor förklara på bra sätt varför AI/ML är svårt (och fortfarande på forskningsstadiet).
Hon är inte ok med att lämna över användningsfall som är "time critical" och/eller "safety critical" i dagsläget till maskiner. Däremot är hon mycket positiv till att förbättra människors förmågor (driving assist).

(från 13:25 om du är rastlös).
Det jag noterar på samtliga videor som cirkulerar på Teslas nya Autopilot Beta är att de snabbspolar dem som tusan. Om man noggrant kollar eller sänker uppspelningshastigheten så kan man notera att den tvekar rätt mycket och tom stannar på vägen emellanåt. Också skumma utkörningar i korsningar. Nu vill jag inte vara konspiratorisk men kanske finns en anledning till att de alltid är snabbspolande…

Å andra sidan så såg jag en reporter som åkte självkörande taxi i Phoenix utan att det snabbspolades och det gick rätt bra. Men amerikanska rätvinkliga rödljuskorsningar och breda boulevarder är ju kanske lättare än Europas stadskärnor…
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Varför är det så många som fått för sig att de måste klara alla möjliga scenarion för att kalla det självkörning?
Finns det överhuvudtaget någon automatisk process som inte behöver assistans/felavhjälpning ibland?
Det beror väl på att definitionen av "self-driving-cars" är att bilen kan köra själv. Annars är det ADAS, "driving assist", du kör med 100% uppmärksamhet, men bilen "hjälper till" i olika situationer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

Aida skrev:
Det jag noterar på samtliga videor som cirkulerar på Teslas nya Autopilot Beta är att de snabbspolar dem som tusan. Om man noggrant kollar eller sänker uppspelningshastigheten så kan man notera att den tvekar rätt mycket och tom stannar på vägen emellanåt. Också skumma utkörningar i korsningar. Nu vill jag inte vara konspiratorisk men kanske finns en anledning till att de alltid är snabbspolande…

Å andra sidan så såg jag en reporter som åkte självkörande taxi i Phoenix utan att det snabbspolades och det gick rätt bra. Men amerikanska rätvinkliga rödljuskorsningar och breda boulevarder är ju kanske lättare än Europas stadskärnor…
Det är väl för att det är tråkigt att kolla på annars kanske. Jag tycker att man ska märka upp "disengagements" i alla fall.
Kolla in bl a Frenchie på youtube. https://www.youtube.com/channel/UCt8fkj ... 7-g/videos

Jag editerade min post ovan lite.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av Elmil »

Undrar när FSD klarar cirkulationsplatser på riktigt... :)
https://hogstavaxeln.se/2019/02/12/swin ... oundabout/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

Elmil skrev:
Undrar när FSD klarar cirkulationsplatser på riktigt... :)
https://hogstavaxeln.se/2019/02/12/swin ... oundabout/
Ja, det finns så många speciella "corner cases", det är det som gör att "robotaxi" kommer att dröja.

Här är dock ett exempel på rondellkörning (ej Tesla):
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av dstr »

Det är långt kvar till 22 oktober.

Elon nämnde att FSD beta skulle komma till Europa till sommaren.

Har du tur så blir det sommaren 2021 och inte 2023. Men sitt i båten så länge. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
Det är långt kvar till 22 oktober.

Elon nämnde att FSD beta skulle komma till Europa till sommaren.

Har du tur så blir det sommaren 2021 och inte 2023. Men sitt i båten så länge. ;)
Ja, Elon kan är bra på det här med tidsuppskattningar. Det kan komma redan om två veckor. Eller redan vara klart 2020. Eller ett löst problem 2016. :D
alex4nder
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jul 2021 19:08

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av alex4nder »

Tack för alla bra svar!!

Även kollat lite filmer och läst på mer om FSD beta. Inser att det ju är en del arbete kvar innan A-B körning i Stockholm, och att det sannolikt skulle bli flera frånkopplingar/disengagements.

Vad gäller själva vadet får jag nog erkänna mitt nederlag. Det finns trots allt inte någon självkörande bil som verkligen funkar ute på marknaden och best-case är en beta-version från Tesla som "funkar ibland".

Men, med massiv tur kanske FSD beta hinner komma till Europa, och om jag då har ännu mer tur och kan hitta någon med beta i Sverige, så att vi kan testa resan från mig till min kompis (5 km, stadsära trafik i Stockholm) och klara den utan intervention. Det betyder ju som sagt inte att jag vunnit vadet, utan mer att det vore en kul grej.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av PontusT »

Känns som vi har en bit kvar till självkörning när den inte ens klarar en övergång på 2+1 väg eller att sakta in och ta en kurva på landsväg i rimlig hastighet..
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av dstr »

PontusT skrev:
Känns som vi har en bit kvar till självkörning när den inte ens klarar en övergång på 2+1 väg eller att sakta in och ta en kurva på landsväg i rimlig hastighet..
Min AP3.0 hanterar 2+1 riktigt bra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
PontusT skrev:
Känns som vi har en bit kvar till självkörning när den inte ens klarar en övergång på 2+1 väg eller att sakta in och ta en kurva på landsväg i rimlig hastighet..
Min AP3.0 hanterar 2+1 riktigt bra.
Jag kör mycket på 2+1, Väg 288. Jag skulle inte säga att bilen hanterar det bra. Hjälpligt i bästa fall. Det är ingenting man vill ha påslaget med passagerare i bilen om jag säger så. AP3, FSD.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av PontusT »

Jag har också AP 3.0 men för mig känns det som 1/4 övergångar i 2+1 så kör den ut på mittlinjer och vinglar helt galet till medpassagerarnas förtret.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av MWall »

Du har tyvärr torskat vadet.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av foolip »

LarsL skrev:
Mellan två motorvägspåfarter klara Autopiloten att köra om man har NoAP.
Fast den kan inte byta fil utan att man godkänner med blinkerspaken. Jag tycker också bilen är rätt dålig på att förutspå vad andra kommer göra och anpassa sig till det, till exempel vid påfarter om någon ska in i filen.

Detta med ”FSD” och HW3.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Slagit vad om självkörande bilar, hur bra är Auto-pilot?

Inlägg av Aida »

https://www.vibilagare.se/nyheter/elon- ... are-vantat

Tom Elon erkänner ditt nederlag i vadet :lol: :lol: :lol:
Skriv svar